Dla nauczyciela
Numer e‑materialu: 3.1.2.1
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Wo wohnst du und wie ist dein Zuhause?/Gdzie mieszkasz i jaki jest twój dom?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności opisywania na temat domu/mieszkania, rozmieszczenia pomieszczeń.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
uporządkowuje słownictwo dotyczące miejsca zamieszkania;
opisuje swój dom/swoje mieszkanie;
wymienia pomieszczenia znajdujące się w domu/mieszkaniu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić w opowiadaniu.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji – czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych – mowa ciała, gestykulowanie;
centralizowanie procesu uczenia się – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.
Metody/techniki nauczania:
podająca – opis miejsca zamieszkania;
metoda rozmowa w muzeum, stacje uczenia się,
metoda ewaluacji: walizka i kosz,
kognitywna – technika: udzielanie wskazówek,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach
praca w plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
zdjęcia przedstawiające różne propozycje mieszkań,
walizka i kosz,
stacje tematyczne przygotowane według materiału w scenariuszu.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przed lekcją rozwiesza na ścianach w klasie zdjęcia przedstawiające różne propozycje mieszkań, np. Tiny House, loft, latarnię morską, dom jednorodzinny, zamek. Na początku lekcji dzieli uczniów w pary. Każda para otrzymuje zestaw pociętych karteczek, z których ma za zadanie ułożyć pytania: 1. Gefällt dir dieses Haus? Warum?, 2. Würdest du in diesem Haus wohnen? Warum?, 3. Wie wohnt man in diesem Haus? 4. Wem kann das Haus gehören? Następnie uczniowie, chodząc w parach po klasie, „zwiedzają galerię” fotografii i komentują je w rozmowie, odpowiadając na pytania z karteczek.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel realizując temat: Wo wohnst du? Wie ist dein Zuhause? może wykorzystać metodę stacje uczenia się. Nauczyciel dzieli klasę na 3 osobowe grupy, przed lekcją przygotowuje stacje, rozdzielając na stołach zadania do poszczególnych stacji. Schemat podziału:
Stacja pierwsza: sekcja Przeczytaj: tekst, Übung 1 i 2.
Uczniowie czytają tekst, decydują, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe, szukają również w tekście zdań o podobnym znaczeniu w stosunku do zdań w Aufgabe 2.Stacja druga: z części Przeczytaj Übung 3 i z sekcji Sprawdź się Aufgabe 1 i 5.
Uczniowie mają za zadanie ułożyć pytania do wyróżnionych części zdań, zbudować zdania oraz wybrać poprawne odpowiedzi.Stacja trzecia: Ilustracja interaktywna: Übung 1 i 2.
Uczniowie mają przyporządkować pomieszczenia na ilustracji oraz wybrać zdania, które opisują dom.Stacja czwarta: Ilustracja interaktywna: Übung 3 .
Uczniowie zaznaczają, o które pomieszczenia chodzi.Stacja piąta: sekcja Sprawdź się Aufgabe 2, 3 i 4.
Uczniowie przyporządkowują pasujące zwroty, łączą wyrazy o przeciwstawnym znaczeniu oraz decydują, które wyrażenia nie pasują do pozostałych.Stacja szósta: Sprawdź się Aufgabe 6,
Uczniowie wskazują pary.Stacja siódma: Aufgabe 7 z sekcji Sprawdź się,
Uczniowie opisują dom, który widzą na obrazku.Stacja ósma: Sprawdź się Aufgabe 8.
Uczniowie piszą e‑mail do koleżanki/kolegi na temat nowego mieszkania.
c) Faza podsumowująca:
W ramach ewaluacji zajęć nauczyciel może wykorzystać metodę walizka i kosz. W walizce uczniowie umieszczą te elementy, które podobały im się na lekcji, natomiast w koszu pojawią się elementy zbędne.
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują ilustrację lub inną formę graficzną, która obrazuje realizację Aufgabe 8 – opis domu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa na temat miejsca zamieszkania, przygotowanie kilku zdjęć różnych domów z czasopism lub wyszukanie takich zdjęć w Internecie. Wybór zdjęcia, które najbardziej się podoba, oraz podpisanie wszystkich elementów domu, które uczeń potrafi nazwać w języku niemieckim;
w trakcie lekcji: uzupełnienie podpisów na wybranej ilustracji; jeden z uczniów opisuje zdjęcie budynku mieszkalnego, pozostali zgadują, którego domu ten opis dotyczy.
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, opisanie domu własnych marzeń z wykorzystaniem zebranego słownictwa.