SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Monika Kędzierska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zależność między restrukturyzacją przemysłu a rozwojem okręgów przemysłowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

3) analizuje przebieg i konsekwencje procesów deindustrializacji w wybranych państwach świata oraz uzasadnia rolę procesów reindustrializacji na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia istotę restrukturyzacji przemysłu,

  • określa, jakie są skutki pozytywne oraz negatywne restrukturyzacji przemysłu,

  • omawia proces restrukturyzacji przemysłu w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna

Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, zadając pytania: Czym jest restrukturyzacja przemysłu? W jaki sposób ona przebiega?

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel w formie miniwykładu na podstawie części „Przeczytaj” omawia wybrane przykłady koncentracji przemysłu oraz ich znaczenie dla gospodarki.

  • Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z audiobookiem oraz wykonanie poleceń zawartych w tej części materiału.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zbudowanie czterech zespołów. Każdy z zespołów otrzymuje zadanie stworzenia mapy myśli prezentującej negatywne i pozytywne skutki restrukturyzacji przemysłu na konkretnych – wcześniej przydzielonych – przykładach.

  • Uczniowie przedstawiają przygotowane w grupach mapy myśli.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania:

    • Czego dowiedzieliście się na dzisiejszej lekcji?

    • Co było dla was najciekawsze?

    • O czym chcielibyście dowiedzieć się więcej?

  • Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.

  • Nauczyciel przypomina cele lekcji i ocenia pracę uczniów podczas zajęć.

Praca domowa

  • W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych zmianom w strukturze zatrudnienia w Polsce (zakres podstawowy: XV. 5).