Numer e‑materiału: 3.1.9.2

Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Unterhaltungsmusik: Berühmte deutsche Musiker/Muzyka rozrywkowa: Sławni niemieccy muzycy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy A2+

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat popularnych gatunków muzyki rozrywkowej oraz niemieckich wykonawców, którzy odnieśli sukces na scenie muzycznej.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety);
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowiada o wybranym przez siebie wydarzeniu muzycznym;

  • opisuje swego ulubionego wykonawcę/swój ulubiony zespół muzyczny;

  • prezentuje wybranego muzyka/wybrany zespół z Niemiec.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;

  • wykonuje opis osoby;

  • sam decyduje, jakie informacje wyszuka na pracę domową;

  • sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji;

  • sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje;

  • uczestniczy w grze/zabawie językowej;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe

  • tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście;

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);

strategie kognitywne

  • czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

strategie kompensacyjne

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych; (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna).

Metody i formy pracy:

  • podająca: pogadanka,

  • eksponująca: metoda projektów, film (krótkie filmy ukazujące twórczość artystów przedstawionych w tym materiale - filmy i teledyski dostępne na kanale YouTube),

  • aktywizująca: gry dydaktyczne, burza mózgów,

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • plenum,

  • praca indywidualna,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca

  • Na początku lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali Wprowadzenie. Dla całkowicie niezorientowanych nauczyciel prezentuje krótkie teledyski/sceny z koncertów – utwory są dostępne m.in. na YouTubie (np. https://www.youtube.com/watch?v=i_erh6Ayfwc).

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie współczesnych twórców muzyki rozrywkowej, również niemieckich, którzy przyciągają rzeszę fanów.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się, jakie gatunki muzyczne prezentują znani i popularni muzycy lub zespoły muzyczne i czym jest dla nich muzyka rozrywkowa.

  • Nauczyciel pyta uczniów o słownictwo z zakresu muzyki rozrywkowej: gatunki muzyczne, instrumenty, cechy charakterystyczne dla poszczególnych rodzajów muzyki.

  • Nauczyciel wspólnie z uczniami tworzy na tablicy mapę pojęć, w której nadrzędnym hasłem jest Muzyka rozrywkowa.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z plakatami informującymi o wydarzeniach muzycznych.

  • Następnie uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści plakatów – zaznaczają, co jest prawdą, a co – fałszem (Übung 1).

  • Uczniowie wskazują, w którym wydarzeniu chętnie wzięliby udział, i uzasadniają swoje zdanie. 

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali, w jaki sposób wyrażone zostały określenia czasu w dotychczas prezentowanych zadaniach. Następnie wspólnie z uczniami analizuje Tipp zur Grammatik.

  • Uczniowie tworzą w parach krótkie dialogi, odpowiadając na pytania z Übung 3 w części Przeczytaj: Welches Festival oder Konzert dich interessiert und warum?, Welches Festival oder Konzert dich überhaupt nicht interessiert und warum?, Welche Art von Musik du bevorzugst?

  • Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym. Najpierw analizują zdjęcia na forum klasy. Nauczyciel pyta: Wer ist auf den Fotos zu sehen? Kennt ihr sie? Was machen diese Personen? Następnie uczniowie odsłuchują oraz czytają informacje dotyczące każdego slajdu.

  • Uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści katalogu – łączą pytania z odpowiedziami (Übung 1) oraz uzupełniają tekst odpowiednimi wyrazami (Übung 2).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Każda z nich otrzymuje dwóch twórców z katalogu interaktywnego.

    • Zadaniem każdej grupy jest opracowanie pytań do przydzielonych  zespołów/muzyków, np. Mit welchem Alter hat Scooter seine musikalische Karriere begonnen?, Wo finden Die Toten Hosen die wichtigsten Konzerte außerhalb von Deutschland?, Welche traditionellen Instrumente benutzt In Extremo in ihrer Musik?, Wer hat die Band Boney M. gegründet?, Was war der bekannteste Song von Modern Talking?, Welcher Film verwendete das Lied „Feuer frei!“ als Titelmusik?

    • Następnie rozpoczyna się runda zadawania pytań. Uczeń, który zna odpowiedź, a nie należy do grupy zadawającej pytania, zgłasza się i w przypadku prawidłowej odpowiedzi uzyskuje punkt dla swojego zespołu.

    • Zwycięża grupa, która udzieli najwięcej prawidłowych odpowiedzi.

    • Nauczyciel czuwa nad poprawnością zadawanych pytań i odpowiedzi, pomaga i wyjaśnia sytuacje sporne, nagradza wygranych.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie wyszukują informacje na temat swoich ulubionych muzyków  i przygotowują w języku niemieckim krótki opis tych osób/zespołów oraz ich osiągnięć. Uczniowie prezentują opisy na forum klasy (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).

Praca domowa

W ramach Aufgabe 8 uczniowie opisują wybraną postać lub zespół z katalogu interaktywnego w formie prezentacji. 

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego

  • Przed lekcją: Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym oraz zapamiętują główne informacje na temat przedstawionych zespołów.

  • W trakcie lekcji: Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda grupa wybiera muzyka/zespół z katalogu interaktywnego i planuje wyjazd na jego koncert. Powstały plan prezentują na forum klasy.

  • Po lekcji: Uczniowie przygotowują pytania do teleturnieju muzycznego na temat poznanych niemieckich gwiazd muzycznych.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec