Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wykresy słupkowe i kolumnowe w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz tworzenie wykresu kolumnowego i słupkowego, przeanalizujesz dane i dobierzesz odpowiedni wykres dla zgromadzonych danych.
Sformatujesz wykres słupkowy i kolumnowy.
Przedstawisz przykładowe dane na wykresie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wykresy słupkowe i kolumnowe w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
– Jak utworzyć wykres kolumnowy i słupkowy?
– W jaki sposób analizować dane i dobierać odpowiedni wykres dla zgromadzonych danych?
– Jakie znasz sposoby na przedstawienie przykładowych danych na wykresie?
Ochotnicy na nie odpowiadają. Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi lub przedstawiają swoje propozycje.
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście.
Praca z multimedium. Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia nr 1 „Przeanalizuj prezentację, a następnie stwórz nowy plik z danymi (podobnymi do tych z prezentacji) i przygotuj dla nich odpowiedni wykres.” Wybrana dwójka omawia rozwiązanie na forum klasy.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑5. Po rozwiązaniu każdego z nich następuje omówienie wspólnie z nauczycielem.
Uczniowie w kilkuosobowych grupach wykonują ćwiczenia 608 z sekcji „Sprawdź się”. Reprezentanci zespołów przedstawiają rozwiązania na forum klasy.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy powstałe podczas rozwiązywania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w ramach zadania domowego polecenie 2. z sekcji multimedialnej.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.