Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Danuta Jyż‑Kuroś
Przedmiot: chemia
Temat: W jaki sposób udrożnić rury kanalizacyjne?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:
9) wskazuje na charakter chemiczny składników środków do mycia szkła, przetykania rur, czyszczenia metali i biżuterii w aspekcie zastosowań tych produktów; wyjaśnia, na czym polega proces usuwania zanieczyszczeń za pomocą tych środków oraz opisuje zasady bezpiecznego ich stosowania.
Zakres rozszerzony
XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:
9) wskazuje na charakter chemiczny składników środków do mycia szkła, przetykania rur, czyszczenia metali i biżuterii w aspekcie zastosowań tych produktów; wyjaśnia na czym polega proces usuwania zanieczyszczeń za pomocą tych środków oraz opisuje zasady bezpiecznego ich stosowania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
sporządza zestawienie informacji dotyczących prawidłowego korzystania z systemu kanalizacyjnego;
przeprowadza udrożnienie zatkanego zlewu wykorzystując różne metody;
określa zasady bezpiecznego korzystania z środków chemicznych używanych do udrażniania rur.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda rozwiązywania problemów.
Formy pracy:
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na zespoły i zapoznanie się z blokiem tekstowym do omawianego tematu.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o wykonanie ćwiczeń z wirtualnego laboratorium z medium bazowego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel informuje, że będą poszukiwać rozwiązania problemu. Jak można udrożnić zatkany zlew różnymi metodami?
Nauczyciel informuje, że uczniowie będą pracowali metodą rozwiązywania problemów i w swojej pracy powinni uwzględnić trzy etapy pracy. W czasie pracy mogą korzystać z e‑materiału.
Diagnoza problemu: Jak można udrożnić zatkany zlew różnymi metodami? Jakich zasad należy przestrzegać aby bezpiecznie przeprowadzić omawiany proces?
Poszukiwanie rozwiązania problemu: Jakie substancje można wykorzystać w celu udrożnienia rur? Jakie będę konsekwencje zastosowania danego zwiazku chemicznego? Jakie stężenie i czas ekspozycji na związek chemiczny należy wybrać?
Wybór rozwiązania: Jakich zasad powinno przestrzegać się w czasie udrażniania rur? Przygotowanie procedury czyszczenia i zasad przeprowadzenia tego procesu.
Czas pracy 15 minut. Zasady tworzenia odpowiedzi:
ma zawierać wszystkie wypracowane sposoby czyszczenia;
mają zawierać uzasadnienie zastosowania danej metody;
ma być funkcjonalna, bezpieczna i łatwa do przeprowadzenia w warunkach domowych.
Po przygotowaniu procedury czyszczenia i zasad przeprowadzenia tego procesu przez poszczególne grupy, każda prezentuje wynik swojej pracy przez maksymalnie trzy minuty. Zespoły przedstawiają analizę zalet i wad swojego rozwiązania. W czasie pracy grup, nauczyciel monitoruje postęp pracy, pomaga rozwiązać problemy merytoryczne i techniczne, zwraca uwagę na funkcjonalna, bezpieczeństwo i łatwość do przeprowadzenia w warunkach domowych sformułowanych procedur udrożnienia, zwraca uwagę na czytelność sformułowanych przez uczniów zasad przeprowadzenia tego procesu. Jeśli grupa zakończy pracę przed innymi, zaleca skorzystanie z zadań do medium bazowego w celu utrwalenia wiadomości i umiejętności. W czasie prezentacji wyników pracy, dba o poprawność merytoryczną i podkreśla zalety każdego rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują zadania dołączone do tematu jako formę utrwalenia wiadomości i umiejętności z lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie plakatu przedstawiający zasady bezpiecznego udrażniania rur.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium może być wykorzystane:
zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;
dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości.
Materiały pomocnicze:
Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:
https://www.hydropomoc.pl/zanim-wezwiesz-hydraulika-metody-udrazniania-kanalizacji/
https://www.chemiaibiznes.com.pl/aktualnosc/srodki-chelatujace-drugiej-generacji-w-produktach-czyszczacych/2
https://www.chemiaibiznes.com.pl/aktualnosci/artykuly-przemysl-detergentowy
http://www.wbc.poznan.pl/Content/138385/Ma%C5%82ysa-%20Anna-rozprawa_doktorska.pdf