Autorki e‑materiału: Anna Olewińska‑Bylniak

Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: World Water Day / Światowy Dzień Wody

Grupa docelowa: klasa 8 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, II.5, III.4, V.1, V.2, V.6, VIII.2, VIII.3

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu ekologii zasobów wody.

  2. Uczeń wymienia sposoby oszczędzania wody.

  3. Uczeń potrafi zredagować wpis na blog, w którym prezentuje ciekawostki na temat wody.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat ochrony środowiska, zwłaszcza wodnego.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat ochrony środowiska wodnego i ekologicznego stylu życia.

  3. Uczeń rozwija postawę obywatelskiej odpowiedzialności za ochronę zasobów naturalnych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z filmem, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. W ramach przygotowania do lekcji nauczyciel kieruje uwagę uczniów na grafikę w sekcji Przeczytaj i pyta: Why is water important for the planet?

  2. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

    Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie pierwszego akapitu tekstu Why Do We Need World Water Day? i odpowiedź na pytanie: What is World Water Day? When was it inaugurated? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają cały tekst Why Do We Need World Water Day? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  3. Uczniowie czytają tekst ponownie i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicy. Uczniowie porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  4. Uczniowie słuchają nagrań do Exercise 4 (Przeczytaj) i wybierają prawidłowe odpowiedzi. Następnie podają je na forum klasy.

  5. Uczniowie odpowiadają w parach na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj), a następnie chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  6. Uczniowie pracują w parach lub niewielkich grupach i przygotowują ulotkę na okoliczność obchodów Światowego Dnia Wody w szkole. Mogą zapisać sposoby na oszczędzanie wody w punktach lub stworzyć, z pomocą nauczyciela, bardziej przekonujący sposób skłonienia rówieśników do oszczędzania wody. Nauczyciel może też zachęcić uczniów, by przygotowali ulotkę w dwóch językach, po angielsku i po polsku. Na koniec uczniowie dzielą się na forum klasy efektami swojej pracy.

  7. W ramach przygotowania do pracy z filmem uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie oglądają film i wykonują Exercise 2 (Film), podają odpowiedzi na forum klasy.

  9. Uczniowie ponownie oglądają film i wykonują Exercise 3 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie pracują w parach i wykonują wpis na blog zgodnie z poleceniem w Exercise 4 (Film). Następnie prezentują wpisy na forum klasy.

  2. Alternatywnie uczniowie mogą wrócić do projektu ulotki stworzonej w punkcie 6 fazy realizacyjnej i nanieść poprawki lub uatrakcyjnić projekt poprzez włączenie ciekawostek na temat wody.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno wybrane ćwiczenie z Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

There is a World Water Day celebration in your school. In an email to a friend in England:

  • share one interesting fact about water;

  • explain why we need to take care of the planet's water;

  • write about what you are doing to save water.

Write 50–120 words.

Materiały pomocnicze:

Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie, bazując na informacjach z filmu, przygotowują mapę pojęć wokół węzła water, w której umieszczają kluczowe słownictwo dotyczące wody. Nauczyciel może podpowiedzieć, by uwzględnili takie podwęzły, jak fresh water, salt water, states. Na kolejnej lekcji każdy uczeń wymienia się przygotowaną przez siebie mapą z kolegą/koleżanką i tworzy wypowiedź, w której stosuje jak najwięcej wyrażeń z mapy.