Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.7.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: EinSouvenir aus Innsbruck / Pamiątka z Innsbrucka
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat zakupu pamiątek
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie. | plenum | 13 min | |
Nauczyciel prosi uczniów, by przypomnieli sobie, jakie pamiątki przywieźli z ostatnich wakacji. | Uczniowie wymieniają nazwy w języku polskim, nauczyciel mówi je w języku niemieckim. | ||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, co planują dzieci. | |||
Uczniowie wyrażają przypuszczenia odnośnie tego, co mówią Lina i Ben. Dyskusja w języku polskim. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Ochotnicy odpowiadają na pytanie o zamiary dzieci (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają nowe słowa i frazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | plenum (chór) | ||
Nauczyciel prezentuje rekwizyty i nazywa przedmioty. Prosi uczniów o zamknięcie oczu, chowa jeden z przedmiotów i pyta, co zniknęło. Nauczyciel powtarza czynność kilkukrotnie, aż uczniowie opanują nowe słówka. | plenum | rekwizyty (magnesy, pocztówki, kubki) KIM | |
Nauczyciel prosi o przypomnienie liczebników od 1 do 20. | Można zastosować odliczanie kolejno przez uczniów lub liczenie chórem. | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Animacja). | praca w grupach | 18 min | |
Uczniowie szukają w animacji powitań i powtarzają je głośno (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). | |||
Uczniowie decydują, jakie pamiątki chcą kupić bohaterowie animacji. Wybierają odpowiednie obrazki spośród podanych propozycji (pocztówki, magnesy, kubek, plecak) (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). | |||
Uczniowie szukają w animacji informacji, ile pamiątek chcą kupić dzieci. Wpisują odpowiednie liczby (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). | |||
Nauczyciel prezentuje nagrania, uczniowie powtarzają frazy (e‑materiał: Animacja, polecenie 4). | plenum | ||
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa gra w głuchy telefon. Nauczyciel zaczyna grę. Podaje każdej grupie jedno zdanie z polecenia 4. | praca w grupach | głuchy telefon | |
Uczniowie oglądają ponownie animację i szukają informacji, ile kosztują zakupy Bena (e‑materiał: Animacja, polecenie 5). | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie układają wyrazy z podanych sylab (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 14 min | karty pracy |
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Uczniowie ustalają kolejność wypowiedzi w dialogu przedstawiającym sytuację w sklepie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | |||
Uczniowie przygotowują w parach wypowiedzi (jak poprosić po niemiecku w sklepie o konkretne pamiątki) (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Następnie prezentują je na forum klasy. | Można też zorganizować zabawę w sklep z pamiątkami (uczniowie przynoszą po jednej pamiątce z domu). W razie potrzeby nauczyciel podaje nazwy pamiątek (jeśli są inne niż te ćwiczone w lekcji). Pamiątki są opatrywane cenami (wspólne ustalanie, ile co kosztuje – ćwiczenie liczebników). Zostaje wyznaczony sprzedawca, który zmienia się rotacyjnie (po trzech klientach). Uczniowie odgrywają scenki rodzajowe. | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.
plenum
13 min
Nauczyciel prosi uczniów, by przypomnieli sobie, jakie pamiątki przywieźli z ostatnich wakacji.
Uczniowie wymieniają nazwy w języku polskim, nauczyciel mówi je w języku niemieckim.
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, co planują dzieci.
Uczniowie wyrażają przypuszczenia odnośnie tego, co mówią Lina i Ben. Dyskusja w języku polskim.
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).
Ochotnicy odpowiadają na pytanie o zamiary dzieci (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają nowe słowa i frazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
plenum (chór)
Nauczyciel prezentuje rekwizyty i nazywa przedmioty. Prosi uczniów o zamknięcie oczu, chowa jeden z przedmiotów i pyta, co zniknęło. Nauczyciel powtarza czynność kilkukrotnie, aż uczniowie opanują nowe słówka.
plenum
rekwizyty (magnesy, pocztówki, kubki)
KIM
Nauczyciel prosi o przypomnienie liczebników od 1 do 20.
Można zastosować odliczanie kolejno przez uczniów lub liczenie chórem.
Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Animacja).
praca w grupach
18 min
Uczniowie szukają w animacji powitań i powtarzają je głośno (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).
Uczniowie decydują, jakie pamiątki chcą kupić bohaterowie animacji. Wybierają odpowiednie obrazki spośród podanych propozycji (pocztówki, magnesy, kubek, plecak) (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).
Uczniowie szukają w animacji informacji, ile pamiątek chcą kupić dzieci. Wpisują odpowiednie liczby (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).
Nauczyciel prezentuje nagrania, uczniowie powtarzają frazy (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).
plenum
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa gra w głuchy telefon. Nauczyciel zaczyna grę. Podaje każdej grupie jedno zdanie z polecenia 4.
praca w grupach
głuchy telefon
Uczniowie oglądają ponownie animację i szukają informacji, ile kosztują zakupy Bena (e‑materiał: Animacja, polecenie 5).
Faza podsumowująca
Uczniowie układają wyrazy z podanych sylab (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
14 min
karty pracy
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Uczniowie ustalają kolejność wypowiedzi w dialogu przedstawiającym sytuację w sklepie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Uczniowie przygotowują w parach wypowiedzi (jak poprosić po niemiecku w sklepie o konkretne pamiątki) (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Następnie prezentują je na forum klasy.
Można też zorganizować zabawę w sklep z pamiątkami (uczniowie przynoszą po jednej pamiątce z domu). W razie potrzeby nauczyciel podaje nazwy pamiątek (jeśli są inne niż te ćwiczone w lekcji). Pamiątki są opatrywane cenami (wspólne ustalanie, ile co kosztuje – ćwiczenie liczebników). Zostaje wyznaczony sprzedawca, który zmienia się rotacyjnie (po trzech klientach). Uczniowie odgrywają scenki rodzajowe.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0