Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Wędrówka Odyseusza jako metafora ludzkiego życia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna historię Odyseusza, przedstawioną w eposie Homera;
wyjaśni znaczenie pojęcia homo viator;
określi, czy wędrówkę Odyseusza można uznać za aktualną metaforę ludzkiego życia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o odszukanie w różnych źródłach informacji na temat Odysei.
- Kto jest autorem tekstu?
- Kiedy powstało dzieło?
- Gdzie powstał utwór?
- Co jest głównym tematem Odysei?Uczniowie zapoznają się również z prezentacją (multimedium). Wybierają jedno z dwóch poleceń i przygotowują się do pracy na zamieszczony tam temat.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat zajęć. Prosi chętną osobę o omówienie informacji przygotowanych w ramach pracy przed lekcją.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje krótko poznane informacje.
Praca z multimedium. Nauczyciel prezentuje nagranie. Uczniowie w parach uzasadniają, że poznawanie i gromadzenie doświadczeń przez Odyseusza dotyczy trzech aspektów:
- poznawanie mitologicznych krain starożytności,
- odwiedzanie miejsc, w których kończy się świat żywych,
- poznawanie samego siebie (słabości, wartości).Polecenie nr 2 z audiobooka uczniowie wykonują w kilkuosobowych grupach. Po upływie określonego czasu przedstawiają efekty swojej pracy.
Uczniowie w parach wykonują oba ćwiczenia z sekcji „Audiobook”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie: Czego można dowiedzieć się z Odysei Homera? Nauczyciel prosi, aby uczniowie na kartkach samoprzylepnych wypisali swoje propozycje. Uczniowie umieszczają kartki w widocznym miejscu klasy, grupują powtarzające się elementy, analizują przyczyny wskazań dominujących oraz sporadycznych.
Praca domowa:
Zacytowane z audiobooka podsumowanie wykorzystaj w zakończeniu swojej rozprawki. W tym celu zredaguj jego własną i autorską wersję.
Możemy potwierdzić tezę: wędrówka Odyseusza to metafora ludzkiego życia. Bohater eposu Homera reprezentuje archetyp wędrowca, który symbolizuje człowiecze nieustanne poszukiwanie sensu życia, zmaganie się przeciwnościami losu i niezłomność w pragnieniu dotarcia do celu. Do dziś przemawia do czytelników uniwersalizm opowieści o wielkim podróżniku. […] Gdy Odys przemierzał mityczne krainy, doznając przygód, wędrował zarazem w głąb siebie, poszukując swego prawdziwego Ja. Wrócił z wędrówki odmieniony, duchowo wzbogacony, gdyż – jak powiada przysłowie – podróż czyni mądrego mądrzejszym, a głupiego głupszym. Wędrówka dopełniła go jako człowieka – stała się treścią jego życia. Wynikające z niej metaforyczne uogólnienie odnosi się do każdego, kto może o sobie powiedzieć, że naprawdę żył. Gdyż żyć znaczy wędrować.
Materiały pomocnicze:
Homer, Odyseja, tłum. Lucjan Siemieński, Gdańsk 2000.
Lucilla Burn, Mity greckie, tłum. Robert A. Sucharski, Warszawa 1999.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.