Numer e‑materiału: 2.7.8.1

Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Fahrrad oder U‑Bahn? / Rower czy metro?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+

Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat środków transportu i korzystania z nich.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wymieni środki transportu;

  • opisze wyszukane informacje dotyczące połączeń komunikacyjnych;

  • opowie, z jakich środków transportu korzysta.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • dokonuje samooceny;

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów;

  • rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: pogadanka, opis, wyjaśnianie; opowiadanie, dialog

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • aktywizująca - see‑think‑wonder, mapa pojęć

  • problemowa - planowanie w oparciu o materiał źródłowy

  • programowa – z użyciem komputera, technik multimedialnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Uczniowie sporządzają listę środków transportu, które można spotkać w ich miejscu zamieszkania (po polsku).

  • Następnie przy pomocy słownika uczniowie odnajdują niemieckie ekwiwalenty.

  • Nauczyciel pokazuje prezentację (filmik) ze zdjęciami berlińskich środków transportu, zdjęć przystanków, stacji i miejsc, o których będzie mowa w tym e‑materiale.

  • Uczniowie uzupełniają swoje zestawienia oraz sporządzają notatki techniką See‑Think‑Wonder: CO WIDZĘ? CO MYŚLĘ? O O CHCĘ ZAPYTAĆ? W następnym kroku nauczyciel zachęca do stawiania pytań, uczniowie uzupełniają niemieckie nazwy przy polskich zapiskach.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst (Blog von Adam), starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, tj. rozumienie tekstu (określanie głównej myśli tekstu, zadania typu: prawda - fałsz, uzupełnij luki).

  • Uczniowie przyglądają się grafice (rozkład jazdy) i próbują odnaleźć odpowiedzi na pytania.

  • Uczniowie poznają znaczenie konstrukcji gramatycznej (czasowniki rozdzielnie złożone).

  • Uczniowie wykonują polecenia do Mapy pojęć:

    • uzupełniają puste pola na mapie myśli;

    • uzupełniają luki w zdaniach;

    • budują zdania z podanych elementów.

  • Uczniowie pracują w parach. Planują podróż po Niemczech. Wyszukują korzystne połączenia i informacje o cenach biletów.

  • Inna możliwość: uczniowie w parach planują zwiedzanie Berlina. Wybierają miejsca, które chcą zobaczyć. Następnie wyszukują dogodne połączenia i informacje o biletach.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie dokonują samooceny. Na arkuszu samooceny zaznaczają stopień opanowania materiału zgodnie z własnymi odczuciami. Jako skali używają sygnalizatora świetlnego, gdzie kolor zielony oznacza „umiem”, żółty „muszę powtórzyć”, czerwony „jeszcze nie pamiętam”.

Praca domowa:

  • Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Uczeń tworzy wypowiedź pisemną na temat wykorzystywanych przez siebie środków transportu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • z mapy pojęć usuwamy główne kategorie. Uczniowie muszą samodzielnie je nazwać.

  • Uczniowie dodają do mapy pojęć kolejne elementy dot. cech środków transportu np. die Fahrräder:

    • positiv - leise, ökologisch, macht fit ...

    • negativ - ist gefährlich, es ist schwer bei schlechtem Wetter zu fahren ...

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec