Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Fauna i flora Morza Bałtyckiego
Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XVI. Morze Bałtyckie i gospodarka morska Polski: środowisko przyrodnicze, wykorzystanie gospodarcze.
Uczeń:
1) przedstawia główne cechy i stan środowiska przyrodniczego Morza Bałtyckiego oraz dostrzega potrzebę jego ochrony.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje faunę i florę Morza Bałtyckiego,
wyjaśnia, czym jest plankton, zooplankton, zoobentos, fitoplankton, fitobentos oraz nekton,
omawia przyczyny rozmieszczenia poszczególnych gatunków organizmów żywych żyjących w Morzy Bałtyckim i porównuje zasięgi ich występowania.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Szaniawska A., Skorupiaki Bałtyku, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2014.
Żmudziński L., Świat zwierzęcy Bałtyku, WSiP, Warszawa 1990.
PRZEBIEG LEKCJI
Uczniowie na poprzedniej lekcji otrzymują polecenie zapoznania się z całym e‑materiałem.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne, sprawdzenie zadania domowego.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyjaśniają, czym jest plankton, zooplankton, zoobentos, fitoplankton, fitobentos oraz nekton.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3–4 osobowe (w zależności od wielkości klasy).
Uczniowie, pracując w grupach, wykonują polecenia do grafiki interaktywnej. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup prezentują rezultaty pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.
Następnie nauczyciel inicjuje klasową dyskusję na temat stanu przyrodniczego Morza Bałtyckiego oraz potrzeby jego ochrony, po zakończeniu dyskusji podsumowuje ją i podkreśla najważniejsze wnioski.
Nauczyciel, korzystając z grafiki interaktywnej, może przeprowadzić podsumowujący quiz – przykładowo, zakrywając podpisy fotografii przedstawiających wybrane gatunki flory i fauny Morza Bałtyckiego, może poprosić uczniów o podanie właściwych nazw gatunków.
Faza podsumowująca
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie pojęć i informacji zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które sprawiły uczniom najwięcej trudności.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych w e‑materiale.
Praca pisemna: „Oceń, co ma największy wpływ na zachwianie równowagi w rozwoju organizmów żywych w Morzu Bałtyckim”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału z całego działu „Morze Bałtyckie” (zakres podstawowy: XVI).