Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.1.5
Imię i nazwisko autora lekcji: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Gibt es allgemeine Schönheitskanons?/Czy istnieją ogólne kanony piękna?
Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności wyrażania opinii na temat kanonów piękna.
Doskonalenie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat wyglądu zewnętrznego.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
zastanowi się nad współczesnymi kanonami kobiecego i męskiego piękna;
zaprezentuje swój kanon piękna, wykorzystując odmianę przymiotnika po rodzajniku określonym, nieokreślonym oraz bez rodzajnika;
opisze swojego przyjaciela/swoją przyjaciółkę.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje z wykorzystaniem autentycznych materiałów językowych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, praca ze źródłem drukowanym;
eksponująca – technika: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – technika: burza mózgów, „skrzynka pytań”, „walizka i kosz”, Vier‑Ecken‑Methode;
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
skrzynka pytań,
zdjęcia znanych osób,
obraz: „Dziewczyna z perłą”,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel wyświetla na tablicy obraz np.: „Dziewczyna z perłą” autorstwa Johannesa Vermeera i prosi uczniów, aby zanotowali na karteczce pierwszą myśl, która przyszła im do głowy po zobaczeniu kobiety przedstawionej na obrazie (uczniowie stoją przed obrazem - symulacja pobytu w galerii sztuki). Następnie uczniowie odczytują na głos swoje skojarzenia, a zadaniem grupy jest odnalezienie na obrazie elementu, który mógł wywołać to skojarzenie.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst „Was schön ist ...” i zastanawiają się, jak autor tekstu przedstawia kwestię istnienia uniwersalnych kanonów piękna (praca w parach).
Nauczyciel umieszcza w 4 kątach sali lekcyjnych następujące stwierdzenia: 1. Es gibt keine Schönheitskanons. Alle Menschen sind gleich schön. 2. Es gibt sehr wohl Schönheitsideale. Sie ändern sich im Laufe der Zeit. 3. Heutzutage wollen die meisten Menschen wie Prominente aussehen. 4. Selbst die schönste Muschel hilft nicht, wenn sich eine Person darin schlecht fühlt. Uczniowie wybierają wypowiedź, z którą się zgadzają i w powstałych grupach przygotowują komentarz do wybranego stwierdzenia. Następnie uczniowie prezentują na forum klasy swoje komentarze.
Nauczyciel przygotowuje wydruki zdjęć znanych aktorów, modelek, piosenkarzy. Uczniowie zostają podzieleni na grupy, każda z grup losuje sobie po dwa zdjęcia.
Uczniowie w grupach zapoznają się z mapą pojęć. Wyjaśniają słownictwo, którego nie znają. Analizują zwroty. Następnie z wykorzystaniem mapy pojęć opisują wybrane osoby, mogą wykorzystać elementy notatki wizualnej. Po wykonaniu zadania każda grupa prezentuje swoje opisy na forum, nie pokazując zdjęć. Pozostali uczniowie starają się odgadnąć, która znana postać została właśnie zaprezentowana.
Uczniowie w utworzonych wcześniej grupach wykonują zadania do Multimedium (mapy pojęć).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wybierają sobie jedną osobę z klasy i starają się w kilku zdaniach opisać jej wygląd zewnętrzny, pozostali uczniowie starają się odgadnąć, o kim mowa.
Na zakończenie lekcji w ramach podsumowania nauczyciel organizuje metodę aktywizującą „skrzynkę pytań”. Nauczyciel umieszcza w pudełku kartki z pytaniami dotyczącymi omawianego tematu. Uczniowie podchodzą i losują karteczki, a następnie udzielają odpowiedzi. Metodę można wzbogacić o element rywalizacji – klasę podzielić na 2‑3 grupy, które będą otrzymywały punkty za poprawnie udzielone odpowiedzi.
Uczniowie zapisują na karteczce odpowiedzi na pytania: „Co zabierzesz z dzisiejszej lekcji ze sobą?”, „Co chciałabyś/chciałbyś wyrzucić?” (Metoda ewaluacyjna: Kosz i walizka).
Praca domowa:
Uczniowie opisują wybrany przez siebie portret, sporządzają Steckbrief obrazu, zawierając odpowiedzi na następujące pytania:
Kto jest autorem portretu?
Kogo przedstawia obraz?
Jak wygląda ta osoba?
Gdzie można zobaczyć ten portret w oryginale?
Kiedy został on namalowany?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie słownictwa z zakresu Człowiek; uczniowie wykorzystując sketchnoting, czyli wizualizacyjne prowadzenie notatek, przygotowują zwroty służące do opisu zewnętrznego osób; przygotowane prace zawieszają w klasie jako pomoc do wykorzystania w opisach;
w trakcie lekcji: wykorzystanie do odpowiedzi na jedno z czterech pytań w ćwiczeniu Vier Ecken; uczniowie mogą przygotować wywiad ze znaną osobą, która uważana jest za ideał piękna. Wywiad może zostać zaprezentowany na forum klasy w formie dramy, z wykorzystaniem wcześniej przygotowanych rekwizytów;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, uczniowie przygotowują w grupach quizy w formie online z wykorzystaniem słownictwa z lekcji, udostępniają je sobie za pomocą kodów QR.