Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Istota modyfikacji genetycznych i ich wpływ na życie człowieka
Grupa docelowa
Szkoła ponadpodstawowa
Ogólny cel kształcenia
Uczeń rozwija wiedzę na temat nowoczesnych metod inżynierii genetycznej i potencjalnych korzyści oraz zagrożeń wynikających z wprowadzenia do środowiska GMO.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym,
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
umiejętność uczenia się,
inicjatywność i przedsiębiorczość.
Cele operacyjne (szczegółowe)
Uczeń:
wyjaśnia, czym są organizmy zmodyfikowane genetycznie i organizmy transgeniczne;
opisuje metody modyfikacji genetycznej mikroorganizmów;
określa znaczenie organizmów modyfikowanych genetycznie;
przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia płynące ze stosowania roślin transgenicznych
w rolnictwie oraz transgenicznych zwierząt w badaniach laboratoryjnych i dla celów przemysłowych.
Metody / techniki kształcenia
metoda problemowa
gra dialogowa
pogadanka
Formy organizacji pracy
indywidualna
grupowa
Przebieg lekcji
Środki dydaktyczne i praktyczne wskazówki:
Do przeprowadzenia tej lekcji potrzebne będą wydrukowane materiały do gry dialogowej (jeden komplet dla każdej 2–3‑osobowej grupy).
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki, prosząc ich o narysowanie skojarzeń, jakie mają ze skrótem GMO (mogą to być graficznie przedstawione emocje, symbole, hasła itp.).
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że podczas lekcji dowiedzą się, w jaki sposób uzyskuje się GMO oraz poznają pozytywne i negatywne aspekty związane z genetycznie zmodyfikowanymi roślinami i zwierzętami.
Nauczyciel stawia przed uczniami pytanie problemowe:
Ratunek dla świata czy inwazja mutantów? Nadzieje i obawy związane z GMO.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom pierwszą część filmu Istota modyfikacji genetycznych i ich wpływ na życie człowieka, poświęconą metodom transformacji genetycznych roślin i zwierząt.
Następnie dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa pracuje nad wektorową metodą transformacji roślin przy pomocy plazmidu, druga nad niewektorową metodą transformacji zwierząt poprzez mikroiniekcję.
Każda z grup na podstawie informacji zawartych w filmie opisuje przebieg metody. Następnie uczniowie odpowiadają na pytania:
Jakie wady może mieć ta metoda transformacji?
Jakie zalety może mieć omówiona metoda transformacji?
Które organizmy mogą być modyfikowane tą metodą, a które nie?
Przedstawiciel każdej grupy prezentuje odpowiedzi na ww. pytania. Uczniowie dyskutują na ten temat, weryfikując, czy istnieją obszary,
w których ich wypowiedzi się pokrywają.Nauczyciel zaprasza uczniów do obejrzenia drugiej części filmu poświęconej tematowi transgenicznych roślin i zwierząt oraz wad i zalet wynikających z ich modyfikacji.
Po obejrzeniu filmu nauczyciel prezentuje zadanie do wykonania w małych 2–3‑osobowych grupach. Każdy zespół otrzymuje ten sam zestaw materiałów.
Zadaniem waszej grupy jest wspólne ułożenie otrzymanych tez w kolejności: od tej, z którą całkowicie się nie zgadzacie (na dole), do tej, z którą zgadzacie się najbardziej (u góry). Każda osoba z grupy powinna przedstawić własną kolejność tez, a następnie, dyskutując i przekonując się nawzajem, wszyscy powinni wypracować wspólną wersję. Przed przystąpieniem do zadania zapoznajcie się z materiałami, które powinny przybliżyć problemy rozważane w tezach.
Proponowane tezy:
Uważam, że żywność zawierająca GMO nie powinna znajdować się w ogólnodostępnej sprzedaży.
Uważam, że z powodu trudnej sytuacji materialnej mieszkańcy państw Trzeciego Świata powinni mieć dostęp do GM żywności.
Uważam, że GMO są ważną alternatywą dla naturalnych upraw roślin i hodowli zwierząt.
Nie miał(a)bym nic przeciwko, gdyby w mojej okolicy pojawiła się hodowla GMO.
Uważam, że żywność GMO powinna być tańsza niż żywność naturalna.
Propozycje dodatkowych materiałów do tez:
Wprowadzenie do roślin takich cech, jak odporność na suszę, wysokie temperatury czy zasolenie, ułatwia utrzymanie produkcji na odpowiednim poziomie i umożliwia dostarczenie żywności do krajów, w których warunki do uprawy są trudne i brakuje pożywienia.
W krajach, gdzie brakuje żywności, bądź jest wysokie zaludnienie, takie cechy jak wzrost plonów i polepszenie jakości produktu będą likwidować głód.
Korzystnym zjawiskiem jest również uzyskiwanie roślin zdolnych do produkcji szczepionek, hormonów bądź innych związków wykorzystywanych w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym. Obniża to koszty produkcji szczepionek i leków oraz ułatwia ich podawanie ludziom, w szczególności w biednych krajach.
Uprawę roślin GMO można określić trzema słowami: lepiej, szybciej, więcej.
Wciąż upłynęło zbyt mało czasu od pojawienia się pierwszych GMO, by stwierdzić, jaki wpływ na zdrowie człowieka ma żywność modyfikowana genetycznie.
Konsument powinien mieć prawo wyboru. To musi być jego decyzja, czy chce kupować żywność naturalną, czy też pochodzącą od organizmów modyfikowanych genetycznie.
GMO to niepewność, niebezpieczeństwo i brak kontroli.
Czas na grę dialogową: 10 minut.
Po zakończeniu zadania nauczyciel prosi, by wybrane grupy odczytały kolejność tez, argumentując swój wybór.
Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do samodzielnej pracy i rozwiązania interaktywnych ćwiczeń.
Faza podsumowująca
Nauczyciel powraca do pytania problemowego. Zachęca uczniów do podzielenia się przemyśleniami na jego temat.
Nauczyciel prosi uczniów, by wrócili do swoich rysunków przedstawiających skojarzenia z GMO. Pyta, czy dzięki informacjom zdobytym podczas lekcji zmieniło się coś w postrzeganiu przez nich GMO. Prosi uczniów o dorysowanie (lub skreślenie) zmian na rysunku.
Wybrani uczniowie jeszcze raz prezentują swoje rysunki, wyjaśniając, co się na nich zmieniło i dlaczego.
Praca domowa
Zadanie w grupach. Gra – Ile z dziesięciu?
We wszystkich krajach Unii Europejskiej producenci zmodyfikowanej genetycznie żywności mają obowiązek jej znakowania.
Podzielcie się na 3–4‑osobowe grupy.
Waszym zadaniem jest wybranie 10 produktów spożywczych w czterech różnych sklepach (duży market, sklep osiedlowy, dwa sklepy dwóch różnych sieci). W każdym z nich poszukajcie produktów oznakowanych jako GMO i wypełnijcie ankietę:
Ile produktów na 10 to żywność oznakowana jako GMO?
Jakiego rodzaju są to produkty?
Jak wygląda informacja/etykieta oznakowania GMO?
Na kolejnej lekcji porównacie swoje wyniki z pozostałymi grupami (rodzaj sklepu, typ produktów i ich ilość oraz sposób oznakowania).
Metryczka
Tytuł
Istota modyfikacji genetycznych i ich wpływ na życie człowieka
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Ponadgimnazjalna / Klasa 1 / Biologia
1. Biotechnologia i inżynieria genetyczna
1.4 Mikroorganizmy zmodyfikowane genetycznie w służbie człowieka
Przedmiot
Biologia
Etap edukacyjny
Szkoła ponadpodstawowa
Nowa podstawa programowa
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych;
przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;
dyskutuje o problemach społecznych i etycznych związanych z rozwojem inżynierii genetycznej oraz formułuje własne opinie w tym zakresie.
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006. Kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym,
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
umiejętność uczenia się
,
inicjatywność i przedsiębiorczość.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
opisanie metody modyfikacji genetycznej mikroorganizmów;
określenie znaczenie organizmów modyfikowanych genetycznie;
ocenienie przydatności dla człowieka organizmów modyfikowanych genetycznie.
Powiązania z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/175203/v/latest/t/student-canon/m/iLHQM536Fv#iLHQM536Fv_d5e95