Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.8.1
Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Fahrrad oder U‑Bahn? / Rower czy metro?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat środków transportu i korzystania z nich.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymieni środki transportu;
opisze wyszukane informacje dotyczące połączeń komunikacyjnych;
opowie, z jakich środków transportu korzysta.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
dokonuje samooceny;
pracuje na autentycznych materiałach językowych.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów;
rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, opis, wyjaśnianie; opowiadanie, dialog
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
aktywizująca - see‑think‑wonder, mapa pojęć
problemowa - planowanie w oparciu o materiał źródłowy
programowa – z użyciem komputera, technik multimedialnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Uczniowie sporządzają listę środków transportu, które można spotkać w ich miejscu zamieszkania (po polsku).
Następnie przy pomocy słownika uczniowie odnajdują niemieckie ekwiwalenty.
Nauczyciel pokazuje prezentację (filmik) ze zdjęciami berlińskich środków transportu, zdjęć przystanków, stacji i miejsc, o których będzie mowa w tym e‑materiale.
Uczniowie uzupełniają swoje zestawienia oraz sporządzają notatki techniką See‑Think‑Wonder: CO WIDZĘ? CO MYŚLĘ? O O CHCĘ ZAPYTAĆ? W następnym kroku nauczyciel zachęca do stawiania pytań, uczniowie uzupełniają niemieckie nazwy przy polskich zapiskach.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst (Blog von Adam), starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, tj. rozumienie tekstu (określanie głównej myśli tekstu, zadania typu: prawda - fałsz, uzupełnij luki).
Uczniowie przyglądają się grafice (rozkład jazdy) i próbują odnaleźć odpowiedzi na pytania.
Uczniowie poznają znaczenie konstrukcji gramatycznej (czasowniki rozdzielnie złożone).
Uczniowie wykonują polecenia do Mapy pojęć:
uzupełniają puste pola na mapie myśli;
uzupełniają luki w zdaniach;
budują zdania z podanych elementów.
Uczniowie pracują w parach. Planują podróż po Niemczech. Wyszukują korzystne połączenia i informacje o cenach biletów.
Inna możliwość: uczniowie w parach planują zwiedzanie Berlina. Wybierają miejsca, które chcą zobaczyć. Następnie wyszukują dogodne połączenia i informacje o biletach.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują samooceny. Na arkuszu samooceny zaznaczają stopień opanowania materiału zgodnie z własnymi odczuciami. Jako skali używają sygnalizatora świetlnego, gdzie kolor zielony oznacza „umiem”, żółty „muszę powtórzyć”, czerwony „jeszcze nie pamiętam”.
Praca domowa:
Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Uczeń tworzy wypowiedź pisemną na temat wykorzystywanych przez siebie środków transportu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
z mapy pojęć usuwamy główne kategorie. Uczniowie muszą samodzielnie je nazwać.
Uczniowie dodają do mapy pojęć kolejne elementy dot. cech środków transportu np. die Fahrräder:
positiv - leise, ökologisch, macht fit ...
negativ - ist gefährlich, es ist schwer bei schlechtem Wetter zu fahren ...
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0