Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Czym jest mapa nieba?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje różnego rodzaju mapy nieba;

  2. podaje przykłady gwiazdozbiorów;

  3. określa widoczność wybranego gwiazdozbioru;

  4. analizuje użyteczność danych map w zależności od potrzeb obserwacyjnych.

Strategie nauczania:

flipped‑classroom / blended learning

Metody nauczania:

samodzielnego dochodzenia do wiedzy, projektowa

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer lub urządzenie multimedialne

Materiały pomocnicze:

niniejszy e‑materiał i e‑materiał „Jak posługiwać się mapą nieba?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zajęcia o mapach nieba należy przeprowadzić wspólnie.
Uczniowie zapoznają się z multimediami zamieszczonymi w tym e‑materiale oraz w e‑materiale „Jak posługiwać się mapą nieba?”.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dobiera uczniów w grupy maksymalnie 4 osobowe. Każda grupa pod nadzorem nauczyciela wybiera mapę nieba dostępną w internecie, darmowej aplikacji lub papierową mapę nieba. W oparciu o wcześniej zdobytą wiedzę dokonują analizy i opisu wybranej mapy:

  • Jakie obiekty są na niej uwzględniane, a jakie nie?

  • Kto jest głównym odbiorcą i użytkownikiem danej mapy?

  • Jakie są wady wybranej mapy?

  • Kiedy i gdzie można korzystać z danej mapy nieba?

Faza podsumowująca:

Każda grupa prezentuje wyniki swojej analizy pozostałym uczniom. Uczniowie wspólnie przygotowują zestawienie map i instrukcję korzystania z map dla całej szkoły. Instrukcja może zostać upubliczniona w postaci broszury, plakatu, filmiku, gazetki szkolnej lub innej wersji łatwo dostępnej dla pozostałych osób. Jeżeli istnieje taka możliwość, uczniowie umieszczają swoją instrukcję na szkolnej stronie internetowej.

Praca domowa:

Zadania sprawdzające z tego materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Uczeń zapoznaje się z materiałem samodzielnie, może rozgrywać grę wielokrotnie.