Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Sylogizmy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zdefiniujesz czym jest sylogizm.
Przeanalizujesz przykłady sylogizmu zaproponowane przez Arystotelesa.
Uporządkujesz swoją wiedzę z zakresu logiki arystotelesowskiej.
Uzasadnisz tezę o wielkim wpływie Arystotelesa na rozwój naukowej logiki.
Dowiesz się czym są kategorie i nauczysz się je określać.
Nauczysz się odróżniać zdania w sensie logicznym od pozostałych zdań.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje pojęcie sylogizmu;
przedstawia wpływ Arystotelesa na rozwój naukowej logiki;
ma świadomość, czym są kategorie (ogólne i szczegółowe);
odróżna zdania w sensie logicznym od pozostałych zdań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
schemat interaktywny;
ćwiczenia przedmiotowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Sylogizmy”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązanie ćwiczenia nr 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy temat mapy myśli: arystetelowski podział nauk. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują po jedynym pojęciu, tworząc w ten sposób mapę myśli. Jeżeli jest to konieczne, nauczyciel uzupełnia potrzebne informacje.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. W zależności od stanu przygotowania uczniów do lekcji nauczyciel prosi o indywidualne, ciche zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” lub od razu przechodzi do podziału uczniów na kilka grup, które na podstawie e‑materiału układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami za aktywność.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Schemat”, a następnie czyta polecenia:
-Przeanalizuj poniższy schemat ukazujący arystotelesowskie zasady postępowania naukowego. Zastanów się nad jego poprawnością. Oceń czy faktycznie jest to formalna zasada, która sprawdza się w każdej nauce.
-Zastanów się, czy tak zaprezentowany proces budowania nauki jest adekwatny i dzisiaj. Oceń, czy teoria prawdy, jaką zaprezentował Stagiryta, wydaje ci się wciąż aktualna.
Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Ćwiczenia nr 1, 3 i 4 uczniowie wykonują indywidualnie.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia, aby ten na forum klasy zaproponował rozwiązanie ćwiczenia nr 2.
Ostatnie ćwiczenie nr 7 i 8 nauczyciel wyświetla uczniom za pomocą tablicy lub rzutnika. Uczniowie pracują w grupach lub całym zespołem klasowym, ustalając prawidłową odpowiedź. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o uzasadnienie odpowiedzi. W razie potrzeby zaprasza pozostałych uczniów do dyskusji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Stwórz krzyżówkę podsumowującą zajęcia i zawierającą minimum dziesięć haseł.
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Schemat” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.