Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Monika Kędzierska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zależność między restrukturyzacją przemysłu a rozwojem okręgów przemysłowych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
3) analizuje przebieg i konsekwencje procesów deindustrializacji w wybranych państwach świata oraz uzasadnia rolę procesów reindustrializacji na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia istotę restrukturyzacji przemysłu,
określa, jakie są skutki pozytywne oraz negatywne restrukturyzacji przemysłu,
omawia proces restrukturyzacji przemysłu w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna
Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, zadając pytania: Czym jest restrukturyzacja przemysłu? W jaki sposób ona przebiega?
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel w formie miniwykładu na podstawie części „Przeczytaj” omawia wybrane przykłady koncentracji przemysłu oraz ich znaczenie dla gospodarki.
Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z audiobookiem oraz wykonanie poleceń zawartych w tej części materiału.
Nauczyciel prosi uczniów o zbudowanie czterech zespołów. Każdy z zespołów otrzymuje zadanie stworzenia mapy myśli prezentującej negatywne i pozytywne skutki restrukturyzacji przemysłu na konkretnych – wcześniej przydzielonych – przykładach.
Uczniowie przedstawiają przygotowane w grupach mapy myśli.
Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania:
Czego dowiedzieliście się na dzisiejszej lekcji?
Co było dla was najciekawsze?
O czym chcielibyście dowiedzieć się więcej?
Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.
Nauczyciel przypomina cele lekcji i ocenia pracę uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych zmianom w strukturze zatrudnienia w Polsce (zakres podstawowy: XV. 5).