Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Postępowanie cywilne i pozew w sprawie cywilnej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

7) przedstawia przebieg postępowania cywilnego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz uczestniczące w nim strony; analizuje kazus z zakresu prawa cywilnego lub rodzinnego, w tym pozew w takiej sprawie.

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

18) przedstawia podstawowe zasady postępowania cywilnego; pisze pozew w sprawie cywilnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje definicję i funkcje postępowania cywilnego;

  • wskazuje rodzaje postępowania cywilnego;

  • charakteryzuje podmioty postępowania cywilnego;

  • określa, jak przebiega postępowanie cywilne;

  • analizuje, czym jest pozew w postępowaniu cywilnym i przygotowuje jego projekt;

  • opisuje podstawowe zasady postępowania cywilnego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium – gry interaktywnej.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytania: Co to jest postępowanie cywilne? Co to jest proces? Kto to jest powód i pozwany? Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez osobę moderującą. Jeśli uczniowie sami nie potrafią podać znaczenia tych pojęć, nauczyciel ich naprowadza.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:

  • jak przebiega postępowanie cywilne i czego może dotyczyć;

  • jakie są jego rodzaje;

  • kto uczestniczy w postępowaniu cywilnym;

  • jaki akt prawny zawiera przepisy dotyczące postępowania cywilnego;

  • czym jest pozew;

  • czym są zasady postępowania cywilnego.

2. Zespół klasowy zostaje podzielony na pięć grup; każda z nich (na podstawie metody burzy mózgów) przygotowuje wskazany przez nauczyciela element zajęć lekcyjnych, tj.:

  • grupa I – projekt pozwu w dowolnej sprawie cywilnej;

  • grupa II – charakterystykę zasady prawdy w postępowaniu cywilnym;

  • grupa III – charakterystykę zasady dyspozycyjności w postępowaniu cywilnym;

  • grupa IV – charakterystykę zasady kontradyktoryjności w postępowaniu cywilnym;

  • grupa V – charakterystykę zasady jawności w postępowaniu cywilnym.

3. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy, które referuje wyłoniona przez grupę osoba, zapisując najważniejsze informacje na tablicy.

4. W ramach całego zespołu klasowego jest przeprowadzana dyskusja na temat tego, czy to dobrze, że z pewnymi wyjątkami zawsze można nagrywać przebieg postępowania cywilnego (zastosowanie metody burzy mózgów i dyskusji).

5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • definicji postępowania cywilnego;

  • rodzajów postępowania cywilnego;

  • podmiotów postępowania cywilnego;

  • przebiegu postępowania cywilnego;

  • pozwu;

  • zasad postępowania cywilnego.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie podzieleni na grupy odpowiadają na czas na pytania zawarte w grze interaktywnej. Zwycięzcy zostają nagrodzeni oceną za aktywność.

2. Wykonanie ćwiczeń dołączonych do gry (1–3).

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–8).

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego, sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Quiz może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o postępowaniu cywilnym.