Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Znaczenie handlu zagranicznego w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.
Uczeń:
3) analizuje strukturę i kierunki międzynarodowej wymiany towarowej, ocenia miejsce i strukturę handlu zagranicznego Polski oraz uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad sprawiedliwego handlu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju Polski,
omawia polityczne i gospodarcze uwarunkowania handlu zagranicznego Polski,
dokonuje analizy zmian w wymianie towarowej Polski w XXI wieku, wskazując ich przyczyny i skutki,
przedstawia prognozę rozwoju handlu zagranicznego Polski.
Strategie nauczania: odwrócona klasa, konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu)
Materiały pomocnicze
Jaszczyński M., Znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju gospodarczym, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne” 2016, t. 23, s. 373–384.
Ministerstwo Rozwoju, Ocena sytuacji w handlu zagranicznym Polski w 2019 roku, Departament Analiz Gospodarczych, Warszawa, maj 2020.
Rubaj P., Handel zagraniczny Polski w aspekcie nowych wyznań w gospodarce światowej, „Ekonomia XXI Wieku” 2016, nr 3 (11), s. 158–171.
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie się do tematu. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” tego e‑materiału.
Faza wprowadzająca
Krótka pogadanka nauczyciela w interakcji z uczniami na temat pojęcia handlu zagranicznego.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie realizują 1. cel lekcji (omówisz znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju Polski). Na początku lekcji uczniowie mają chwilę na przypomnienie sobie treści z sekcji „Przeczytaj” (część Znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju państwa). Następnie każdy z uczniów zapisuje w zeszycie przedmiotowym minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie uczniowie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają pytanie sformułowane podczas czytania tekstu i odpowiadają na nie. Następnie uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenie 1. z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie skupiają się na 2. celu lekcji (opiszesz współczesne uwarunkowania eksportu i importu Polski) oraz 3. celu lekcji (przeanalizujesz zmiany w wymianie towarowej Polski w XXI wieku) – realizowane są one łącznie ze względu na związek przyczynowo‑skutkowy. Mają chwilę na przypomnienie sobie treści z sekcji „Przeczytaj”, a dokładnie części Uwarunkowania handlu zagranicznego Polski. Później uczniowie nabierają wiedzy i umiejętności, wykonując w parach ćwiczenia interaktywne 2–8. z sekcji „Sprawdź się” (część ćwiczeń, np. tych trudniejszych, można zadać jako pracę domową).
Uczniowie kontynuują realizację 2. i 3. celu lekcji. Na tym etapie wybrany przez nauczyciela uczeń czyta polecenie do audiobooka. Po odsłuchaniu nagrania uczniowie wykonują to polecenie wspólnie (praca całego zespołu klasowego, dyskusja).
Uczniowie realizują 4. cel lekcji (przedstawisz prognozę rozwoju handlu zagranicznego Polski). Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Jak będzie za 5 lat wyglądał handel zagraniczny Polski?. Uczniowie powinni mieć na uwadze końcową część audiobooka dotyczącą tej prognozy. Następnie uczniowie są dzieleni na dwie grupy. Jedna grupa opracowuje scenariusz pozytywny, a druga scenariusz negatywny rozwoju handlu zagranicznego Polski. Po upływie ustalonego czasu przedstawiciele grup prezentują na forum wyniki pracy zespołowej.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel nagradza aktywnych na lekcji uczniów.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Praca pisemna: „Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wskaż obecne problemy polskiego handlu zagranicznego. Przedstaw propozycje działań, które mogą służyć rozwiązaniu tych problemów”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może zostać wykorzystany w ramach lekcji dotyczącej struktury i kierunków handlu zagranicznego Polski przed i po 1989 r., a także podczas zajęć poświęconych znaczeniu handlowej wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym świata (zakres podstawowy: XII. 3).