Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.1.4
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Jeder hat mal schlechte Laune / Każdy ma czasem zły humor
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności nazywania i wyrażania uczuć w języku niemieckim.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
rozpozna i nazwie emocje;
poda przykłady emocji pozytywnych i negatywnych;
przedstawi propozycje, jak dbać o dobry nastrój.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
samodzielnie dokonuje refleksji swoich umiejętności językowych;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez użycie synonimów, antonimów.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, opis, prelekcja, anegdota, wyjaśnianie, praca ze źródłem graficznym;
praktyczna – techniki: metoda problemowa, metoda aktywizująca – gry dydaktyczne, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja, dyskusja, burza mózgów;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pokazuje uczniom kilka wybranych przez siebie ilustracji przedstawiających postacie wyrażające różne emocje poprzez mimikę i gesty. Następnie prosi uczniów, by spróbowali nazwać te emocje. Propozycje uczniów zapisuje w widocznym miejscu. Wspólnie dzielą przedstawione emocje na negatywne i pozytywne, a następnie układają je w kolejności od najsilniejszej do najsłabszej.
Uczniowie zaznaczają przy ilustracjach (np. naklejając naklejkę), w jakim są nastroju (Stimmungsbarometer).
Uczniowie dopasowują zwroty, które wcześniej przygotował/zapisał na tablicy nauczyciel, np.: müde sein/böse sein/glücklich sein/traurig sein itp. do odpowiedniej kategorii: gut gelaunt (gute Laune) – schlecht gelaunt (schlechte Laune). Każdy z uczniów wykonuje dopasowanie samodzielnie i ma na to np. minutę czasu, następnie wspólnie z nauczycielem uczniowie weryfikują poprawność wykonania zadania.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie wykonują Aufgabe 1 z części Sprawdź się w celu opracowania słownictwa niezbędnego do rozumienia tekstu w sekcji Przeczytaj.
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W razie wątpliwości nauczyciel zapewnia uczniom pomoc i wsparcie. Zanim uczniowie przystąpią do ćwiczeń dedykowanych tekstowi źródłowemu, wskazane jest, by nauczyciel, inicjując krótką rozmowę na temat treści tekstu, upewnił się, że uczniowie go rozumieją. Mogą być to pytania typu: Wie fühlt sich Adam an diesem Tag? Warum? Warum ist Adam überfordert? Welche Tipps gibt ihm Jonas?
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu (Übung 1‑2 z części Przeczytaj). Rozwiązania omawiane są na forum.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdanie w tekście: Wenn in deinem Leben etwas Schlimmes passiert, hast du keinen Spaß. Następnie poleca uczniom zapoznanie się z Tipp zur Grammatik. Zwraca uwagę na znaczenie oraz strukturę zdań wenn ... dann.
Uczniowie wykonują Übung 3 i 4 z części Przeczytaj.
Uczniowie zapoznają się z Ilustracją interaktywną, gdzie znajdują wskazówki na poprawę humoru. Uczniowie pracują pojedynczo i analizują ilustrację interaktywną, poznają słownictwo, odsłuchują nagrania. Następnie wykonują Übung 1‑3 z części Ilustracja interaktywna oraz wybrane ćwiczenia z części Sprawdź się (np. Aufgabe 2, 3 i 4).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie zadają sobie nawzajem pytanie: Was machst du, wenn du traurig bist? (Aufgabe 7 z części Sprawdź się). Każdy z uczniów zadaje to pytanie trzem koleżankom i kolegom (metoda speed‑dating) i odpowiada na ich pytanie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 z części Sprawdź się oraz wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, na które zabrakło czasu na lekcji (np. Aufgabe 5 i 6).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, zapoznanie się z nowymi wyrażeniami;
w trakcie lekcji: inspiracja do stworzenia analogicznych wskazówek, porad;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0