Numer e‑materialu: 3.1.2.1

Imię i nazwisko autora: Beata Mamica

Przedmiot: język niemiecki

Temat zajęć: Wo wohnst du und wie ist dein Zuhause?/Gdzie mieszkasz i jaki jest twój dom?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.

Cel ogólny lekcji:

Doskonalenie umiejętności opisywania na temat domu/mieszkania, rozmieszczenia pomieszczeń.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
9) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
11) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
7) wyraża i opisuje uczucia i emocje;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;

Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • uporządkowuje słownictwo dotyczące miejsca zamieszkania;

  • opisuje swój dom/swoje mieszkanie;

  • wymienia pomieszczenia znajdujące się w domu/mieszkaniu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić w opowiadaniu.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji – czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych – mowa ciała, gestykulowanie;

  • centralizowanie procesu uczenia się – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – opis miejsca zamieszkania;

  • metoda rozmowa w muzeum, stacje uczenia się,

  • metoda ewaluacji: walizka i kosz,

  • kognitywna – technika: udzielanie wskazówek,

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach

  • praca w plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • zdjęcia przedstawiające różne propozycje mieszkań,

  • walizka i kosz,

  • stacje tematyczne przygotowane według materiału w scenariuszu.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel przed lekcją rozwiesza na ścianach w klasie zdjęcia przedstawiające różne propozycje mieszkań, np. Tiny House, loft, latarnię morską, dom jednorodzinny, zamek. Na początku lekcji dzieli uczniów w pary. Każda para otrzymuje zestaw pociętych karteczek, z których ma za zadanie ułożyć pytania: 1. Gefällt dir dieses Haus? Warum?, 2. Würdest du in diesem Haus wohnen? Warum?, 3. Wie wohnt man in diesem Haus? 4. Wem kann das Haus gehören? Następnie uczniowie, chodząc w parach po klasie, „zwiedzają galerię” fotografii i komentują je w rozmowie, odpowiadając na pytania z karteczek.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel realizując temat: Wo wohnst du? Wie ist dein Zuhause? może wykorzystać metodę stacje uczenia się. Nauczyciel dzieli klasę na 3 osobowe grupy, przed lekcją przygotowuje stacje, rozdzielając na stołach zadania do poszczególnych stacji. Schemat podziału:

  • Stacja pierwsza: sekcja Przeczytaj: tekst, Übung 1 i 2.
    Uczniowie czytają tekst, decydują, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe, szukają również w tekście zdań o podobnym znaczeniu w stosunku do zdań w Aufgabe 2.

  • Stacja druga:  z części Przeczytaj Übung 3 i z sekcji Sprawdź się Aufgabe 1 i 5.
    Uczniowie mają za zadanie ułożyć pytania do wyróżnionych części zdań, zbudować zdania oraz wybrać poprawne odpowiedzi.

  • Stacja trzecia: Ilustracja interaktywna: Übung 1 i 2.
    Uczniowie mają przyporządkować pomieszczenia na ilustracji oraz wybrać zdania, które opisują dom.

  • Stacja czwarta: Ilustracja interaktywna: Übung 3 .
    Uczniowie zaznaczają, o które pomieszczenia chodzi.

  • Stacja piąta: sekcja Sprawdź się Aufgabe 2, 3 i 4.
    Uczniowie przyporządkowują pasujące zwroty, łączą wyrazy o przeciwstawnym znaczeniu oraz decydują, które wyrażenia nie pasują do pozostałych.

  • Stacja szósta: Sprawdź się Aufgabe 6,
    Uczniowie wskazują pary.

  • Stacja siódma: Aufgabe 7 z sekcji Sprawdź się,
    Uczniowie opisują dom, który widzą na obrazku.

  • Stacja ósma: Sprawdź się Aufgabe 8.
    Uczniowie piszą e‑mail do koleżanki/kolegi na temat nowego mieszkania.

c) Faza podsumowująca:

  • W ramach ewaluacji zajęć nauczyciel może wykorzystać metodę walizka i kosz. W walizce uczniowie umieszczą te elementy, które podobały im się na lekcji, natomiast w koszu pojawią się elementy zbędne.

Praca domowa:

  • Uczniowie przygotowują ilustrację lub inną formę graficzną, która obrazuje realizację Aufgabe 8 – opis domu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa na temat miejsca zamieszkania, przygotowanie kilku zdjęć różnych domów z czasopism lub wyszukanie takich zdjęć w Internecie. Wybór zdjęcia, które najbardziej się podoba, oraz podpisanie wszystkich elementów domu, które uczeń potrafi nazwać w języku niemieckim;

  • w trakcie lekcji: uzupełnienie podpisów na wybranej ilustracji; jeden z uczniów opisuje zdjęcie budynku mieszkalnego, pozostali zgadują, którego domu ten opis dotyczy.

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, opisanie domu własnych marzeń  z wykorzystaniem zebranego słownictwa.