Numer e‑materiału: 1.3.9.1
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Stille Nacht, heilige Nacht! / Cicha noc, święta noc!
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazwania wybranych elementów na kartce bożonarodzeniowej oraz śpiewania fragmentów kolędy Stille Nacht, heilige Nacht!

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
9) święta i tradycje, mój kraj;

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:

  1. reaguje na polecenia;
    2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
    3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:

  1. powtarza wyrazy i proste zdania;
    2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
    4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa wybrane elementy na kartce bożonarodzeniowej;

  • śpiewa fragmenty kolędy Stille Nacht, heilige Nacht!

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • aktywizująca;

  • programowana – z użyciem komputera.

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze.

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio: kolęda);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy;

  • kredki;

  • białe kartki A4;

  • puzzle;

  • karty obrazkowe.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (kolęda)
  • uczniowie śpiewają kolędę Stille Nacht, heilige Nacht! przed całą szkołą podczas jasełek;

  • uczniowie samodzielnie szukają w internecie innych kolęd niemieckojęzycznych, uczą się ich fragmentów i prezentują je przed klasą.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel włącza kolędę Stille Nacht, heilige Nacht!, aby stanowiła tło muzyczne, gdy uczniowie wchodzą do klasy. Każdy uczeń przy wejściu otrzymuje naklejkę lub znaczek w formie choinki, bałwana, bombki, świecy świątecznej lub gwiazdki.

plenum

15 min

Rozdanie naklejek to sposób podzielenia klasy na grupy.

Nauczyciel wiesza w różnych częściach sali plakat z hasłem WEIHNACHTEN ułożonym w pionie i podaje uczniom znaczenie tego wyrazu. Uczniowie w grupach wpisują skojarzenia ze świętami zawierające litery z hasła, np. Geschenk, Weihnachtsmann, Engel, Lebkuchen.

Nauczyciel tworzy podobny plakat z wykorzystaniem propozycji uczniów (w języku niemieckim).

praca w grupach

Uczniowie mogą wpisywać wyrazy w innych językach, także po polsku.

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej kartkę bożonarodzeniową z miejscowości Oberndorf w Austrii (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co na niej widzą.

plenum

Nauczyciel wyjaśnia znaczenie każdego członu wyrazu das Weihnachtslied i tak kieruje rozmową, by uczniowie sami podali znaczenie rzeczownika. Nauczyciel opowiada historię powstania kolędy Stille Nacht, heilige Nacht! (e‑materiał: Für Interessierte).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej trzy zdjęcia. Uczniowie wybierają jedno kojarzące się im ze słowem das Weihnachtslied (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w parach

Uczniowie otrzymują obrazki w formie papierowej.

Uczniowie powtarzają chórem nazwy podane na kartce świątecznej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

Uczniowie dopasowują wyrazy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Każda para otrzymuje zestaw ilustracji i wyrazów.

Uczniowie wybierają po dwa wyrazy z lekcji, przepisują je i tworzą do nich ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca indywidualna

Prace można wywiesić w klasie jako dodatkową dekorację świąteczną.

Faza realizacyjna

Uczniowie słuchają odtwarzanej przez nauczyciela kolędy Stille Nacht, heilige Nacht! oraz zapoznają się z jej tekstem w języku niemieckim. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że tłumaczenie odbiega nieco od tej wersji, którą obecnie śpiewamy. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat różnic i podobieństw między tłumaczeniem podanym w e‑materiale a znaną im polską adaptacją.

plenum

20 min

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej trzy wyrazy. Uczniowie ponownie słuchają kolędy i decydują w grupie, który wyraz pojawia się w treści utworu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w grupach

Uczniowie pracują w grupach. Nauczyciel odtwarza kolędę na potrzeby każdego ćwiczenia.

Uczniowie słuchają i powtarzają chórem wersy kolędy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

każda grupa osobno

Uczniowie śpiewają wyciszone fragmenty (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

karaoke - grupowe

Uczniowie otrzymują teksty kolędy we fragmentach, na osobnych karteczkach. Słuchając nagrania, układają podane fragmenty zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Uczniowie zapoznają się z nutami do pierwszych dwóch wersów (cztery takty). Ćwiczą ten fragment na dzwonkach lub na flecie. Jeśli uczniowie grają na dzwonkach, nauczyciel zachęca ich do nucenia kolędy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Chętni uczniowie mogą zaprezentować wyćwiczony fragment przed klasą. W ramach pracy domowej uczniowie kontynuują ćwiczenie gry.

każda grupa osobno

Faza podsumowująca

Uczniowie pracują na tabletach lub komputerach, umieszczają podpisy na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

10 min

Uczniowie na tabletach lub komputerach układają puzzle i uzupełniają wyrazy, które były przedmiotem tej lekcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie wraz z nauczycielem siadają przy choince i razem śpiewają kolędę Stille Nacht, heilige Nacht! (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel włącza kolędę Stille Nacht, heilige Nacht!, aby stanowiła tło muzyczne, gdy uczniowie wchodzą do klasy. Każdy uczeń przy wejściu otrzymuje naklejkę lub znaczek w formie choinki, bałwana, bombki, świecy świątecznej lub gwiazdki.

plenum

15 min

Rozdanie naklejek to sposób podzielenia klasy na grupy.

Nauczyciel wiesza w różnych częściach sali plakat z hasłem WEIHNACHTEN ułożonym w pionie i podaje uczniom znaczenie tego wyrazu. Uczniowie w grupach wpisują skojarzenia ze świętami zawierające litery z hasła, np. Geschenk, Weihnachtsmann, Engel, Lebkuchen.

Nauczyciel tworzy podobny plakat z wykorzystaniem propozycji uczniów (w języku niemieckim).

praca w grupach

Uczniowie mogą wpisywać wyrazy w innych językach, także po polsku.

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej kartkę bożonarodzeniową z miejscowości Oberndorf w Austrii (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co na niej widzą.

plenum

Nauczyciel wyjaśnia znaczenie każdego członu wyrazu das Weihnachtslied i tak kieruje rozmową, by uczniowie sami podali znaczenie rzeczownika. Nauczyciel opowiada historię powstania kolędy Stille Nacht, heilige Nacht! (e‑materiał: Für Interessierte).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej trzy zdjęcia. Uczniowie wybierają jedno kojarzące się im ze słowem das Weihnachtslied (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w parach

Uczniowie otrzymują obrazki w formie papierowej.

Uczniowie powtarzają chórem nazwy podane na kartce świątecznej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

Uczniowie dopasowują wyrazy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Każda para otrzymuje zestaw ilustracji i wyrazów.

Uczniowie wybierają po dwa wyrazy z lekcji, przepisują je i tworzą do nich ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca indywidualna

Prace można wywiesić w klasie jako dodatkową dekorację świąteczną.

Faza realizacyjna

Uczniowie słuchają odtwarzanej przez nauczyciela kolędy Stille Nacht, heilige Nacht! oraz zapoznają się z jej tekstem w języku niemieckim. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że tłumaczenie odbiega nieco od tej wersji, którą obecnie śpiewamy. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat różnic i podobieństw między tłumaczeniem podanym w e‑materiale a znaną im polską adaptacją.

plenum

20 min

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej trzy wyrazy. Uczniowie ponownie słuchają kolędy i decydują w grupie, który wyraz pojawia się w treści utworu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w grupach

Uczniowie pracują w grupach. Nauczyciel odtwarza kolędę na potrzeby każdego ćwiczenia.

Uczniowie słuchają i powtarzają chórem wersy kolędy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

każda grupa osobno

Uczniowie śpiewają wyciszone fragmenty (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

karaoke - grupowe

Uczniowie otrzymują teksty kolędy we fragmentach, na osobnych karteczkach. Słuchając nagrania, układają podane fragmenty zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Uczniowie zapoznają się z nutami do pierwszych dwóch wersów (cztery takty). Ćwiczą ten fragment na dzwonkach lub na flecie. Jeśli uczniowie grają na dzwonkach, nauczyciel zachęca ich do nucenia kolędy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Chętni uczniowie mogą zaprezentować wyćwiczony fragment przed klasą. W ramach pracy domowej uczniowie kontynuują ćwiczenie gry.

każda grupa osobno

Faza podsumowująca

Uczniowie pracują na tabletach lub komputerach, umieszczają podpisy na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

10 min

Uczniowie na tabletach lub komputerach układają puzzle i uzupełniają wyrazy, które były przedmiotem tej lekcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie wraz z nauczycielem siadają przy choince i razem śpiewają kolędę Stille Nacht, heilige Nacht! (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec