Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Zuzanna Szewczyk

Przedmiot: biologia

Temat: Budowa i funkcjonowanie układu rozrodczego człowieka

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
10. Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
2) przedstawia budowę i funkcje narządów układu rozrodczego męskiego i żeńskiego;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
m) przedstawia budowę i funkcje narządów układu rozrodczego męskiego i żeńskiego człowieka,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego człowieka.

  • Wykażesz różnice w budowie męskiego i żeńskiego układu rozrodczego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • dyskusja;

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przypomina wiadomości z poprzedniej lekcji, dotyczącej pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych cech płciowych, zadając pytania: „Jak zbudowany jest układ rozrodczy męski i żeński?”, „Czy wiecie, jakie funkcje pełnią poszczególne narządy układu rozrodczego mężczyzny i kobiety?”. Uczniowie wskazują wymienione elementy na modelach 3D zamieszczonych w sekcji „Film” e‑materiału.

  2. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji oraz przybliża jej przebieg.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału oraz tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o omówienie funkcji układu rozrodczego.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na sześcioosobowe grupy. Każda osoba z grupy losuje kartkę z zestawem zawierającym nazwy elementów układu rozrodczego człowieka (zob. materiały pomocnicze).

  3. Każdy uczeń przygotowuje informacje o wylosowanych elementach, korzystając z e‑materiału (czas ok. 5 minut).

  4. Gdy upłynie wyznaczony czas, każdy uczeń w grupie pokazuje pozostałym jej członkom wylosowaną przez siebie kartkę i omawia dany element. Dzięki temu uczniowie w grupach omawiają całość materiału.

  5. Uczniowie tworzą niewielkie, trzy- lub czteroosobowe zespoły i wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, dlaczego stosunek przerywany jest zawodną metodą zapobiegania ciąży) oraz nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, na czym polega okaleczenie żeńskich narządów płciowych, i wymienić przynajmniej trzy powikłania, których doświadczają obrzezane kobiety). Następnie wskazany zespół prezentuje przygotowane odpowiedzi. Klasa odnosi się do nich. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 6 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: wymyślają trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Obejrzyj filmy zawarte w sekcji „Film” w modelach 3D „Model żeńskiego układu rozrodczego” i „Model męskiego układu rozrodczego” w celu utrwalenia wiadomości. Rozwiąż polecenia nr 1, 2 i 3.

  2. Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 3.

Materiały pomocnicze:

RILdkhT92ZP9W

Załącznik 1. Zestawy zagadnień.
Plik PDF o rozmiarze 135.28 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

Film może również zostać wykorzystany przed lekcją, w celu wprowadzenia uczniów w temat zajęć i powtórzenia wiadomości z poprzednich lekcji. Można go także wykorzystać na lekcji „Pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe cechy płciowe”.