Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Rola Demiurga w stworzeniu świata
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji. Uczeń:
pozna koncepcję Demiurga – boskiego Rzemieślnika;
przeanalizuje podstawowe idee platońskiej kosmologii;
uporządkuje wiedzę z zakresu nauki Platona;
przedstawi tzw. kosmologiczny dowód na istnienie Boga.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika;
schemat;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, po wyświetleniu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat: Kto jest twórcą świata? Czy takiego twórcę można nazwać Bogiem? Co na ten temat głosił Platon?
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie są główne założenia platońskiego systemu? Dlaczego nazywamy go idealizmem, a dlaczego – dualizmem? Uczniowie podają propozycje odpowiedzi. Ochotnik zapisuje odpowiedzi na tablicy. Następnie nauczyciel wspólnie z uczniami układa je w mapę myśli.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”. Wybrany uczeń odczytuje treść polecenia: Przeanalizuj poniższy schemat. Zastanów się, w jakich kontekstach możemy nazywać Demiurga bogiem. Pod jakimi względami przypomina on Boga chrześcijańskiego? Klasa dzieli się na grupy i opracowuje propozycje odpowiedzi. Przedstawiciel wskazanej grupy prezentuje propozycję rozwiązania zadania, a pozostali uczniowie komentują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi uczniów, udzielając im informacji zwrotnej.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5‑8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Ćwiczenie, które uczniowie realizują jako ostatnie, wykonywane jest indywidualnie. Ponownie nauczyciel udostępnia uczestnikom zajęć przez platformę edukacyjną jego treść: Przyporządkuj do odpowiednich grup cechy Demiurga platońskiego i chrześcijańskiego Boga. Nauczyciel sprawdza przez platformę zaznaczone odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Wybierz i opisz jeden przykład (z literatury, teatru, kina lub sztuk pięknych), w którym przedstawiona jest dowolna koncepcja boga jako stwórcy świata.
Materiały pomocnicze:
Drozdek A., Bóg Platona, „Studia Philosophiae Christianae” 1998, 34/2, s. 87–102.
Warburton N., Krótka historia filozofii, tłum. S.Lipnicki, Warszawa 2020.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Schemat” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.