Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marta Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy tlenki są drogocenne?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia wybrane tlenkowe minerały zaliczane do szlachetnych i ozdobnych;
charakteryzuje tlenki, które posiadają dużą wartość i znaczenie w różnych dziedzinach życia;
opisuje zastosowanie najważniejszych tlenków o wysokiej wartości;
projektuje plakat i plan kampanii społecznej dotyczącej oszczędzania wody jako najcenniejszego tlenku w przyrodzie.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
metoda lekcji odwróconej;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
metoda rozwiązywania problemów;
okienko informacyjne;
kieszeń i szuflada.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
Przed lekcją:
W ramach metody lekcji odwróconej – zadaniem uczniów jest zapoznanie się z treściami zawartymi w e‑materiale; mogą również wykorzystać animację.
Uczniowie zapisują w zeszycie składy wybranych kosmetyków mineralnych lub zawierających minerały (2‑3) – mogą to być kosmetyki, które posiadają w domu lub wyszukują skład na stronie producenta.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Uczniowie odpowiadają na postawione pytanie: Jakie jest wykorzystanie tlenków w życiu codziennym? Nauczyciel notuje na tablicy nazwy tlenków, które pojawiają się w przykładach. Uczniowie podają przykłady użycia tlenków, wykorzystują też składy kosmetyków, które wyszukali przed lekcją.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracowali metodą rozwiązywania problemów. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A2/A3, mazaki. Zadaniem każdej grupy będzie zaprojektowanie medialnej kampanii społecznej lub posteru reklamowego dotyczącego zachęcenia do ograniczenia zużycia wody pitnej wraz z propozycjami małych zmian, które powtórzone przez wiele osób dają znaczące rezultaty. Nauczyciel informuje, że grupy powinny podzielić prace na trzy fazy:
Diagnoza problemu: Jaki jest problem? Kto jest w niego uwikłany? Komu może zależeć na jego rozwiązaniu? Jakie informacje są potrzebne i gdzie można je znaleźć?
Poszukiwanie rozwiązania problemu: Jakie są sposoby rozwiązania problemu? Jakie są ich wady i zalety? Jakie możliwości i zagrożenia ze sobą niosą?
Wybór rozwiązania: Które rozwiązanie jest najlepsze? Jakie trudności mogą się pojawić przy jego realizacji? Jak powinny wyglądać kolejne kroki przy wprowadzaniu go w życie? Kto lub co może je utrudnić lub uniemożliwić? Na kogo można liczyć jako na sojusznika?
Po przeanalizowaniu problemu uczniowie wybierają grupę docelową – do kogo ma być skierowana ich kampania; wymyślają hasła i logo kampanii; projektują plakat i tworzą krótki scenariusz spotu reklamowego; dokonują wyboru znanej osobistości, którą mogliby zaprosić do wsparcia ich projektu. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie z poszczególnych grup prezentują efekty pracy na forum klasy. Pozostali uczniowie mogą zadawać uczniom pytania.
Okienko informacyjne - forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu. Chętny uczeń może zaprezentować na forum klasy swoje okienko informacyjne.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: Co zabieram ze sobą? Tutaj uczeń ma wpisać czego się nauczył na zajęciach, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: Co mi się nie przyda?, a obok białej plamy: Czego zabrakło? Poniższe rysunki uczeń wypełnia karteczkami samoprzylepnymi z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animację uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do zajęć lub mogą go użyć podczas lekcji powtórzeniowej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą skorzystać z medium jako uzupełnienie luk kompetencji.
Materiały pomocnicze:
Przykładowe propozycje tematów do poruszenia w uczniowskiej kampanii:
„Sprawdź szczelność kranu/ Użyj perlatora na kranach”;
„Wodooszczędne urządzenia AGD (pralka/zmywarka)”;
„Myjąc zęby zakręć kran”;
„Weź prysznic zamiast kąpieli”;
„Zainstaluj podwójną spłuczkę”;
„Zbieraj deszczówkę”;
„Zużywaj resztki wody”;
„Używaj eko‑detergentów”;
„Skorzystam z eko‑myjni”;
„Podlewaj ogród deszczówką”.
Nauczyciel przygotowuje sklerotki dla uczniów (karteczki samoprzylepne), arkusze papieru, kolorowe pisaki.