Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Rysujemy linie pola magnetycznego w pobliżu przewodników z prądem: prostoliniowego, kołowego i zwojnicy |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przypomina koncepcję linii pola jako sposobu obrazowania pola. Mówi o tym, że metoda posługiwania się żelaznymi opiłkami do pokazania kształtu linii pola jest stosowana niezależnie od źródła pola magnetycznego – czy będą to magnesy, czy przewodniki z prądem. Przypomina o wektorze indukcji magnetycznej, który charakteryzuje pole magnetyczne i jest styczny do linii pola. Zwrot linii pola magnetycznego pokazuje zwrot wektorów . | |
Faza realizacyjna: | |
Najlepiej by było, gdyby nauczyciel przeprowadził pokaz doświadczalny z wykorzystaniem tzw. stolików Ampere’a i pokazał za pomocą metody opiłkowej kształt pola magnetycznego od przewodnika prostoliniowego, kołowego oraz zwojnicy. Jeśli nie ma takiej możliwości, nauczyciel prezentuje rysunki zawarte w materiale. Zadaje uczniom pytanie aktywizujące: na ile i dlaczego pole zwojnicy jest podobne do pola obwodu kołowego? Teraz nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób za pomocą igły magnetycznej można ustalić zwrot linii magnetycznych. Animacja, która może być użyta na lekcji albo po lekcji w domu, służy lepszemu wyobrażeniu sobie przez ucznia przestrzennego obrazu pola magnetycznego przewodnika prostoliniowego i kołowego. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 1, 4, 5, i 6 z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadania z zestawu ćwiczeń: 2, 3, 7, 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Jeśli nauczyciel nie skorzystał z animacji podczas lekcji, uczeń powinien zapoznać się z nią w domu i odpowiedzieć na zawarte w niej pytania aktywizujące. Można to potraktować jako pracę domową. |