Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.9.1
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Stille Nacht, heilige Nacht! / Cicha noc, święta noc!
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazwania wybranych elementów na kartce bożonarodzeniowej oraz śpiewania fragmentów kolędy Stille Nacht, heilige Nacht!
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel włącza kolędę Stille Nacht, heilige Nacht!, aby stanowiła tło muzyczne, gdy uczniowie wchodzą do klasy. Każdy uczeń przy wejściu otrzymuje naklejkę lub znaczek w formie choinki, bałwana, bombki, świecy świątecznej lub gwiazdki. | plenum | 15 min | Rozdanie naklejek to sposób podzielenia klasy na grupy. |
Nauczyciel wiesza w różnych częściach sali plakat z hasłem WEIHNACHTEN ułożonym w pionie i podaje uczniom znaczenie tego wyrazu. Uczniowie w grupach wpisują skojarzenia ze świętami zawierające litery z hasła, np. Geschenk, Weihnachtsmann, Engel, Lebkuchen. Nauczyciel tworzy podobny plakat z wykorzystaniem propozycji uczniów (w języku niemieckim). | praca w grupach | Uczniowie mogą wpisywać wyrazy w innych językach, także po polsku. | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej kartkę bożonarodzeniową z miejscowości Oberndorf w Austrii (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co na niej widzą. | plenum | ||
Nauczyciel wyjaśnia znaczenie każdego członu wyrazu das Weihnachtslied i tak kieruje rozmową, by uczniowie sami podali znaczenie rzeczownika. Nauczyciel opowiada historię powstania kolędy Stille Nacht, heilige Nacht! (e‑materiał: Für Interessierte). | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej trzy zdjęcia. Uczniowie wybierają jedno kojarzące się im ze słowem das Weihnachtslied (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | praca w parach | Uczniowie otrzymują obrazki w formie papierowej. | |
Uczniowie powtarzają chórem nazwy podane na kartce świątecznej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | plenum | ||
Uczniowie dopasowują wyrazy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w parach | Każda para otrzymuje zestaw ilustracji i wyrazów. | |
Uczniowie wybierają po dwa wyrazy z lekcji, przepisują je i tworzą do nich ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca indywidualna | Prace można wywiesić w klasie jako dodatkową dekorację świąteczną. | |
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie słuchają odtwarzanej przez nauczyciela kolędy Stille Nacht, heilige Nacht! oraz zapoznają się z jej tekstem w języku niemieckim. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że tłumaczenie odbiega nieco od tej wersji, którą obecnie śpiewamy. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat różnic i podobieństw między tłumaczeniem podanym w e‑materiale a znaną im polską adaptacją. | plenum | 20 min | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej trzy wyrazy. Uczniowie ponownie słuchają kolędy i decydują w grupie, który wyraz pojawia się w treści utworu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | praca w grupach | Uczniowie pracują w grupach. Nauczyciel odtwarza kolędę na potrzeby każdego ćwiczenia. | |
Uczniowie słuchają i powtarzają chórem wersy kolędy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | każda grupa osobno | ||
Uczniowie śpiewają wyciszone fragmenty (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | karaoke - grupowe | ||
Uczniowie otrzymują teksty kolędy we fragmentach, na osobnych karteczkach. Słuchając nagrania, układają podane fragmenty zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | |||
Uczniowie zapoznają się z nutami do pierwszych dwóch wersów (cztery takty). Ćwiczą ten fragment na dzwonkach lub na flecie. Jeśli uczniowie grają na dzwonkach, nauczyciel zachęca ich do nucenia kolędy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Chętni uczniowie mogą zaprezentować wyćwiczony fragment przed klasą. W ramach pracy domowej uczniowie kontynuują ćwiczenie gry. | każda grupa osobno | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie pracują na tabletach lub komputerach, umieszczają podpisy na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca indywidualna | 10 min | |
Uczniowie na tabletach lub komputerach układają puzzle i uzupełniają wyrazy, które były przedmiotem tej lekcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Uczniowie wraz z nauczycielem siadają przy choince i razem śpiewają kolędę Stille Nacht, heilige Nacht! (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel włącza kolędę Stille Nacht, heilige Nacht!, aby stanowiła tło muzyczne, gdy uczniowie wchodzą do klasy. Każdy uczeń przy wejściu otrzymuje naklejkę lub znaczek w formie choinki, bałwana, bombki, świecy świątecznej lub gwiazdki.
plenum
15 min
Rozdanie naklejek to sposób podzielenia klasy na grupy.
Nauczyciel wiesza w różnych częściach sali plakat z hasłem WEIHNACHTEN ułożonym w pionie i podaje uczniom znaczenie tego wyrazu. Uczniowie w grupach wpisują skojarzenia ze świętami zawierające litery z hasła, np. Geschenk, Weihnachtsmann, Engel, Lebkuchen.
Nauczyciel tworzy podobny plakat z wykorzystaniem propozycji uczniów (w języku niemieckim).
praca w grupach
Uczniowie mogą wpisywać wyrazy w innych językach, także po polsku.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej kartkę bożonarodzeniową z miejscowości Oberndorf w Austrii (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co na niej widzą.
plenum
Nauczyciel wyjaśnia znaczenie każdego członu wyrazu das Weihnachtslied i tak kieruje rozmową, by uczniowie sami podali znaczenie rzeczownika. Nauczyciel opowiada historię powstania kolędy Stille Nacht, heilige Nacht! (e‑materiał: Für Interessierte).
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej trzy zdjęcia. Uczniowie wybierają jedno kojarzące się im ze słowem das Weihnachtslied (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
praca w parach
Uczniowie otrzymują obrazki w formie papierowej.
Uczniowie powtarzają chórem nazwy podane na kartce świątecznej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
plenum
Uczniowie dopasowują wyrazy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w parach
Każda para otrzymuje zestaw ilustracji i wyrazów.
Uczniowie wybierają po dwa wyrazy z lekcji, przepisują je i tworzą do nich ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca indywidualna
Prace można wywiesić w klasie jako dodatkową dekorację świąteczną.
Faza realizacyjna
Uczniowie słuchają odtwarzanej przez nauczyciela kolędy Stille Nacht, heilige Nacht! oraz zapoznają się z jej tekstem w języku niemieckim. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że tłumaczenie odbiega nieco od tej wersji, którą obecnie śpiewamy. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat różnic i podobieństw między tłumaczeniem podanym w e‑materiale a znaną im polską adaptacją.
plenum
20 min
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej trzy wyrazy. Uczniowie ponownie słuchają kolędy i decydują w grupie, który wyraz pojawia się w treści utworu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
praca w grupach
Uczniowie pracują w grupach. Nauczyciel odtwarza kolędę na potrzeby każdego ćwiczenia.
Uczniowie słuchają i powtarzają chórem wersy kolędy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
każda grupa osobno
Uczniowie śpiewają wyciszone fragmenty (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
karaoke - grupowe
Uczniowie otrzymują teksty kolędy we fragmentach, na osobnych karteczkach. Słuchając nagrania, układają podane fragmenty zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
Uczniowie zapoznają się z nutami do pierwszych dwóch wersów (cztery takty). Ćwiczą ten fragment na dzwonkach lub na flecie. Jeśli uczniowie grają na dzwonkach, nauczyciel zachęca ich do nucenia kolędy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Chętni uczniowie mogą zaprezentować wyćwiczony fragment przed klasą. W ramach pracy domowej uczniowie kontynuują ćwiczenie gry.
każda grupa osobno
Faza podsumowująca
Uczniowie pracują na tabletach lub komputerach, umieszczają podpisy na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca indywidualna
10 min
Uczniowie na tabletach lub komputerach układają puzzle i uzupełniają wyrazy, które były przedmiotem tej lekcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Uczniowie wraz z nauczycielem siadają przy choince i razem śpiewają kolędę Stille Nacht, heilige Nacht! (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0