Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.7.2
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wie kann ich das Hemd reklamieren? / Jak mogę złożyć reklamację koszuli?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat składania reklamacji produktu
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni słownictwo związane z reklamacją towaru;
opisze koleżance/koledze w e‑mailu, jak zwrócić towar;
poda przykłady powodów, na podstawie których można zwrócić towar.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna).
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie pyta uczniów, czy wiedzieli, że paragon nie jest potrzebny do złożenia reklamacji, oraz czy już składali z rodzicami reklamację bądź byli świadkiem, jak inni ludzie to robili. Nauczyciel prosi klasę o opisanie w parach zdjęcia w części Wprowadzenie.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wpisy na forum z części Przeczytaj.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy: Laura, Leon, Rebecca i prosi, aby swoimi słowami opowiedzieli, czego dowiedzieli się o osobach, które zostały im przydzielone. Uczniowie wypowiadają się, uwzględniając, jakie produkty kupiły osoby piszące na forum oraz jakie były z nimi problemy. Nauczyciel udziela im informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź, czy są one prawdziwe czy fałszywe. Następnie uczniowie uzupełniają zdania brakującymi wyrazami (Übung 2 z części Przeczytaj).
Uczniowie pracują w grupach. Nauczyciel przygotowuje kilka scenariuszy sytuacji reklamacyjnych, w których uczniowie odgrywają różne role. Na przykład: klient reklamujący uszkodzony produkt, przedstawiciel firmy próbujący rozwiązać problem. Oprócz scenariuszy uczniowie otrzymują przydatne wyrażenia. Nauczyciel daje uczniom czas na przygotowanie swoich ról i argumentów w związku z danym scenariuszem reklamacyjnym. Każda grupa powinna omówić swoją rolę, przemyśleć argumenty i strategię komunikacji. Nauczyciel prosi grupy, aby przeprowadziły symulację reklamacji na podstawie przygotowanych scenariuszy. Każda grupa powinna odgrywać swoje role i próbować rozwiązać problem reklamacyjny. Nauczyciel obserwuje prace grup.
W kolejnym kroku uczniowie grają w grę edukacyjną oraz wykonują zadania do multimedium. Nauczyciel przedstawia uczniom zasady gry. Wyjaśnia, jak grać, jak zdobywać punkty, jakie są cele oraz co oznaczają różne elementy gry.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wzajemnie doradzili sobie, jak złożyć reklamację. Wyświetla przydatne zwroty: Du kannst ein Produkt online/vor Ort …/Auf der Website gibt es … du musst es … und dann …/Am nächsten Tag kommt … und holt bei dir …
Na koniec zajęć klasa rozwiązuje Aufgabe 3 oraz 5 z części Sprawdź się.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 oraz 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z grą, i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; jeśli uczniowie zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z gry do dyskusji o składaniu reklamacji;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu składania reklamacji oraz zakupów, przypomnienie wiadomości.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0