Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Fauna i flora Morza Bałtyckiego

Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XVI. Morze Bałtyckie i gospodarka morska Polski: środowisko przyrodnicze, wykorzystanie gospodarcze.

Uczeń:

1) przedstawia główne cechy i stan środowiska przyrodniczego Morza Bałtyckiego oraz dostrzega potrzebę jego ochrony.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje faunę i florę Morza Bałtyckiego,

  • wyjaśnia, czym jest plankton, zooplankton, zoobentos, fitoplankton, fitobentos oraz nekton,

  • omawia przyczyny rozmieszczenia poszczególnych gatunków organizmów żywych żyjących w Morzy Bałtyckim i porównuje zasięgi ich występowania.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Szaniawska A., Skorupiaki Bałtyku, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2014.

Żmudziński L., Świat zwierzęcy Bałtyku, WSiP, Warszawa 1990.

PRZEBIEG LEKCJI

Uczniowie na poprzedniej lekcji otrzymują polecenie zapoznania się z całym e‑materiałem.

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne, sprawdzenie zadania domowego.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie wyjaśniają, czym jest plankton, zooplankton, zoobentos, fitoplankton, fitobentos oraz nekton.

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3–4 osobowe (w zależności od wielkości klasy).

  • Uczniowie, pracując w grupach, wykonują polecenia do grafiki interaktywnej. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup prezentują rezultaty pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.

  • Następnie nauczyciel inicjuje klasową dyskusję na temat stanu przyrodniczego Morza Bałtyckiego oraz potrzeby jego ochrony, po zakończeniu dyskusji podsumowuje ją i podkreśla najważniejsze wnioski.

  • Nauczyciel, korzystając z grafiki interaktywnej, może przeprowadzić podsumowujący quiz – przykładowo, zakrywając podpisy fotografii przedstawiających wybrane gatunki flory i fauny Morza Bałtyckiego, może poprosić uczniów o podanie właściwych nazw gatunków.

Faza podsumowująca

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie pojęć i informacji zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które sprawiły uczniom najwięcej trudności.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych w e‑materiale.

  • Praca pisemna: „Oceń, co ma największy wpływ na zachwianie równowagi w rozwoju organizmów żywych w Morzu Bałtyckim”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału z całego działu „Morze Bałtyckie” (zakres podstawowy: XVI).