Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Postępowanie cywilne i pozew w sprawie cywilnej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
7) przedstawia przebieg postępowania cywilnego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz uczestniczące w nim strony; analizuje kazus z zakresu prawa cywilnego lub rodzinnego, w tym pozew w takiej sprawie.
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
18) przedstawia podstawowe zasady postępowania cywilnego; pisze pozew w sprawie cywilnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje definicję i funkcje postępowania cywilnego;
wskazuje rodzaje postępowania cywilnego;
charakteryzuje podmioty postępowania cywilnego;
określa, jak przebiega postępowanie cywilne;
analizuje, czym jest pozew w postępowaniu cywilnym i przygotowuje jego projekt;
opisuje podstawowe zasady postępowania cywilnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium – gry interaktywnej.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania: Co to jest postępowanie cywilne? Co to jest proces? Kto to jest powód i pozwany? Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez osobę moderującą. Jeśli uczniowie sami nie potrafią podać znaczenia tych pojęć, nauczyciel ich naprowadza.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
jak przebiega postępowanie cywilne i czego może dotyczyć;
jakie są jego rodzaje;
kto uczestniczy w postępowaniu cywilnym;
jaki akt prawny zawiera przepisy dotyczące postępowania cywilnego;
czym jest pozew;
czym są zasady postępowania cywilnego.
2. Zespół klasowy zostaje podzielony na pięć grup; każda z nich (na podstawie metody burzy mózgów) przygotowuje wskazany przez nauczyciela element zajęć lekcyjnych, tj.:
grupa I – projekt pozwu w dowolnej sprawie cywilnej;
grupa II – charakterystykę zasady prawdy w postępowaniu cywilnym;
grupa III – charakterystykę zasady dyspozycyjności w postępowaniu cywilnym;
grupa IV – charakterystykę zasady kontradyktoryjności w postępowaniu cywilnym;
grupa V – charakterystykę zasady jawności w postępowaniu cywilnym.
3. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy, które referuje wyłoniona przez grupę osoba, zapisując najważniejsze informacje na tablicy.
4. W ramach całego zespołu klasowego jest przeprowadzana dyskusja na temat tego, czy to dobrze, że z pewnymi wyjątkami zawsze można nagrywać przebieg postępowania cywilnego (zastosowanie metody burzy mózgów i dyskusji).
5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
definicji postępowania cywilnego;
rodzajów postępowania cywilnego;
podmiotów postępowania cywilnego;
przebiegu postępowania cywilnego;
pozwu;
zasad postępowania cywilnego.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie podzieleni na grupy odpowiadają na czas na pytania zawarte w grze interaktywnej. Zwycięzcy zostają nagrodzeni oceną za aktywność.
2. Wykonanie ćwiczeń dołączonych do gry (1–3).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–8).
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego, sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Quiz może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o postępowaniu cywilnym.