Numer e‑materiału: 1.2.7.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: EinSouvenir aus Innsbruck / Pamiątka z Innsbrucka
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat zakupu pamiątek

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
7) sklep.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy niektórych pamiątek;

  • formułuje wypowiedź kierowaną do sprzedawcy.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym;

  • ma możliwość relacji/kooperacji z innymi dziećmi.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • kierunkowanie uwagi;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • animacja,

  • praca z rekwizytami,

  • zabawa KIM,

  • głuchy telefon.

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • rekwizyty (kubki, magnesy, pocztówki),

  • karty pracy.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Nauczyciel wycisza niektóre kwestie w animacji. Uczniowie uzupełniają brakujące fragmenty.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.

plenum

13 min

Nauczyciel prosi uczniów, by przypomnieli sobie, jakie pamiątki przywieźli z ostatnich wakacji.

Uczniowie wymieniają nazwy w języku polskim, nauczyciel mówi je w języku niemieckim.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, co planują dzieci.

Uczniowie wyrażają przypuszczenia odnośnie tego, co mówią Lina i Ben. Dyskusja w języku polskim.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odpowiadają na pytanie o zamiary dzieci (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają nowe słowa i frazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum (chór)

Nauczyciel prezentuje rekwizyty i nazywa przedmioty. Prosi uczniów o zamknięcie oczu, chowa jeden z przedmiotów i pyta, co zniknęło. Nauczyciel powtarza czynność kilkukrotnie, aż uczniowie opanują nowe słówka.

plenum

rekwizyty (magnesy, pocztówki, kubki)

KIM

Nauczyciel prosi o przypomnienie liczebników od 1 do 20.

Można zastosować odliczanie kolejno przez uczniów lub liczenie chórem.

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Animacja).

praca w grupach

18 min

Uczniowie szukają w animacji powitań i powtarzają je głośno (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

Uczniowie decydują, jakie pamiątki chcą kupić bohaterowie animacji. Wybierają odpowiednie obrazki spośród podanych propozycji (pocztówki, magnesy, kubek, plecak) (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

Uczniowie szukają w animacji informacji, ile pamiątek chcą kupić dzieci. Wpisują odpowiednie liczby (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

Nauczyciel prezentuje nagrania, uczniowie powtarzają frazy (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).

plenum

Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa gra w głuchy telefon. Nauczyciel zaczyna grę. Podaje każdej grupie jedno zdanie z polecenia 4.

praca w grupach

głuchy telefon

Uczniowie oglądają ponownie animację i szukają informacji, ile kosztują zakupy Bena (e‑materiał: Animacja, polecenie 5).

Faza podsumowująca

Uczniowie układają wyrazy z podanych sylab (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

14 min

karty pracy

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie ustalają kolejność wypowiedzi w dialogu przedstawiającym sytuację w sklepie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie przygotowują w parach wypowiedzi (jak poprosić po niemiecku w sklepie o konkretne pamiątki) (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Następnie prezentują je na forum klasy.

Można też zorganizować zabawę w sklep z pamiątkami (uczniowie przynoszą po jednej pamiątce z domu). W razie potrzeby nauczyciel podaje nazwy pamiątek (jeśli są inne niż te ćwiczone w lekcji). Pamiątki są opatrywane cenami (wspólne ustalanie, ile co kosztuje – ćwiczenie liczebników). Zostaje wyznaczony sprzedawca, który zmienia się rotacyjnie (po trzech klientach). Uczniowie odgrywają scenki rodzajowe.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.

plenum

13 min

Nauczyciel prosi uczniów, by przypomnieli sobie, jakie pamiątki przywieźli z ostatnich wakacji.

Uczniowie wymieniają nazwy w języku polskim, nauczyciel mówi je w języku niemieckim.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, co planują dzieci.

Uczniowie wyrażają przypuszczenia odnośnie tego, co mówią Lina i Ben. Dyskusja w języku polskim.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odpowiadają na pytanie o zamiary dzieci (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają nowe słowa i frazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum (chór)

Nauczyciel prezentuje rekwizyty i nazywa przedmioty. Prosi uczniów o zamknięcie oczu, chowa jeden z przedmiotów i pyta, co zniknęło. Nauczyciel powtarza czynność kilkukrotnie, aż uczniowie opanują nowe słówka.

plenum

rekwizyty (magnesy, pocztówki, kubki)

KIM

Nauczyciel prosi o przypomnienie liczebników od 1 do 20.

Można zastosować odliczanie kolejno przez uczniów lub liczenie chórem.

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Animacja).

praca w grupach

18 min

Uczniowie szukają w animacji powitań i powtarzają je głośno (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

Uczniowie decydują, jakie pamiątki chcą kupić bohaterowie animacji. Wybierają odpowiednie obrazki spośród podanych propozycji (pocztówki, magnesy, kubek, plecak) (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

Uczniowie szukają w animacji informacji, ile pamiątek chcą kupić dzieci. Wpisują odpowiednie liczby (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

Nauczyciel prezentuje nagrania, uczniowie powtarzają frazy (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).

plenum

Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa gra w głuchy telefon. Nauczyciel zaczyna grę. Podaje każdej grupie jedno zdanie z polecenia 4.

praca w grupach

głuchy telefon

Uczniowie oglądają ponownie animację i szukają informacji, ile kosztują zakupy Bena (e‑materiał: Animacja, polecenie 5).

Faza podsumowująca

Uczniowie układają wyrazy z podanych sylab (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

14 min

karty pracy

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie ustalają kolejność wypowiedzi w dialogu przedstawiającym sytuację w sklepie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie przygotowują w parach wypowiedzi (jak poprosić po niemiecku w sklepie o konkretne pamiątki) (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Następnie prezentują je na forum klasy.

Można też zorganizować zabawę w sklep z pamiątkami (uczniowie przynoszą po jednej pamiątce z domu). W razie potrzeby nauczyciel podaje nazwy pamiątek (jeśli są inne niż te ćwiczone w lekcji). Pamiątki są opatrywane cenami (wspólne ustalanie, ile co kosztuje – ćwiczenie liczebników). Zostaje wyznaczony sprzedawca, który zmienia się rotacyjnie (po trzech klientach). Uczniowie odgrywają scenki rodzajowe.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec