Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Personalizm a egzystencjalizm
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje inspiracje egzystencjalistyczne w personalizmie;
omawia podobieństwa personalizmu do egzystencjalizmu;
przedstawia główne różnice pomiędzy personalizmem społeczno‑religijnym a egzystencjalizmem;
dokonuje analizy fragmentów tekstu źródłowego E. Mouniera.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
film.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z filmem w sekcji „Prezentacja TED” pt. Jaka jest różnica między personalizmem a egzystencjalizmem?.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji oraz jej cele. Określa wiążące dla uczniów kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czym jest egzystencjalizm?
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło związane z tematem zajęć: personalizm vs. egzystencjalizm – podobieństwa i różnice. Uczniowie podają swoje pomysły, a wyznaczony moderator zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli/pojęć, której centralnym punktem jest zapisany problem. Po zapisaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują. Następnie nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, jeśli jest to konieczne.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Prezentacja TED”, a następnie czyta polecenia:
– Zapoznaj się z wykładem dr. Tomasza Mazura na temat podobieństw i różnic między egzystencjalizmem a personalizmem. Scharakteryzuj pozycję człowieka w obu tych nurtach.
– Objaśnij znaczenie transcendencji w filozofii personalistycznej. W jaki sposób do pojęcia transcendencji podchodzili filozofowie egzystencjalni?
Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia nr 1–5 z sekcji „Sprawdź się”. Omówienie wyników na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wspólnie pracują nad odpowiedzią do ćwiczenia nr 6.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Gadacz Tadeusz, Filozofia egzystencji, [w:] tegoż, Filozofia XX wieku. Nurty, t. 2, Kraków 2009.
Słomski W., Duch personalizmu, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja TED” do podsumowania lekcji.