Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Akumulator Ni‑Cd.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:

5) opisuje budowę, działanie i zastosowanie współczesnych źródeł prądu stałego (np. akumulator, bateria, ogniwo paliwowe).

Zakres rozszerzony

IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:

10) opisuje budowę, działanie i zastosowanie współczesnych źródeł prądu stałego (np. akumulator, bateria, ogniwo paliwowe).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje budowę akumulatora Ni‑Cd;

  • opisuje procesy ładowania i rozładowywania;

  • omawia wady i zalety akumulatora Ni‑Cd.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Menimeter;

  • aplikację Kahoot lub Quizizz.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: Co wiecie o akumulatorze Ni‑Cd? Gdzie jest wykorzystywany?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia anoda i katoda. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z użyciem smartfonów/tabletów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie analizują treści w e‑materiale – budowę akumulatora Ni‑Cd, procesy zachodzące podczas jego pracy.

  2. Nauczyciel odsyła uczniów do animacji – budowa i zasada działania akumulatora na poziomie mikroświata – praca w parach. Po minionym czasie, nauczyciel inicjuje dyskusję w nawiązaniu do budowy akumulatora i procesów w nim zachodzących.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, rozdaje arkusze A4, mazaki. Każda z grup losuje element akumulatora: anoda, katoda, separator, elektrolit. Zadaniem każdego zespołu będzie opisanie wylosowanego elementu w oparciu o dostępne źródła informacji, w tym e‑materiał. Po zakończonej pracy liderzy grup omawiają na forum klasy wskazany element. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną.

  4. Uczniowie analizują treści zawarte w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiale – zalety i wady akumulatorów Ni‑Cd. Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania: Z jakich materiałów zbudowana jest anoda i katoda w akumulatorze Ni‑Cd? Jak zbudowany jest akumulator Ni‑Cd? Jakie są stosowane elektrolity w akumulatorach Ni‑Cd? Jakie ma zalety akumulator Ni‑Cd? Jakie ma wady akumulator Ni‑Cd? Nauczyciel może też przygotować quiz i wykorzystać do tego aplikację Kahoot lub Quizizz z zastosowaniem smartfonów lub tabletów.

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może być wykorzystana przez uczniów w fazie przygotowania do lekcji oraz przez uczniów nieobecnych na lekcji celem uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Z jakich materiałów zbudowana jest anoda i katoda w akumulatorze Ni‑Cd?

  • Jak zbudowany jest akumulator Ni‑Cd?

  • Jakie są stosowane elektrolity w akumulatorach Ni‑Cd?

  • Jakie ma zalety akumulator Ni‑Cd?

  • Jakie ma wady akumulator Ni‑Cd?

  1. Nauczyciel przygotowuje cztery małe karteczki z elementami akumulatora, do rozlosowania wśród uczniów: anoda, katoda, separator, elektrolit.

  2. Arkusze papieru A4, mazaki.