Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.9.2
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Unterhaltungsmusik: Berühmte deutsche Musiker/Muzyka rozrywkowa: Sławni niemieccy muzycy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat popularnych gatunków muzyki rozrywkowej oraz niemieckich wykonawców, którzy odnieśli sukces na scenie muzycznej.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada o wybranym przez siebie wydarzeniu muzycznym;
opisuje swego ulubionego wykonawcę/swój ulubiony zespół muzyczny;
prezentuje wybranego muzyka/wybrany zespół z Niemiec.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
wykonuje opis osoby;
sam decyduje, jakie informacje wyszuka na pracę domową;
sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji;
sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje;
uczestniczy w grze/zabawie językowej;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście;
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
strategie kognitywne
czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
strategie kompensacyjne
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych; (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna).
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka,
eksponująca: metoda projektów, film (krótkie filmy ukazujące twórczość artystów przedstawionych w tym materiale - filmy i teledyski dostępne na kanale YouTube),
aktywizująca: gry dydaktyczne, burza mózgów,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
plenum,
praca indywidualna,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Na początku lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali Wprowadzenie. Dla całkowicie niezorientowanych nauczyciel prezentuje krótkie teledyski/sceny z koncertów – utwory są dostępne m.in. na YouTubie (np. https://www.youtube.com/watch?v=i_erh6Ayfwc).
Nauczyciel prosi uczniów o podanie współczesnych twórców muzyki rozrywkowej, również niemieckich, którzy przyciągają rzeszę fanów.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się, jakie gatunki muzyczne prezentują znani i popularni muzycy lub zespoły muzyczne i czym jest dla nich muzyka rozrywkowa.
Nauczyciel pyta uczniów o słownictwo z zakresu muzyki rozrywkowej: gatunki muzyczne, instrumenty, cechy charakterystyczne dla poszczególnych rodzajów muzyki.
Nauczyciel wspólnie z uczniami tworzy na tablicy mapę pojęć, w której nadrzędnym hasłem jest Muzyka rozrywkowa.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z plakatami informującymi o wydarzeniach muzycznych.
Następnie uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści plakatów – zaznaczają, co jest prawdą, a co – fałszem (Übung 1).
Uczniowie wskazują, w którym wydarzeniu chętnie wzięliby udział, i uzasadniają swoje zdanie.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali, w jaki sposób wyrażone zostały określenia czasu w dotychczas prezentowanych zadaniach. Następnie wspólnie z uczniami analizuje Tipp zur Grammatik.
Uczniowie tworzą w parach krótkie dialogi, odpowiadając na pytania z Übung 3 w części Przeczytaj: Welches Festival oder Konzert dich interessiert und warum?, Welches Festival oder Konzert dich überhaupt nicht interessiert und warum?, Welche Art von Musik du bevorzugst?
Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym. Najpierw analizują zdjęcia na forum klasy. Nauczyciel pyta: Wer ist auf den Fotos zu sehen? Kennt ihr sie? Was machen diese Personen? Następnie uczniowie odsłuchują oraz czytają informacje dotyczące każdego slajdu.
Uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści katalogu – łączą pytania z odpowiedziami (Übung 1) oraz uzupełniają tekst odpowiednimi wyrazami (Übung 2).
Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Każda z nich otrzymuje dwóch twórców z katalogu interaktywnego.
Zadaniem każdej grupy jest opracowanie pytań do przydzielonych zespołów/muzyków, np. Mit welchem Alter hat Scooter seine musikalische Karriere begonnen?, Wo finden Die Toten Hosen die wichtigsten Konzerte außerhalb von Deutschland?, Welche traditionellen Instrumente benutzt In Extremo in ihrer Musik?, Wer hat die Band Boney M. gegründet?, Was war der bekannteste Song von Modern Talking?, Welcher Film verwendete das Lied „Feuer frei!“ als Titelmusik?
Następnie rozpoczyna się runda zadawania pytań. Uczeń, który zna odpowiedź, a nie należy do grupy zadawającej pytania, zgłasza się i w przypadku prawidłowej odpowiedzi uzyskuje punkt dla swojego zespołu.
Zwycięża grupa, która udzieli najwięcej prawidłowych odpowiedzi.
Nauczyciel czuwa nad poprawnością zadawanych pytań i odpowiedzi, pomaga i wyjaśnia sytuacje sporne, nagradza wygranych.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wyszukują informacje na temat swoich ulubionych muzyków i przygotowują w języku niemieckim krótki opis tych osób/zespołów oraz ich osiągnięć. Uczniowie prezentują opisy na forum klasy (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Praca domowa
W ramach Aufgabe 8 uczniowie opisują wybraną postać lub zespół z katalogu interaktywnego w formie prezentacji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego
Przed lekcją: Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym oraz zapamiętują główne informacje na temat przedstawionych zespołów.
W trakcie lekcji: Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda grupa wybiera muzyka/zespół z katalogu interaktywnego i planuje wyjazd na jego koncert. Powstały plan prezentują na forum klasy.
Po lekcji: Uczniowie przygotowują pytania do teleturnieju muzycznego na temat poznanych niemieckich gwiazd muzycznych.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0