SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Znaczenie handlu zagranicznego w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.

Uczeń:

3) analizuje strukturę i kierunki międzynarodowej wymiany towarowej, ocenia miejsce i strukturę handlu zagranicznego Polski oraz uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad sprawiedliwego handlu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • określa znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju Polski,

  • omawia polityczne i gospodarcze uwarunkowania handlu zagranicznego Polski,

  • dokonuje analizy zmian w wymianie towarowej Polski w XXI wieku, wskazując ich przyczyny i skutki,

  • przedstawia prognozę rozwoju handlu zagranicznego Polski.

Strategie nauczania: odwrócona klasa, konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu)

Materiały pomocnicze

Jaszczyński M., Znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju gospodarczym, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne” 2016, t. 23, s. 373–384.

Ministerstwo Rozwoju, Ocena sytuacji w handlu zagranicznym Polski w 2019 roku, Departament Analiz Gospodarczych, Warszawa, maj 2020.

Rubaj P., Handel zagraniczny Polski w aspekcie nowych wyznań w gospodarce światowej, „Ekonomia XXI Wieku” 2016, nr 3 (11), s. 158–171.

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie się do tematu. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” tego e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  • Krótka pogadanka nauczyciela w interakcji z uczniami na temat pojęcia handlu zagranicznego.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie realizują 1. cel lekcji (omówisz znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju Polski). Na początku lekcji uczniowie mają chwilę na przypomnienie sobie treści z sekcji „Przeczytaj” (część Znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju państwa). Następnie każdy z uczniów zapisuje w zeszycie przedmiotowym minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie uczniowie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają pytanie sformułowane podczas czytania tekstu i odpowiadają na nie. Następnie uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenie 1. z sekcji „Sprawdź się”.

  • Uczniowie skupiają się na 2. celu lekcji (opiszesz współczesne uwarunkowania eksportu i importu Polski) oraz 3. celu lekcji (przeanalizujesz zmiany w wymianie towarowej Polski w XXI wieku) – realizowane są one łącznie ze względu na związek przyczynowo‑skutkowy. Mają chwilę na przypomnienie sobie treści z sekcji „Przeczytaj”, a dokładnie części Uwarunkowania handlu zagranicznego Polski. Później uczniowie nabierają wiedzy i umiejętności, wykonując w parach ćwiczenia interaktywne 2–8. z sekcji „Sprawdź się” (część ćwiczeń, np. tych trudniejszych, można zadać jako pracę domową).

  • Uczniowie kontynuują realizację 2. i 3. celu lekcji. Na tym etapie wybrany przez nauczyciela uczeń czyta polecenie do audiobooka. Po odsłuchaniu nagrania uczniowie wykonują to polecenie wspólnie (praca całego zespołu klasowego, dyskusja).

  • Uczniowie realizują 4. cel lekcji (przedstawisz prognozę rozwoju handlu zagranicznego Polski). Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Jak będzie za 5 lat wyglądał handel zagraniczny Polski?. Uczniowie powinni mieć na uwadze końcową część audiobooka dotyczącą tej prognozy. Następnie uczniowie są dzieleni na dwie grupy. Jedna grupa opracowuje scenariusz pozytywny, a druga scenariusz negatywny rozwoju handlu zagranicznego Polski. Po upływie ustalonego czasu przedstawiciele grup prezentują na forum wyniki pracy zespołowej.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych na lekcji uczniów.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Praca pisemna: „Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wskaż obecne problemy polskiego handlu zagranicznego. Przedstaw propozycje działań, które mogą służyć rozwiązaniu tych problemów”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany w ramach lekcji dotyczącej struktury i kierunków handlu zagranicznego Polski przed i po 1989 r., a także podczas zajęć poświęconych znaczeniu handlowej wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym świata (zakres podstawowy: XII. 3).