Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Budowa i funkcjonowanie układu rozrodczego człowieka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego człowieka.
Wykażesz różnice w budowie męskiego i żeńskiego układu rozrodczego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przypomina wiadomości z poprzedniej lekcji, dotyczącej pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych cech płciowych, zadając pytania: „Jak zbudowany jest układ rozrodczy męski i żeński?”, „Czy wiecie, jakie funkcje pełnią poszczególne narządy układu rozrodczego mężczyzny i kobiety?”. Uczniowie wskazują wymienione elementy na modelach 3D zamieszczonych w sekcji „Film” e‑materiału.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji oraz przybliża jej przebieg.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału oraz tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o omówienie funkcji układu rozrodczego.
Nauczyciel dzieli uczniów na sześcioosobowe grupy. Każda osoba z grupy losuje kartkę z zestawem zawierającym nazwy elementów układu rozrodczego człowieka (zob. materiały pomocnicze).
Każdy uczeń przygotowuje informacje o wylosowanych elementach, korzystając z e‑materiału (czas ok. 5 minut).
Gdy upłynie wyznaczony czas, każdy uczeń w grupie pokazuje pozostałym jej członkom wylosowaną przez siebie kartkę i omawia dany element. Dzięki temu uczniowie w grupach omawiają całość materiału.
Uczniowie tworzą niewielkie, trzy- lub czteroosobowe zespoły i wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, dlaczego stosunek przerywany jest zawodną metodą zapobiegania ciąży) oraz nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, na czym polega okaleczenie żeńskich narządów płciowych, i wymienić przynajmniej trzy powikłania, których doświadczają obrzezane kobiety). Następnie wskazany zespół prezentuje przygotowane odpowiedzi. Klasa odnosi się do nich. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 6 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: wymyślają trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Obejrzyj filmy zawarte w sekcji „Film” w modelach 3D „Model żeńskiego układu rozrodczego” i „Model męskiego układu rozrodczego” w celu utrwalenia wiadomości. Rozwiąż polecenia nr 1, 2 i 3.
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 3.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film może również zostać wykorzystany przed lekcją, w celu wprowadzenia uczniów w temat zajęć i powtórzenia wiadomości z poprzednich lekcji. Można go także wykorzystać na lekcji „Pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe cechy płciowe”.