Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.4.2
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die Vier‑Tage‑Woche – ein Arbeitsmodell für die Zukunft? / Czterodniowy tydzień pracy – przyszłościowy model pracy?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat czasu pracy oraz zalet modelu czterodniowego tygodnia pracy.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
kategoryzuje wyzwania i rozwiązania dotyczące modelu pracy;
charakteryzuje model czterodniowego tygodnia pracy;
analizuje zalety czterodniowego tygodnia pracy.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
pracuje w oparciu na autentycznych materiałach językowych;
otrzymuje informację zwrotną o swoich postępach w nauce;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji – czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanym;
tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne,
podejście humanistyczne,
aktywizująca – burza mózgów,
podająca – praca z tekstem źródłowym,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca uczniom z wyprzedzeniem, aby przygotowali definicje wyrazów: die Arbeitszeit, arbeitsam, übermüdet i berufstätig oraz zastanowili się, jaka liczba przepracowanych godzin w tygodniu jest odpowiednia zarówno dla pracownika, jak i szefa.
Podczas lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby zdefiniowali podane wyrazy. Następnie rozpoczyna krótką rozmowę na temat czasu pracy. Nauczyciel zapisuje na tablicy (lub ekranie komputera, jeśli nauka odbywa się zdalnie) liczbę godzin pracy podanych przez uczniów.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali tytuł tekstu w sekcji Przeczytaj oraz odpowiedzieli na pytanie Wovon handelt der Text? Uczniowie snują przypuszczenia, które nauczyciel zapisuje na tablicy, następnie czytają tekst Arbeitsmodell der Zukunft i zaznaczają w nim informacje na temat czasu pracy w przeszłości oraz w dzisiejszych czasach. Swoje zaznaczenia porównują w parach.
W celu doskonalenia umiejętności rozumienia szczegółowego tekstu uczniowie dopasowują nagłówki do poszczególnych fragmentów tekstu, zaznaczają, czy zdania są zgodne z tekstem, dopasowują, co jest wyzwaniem, a co rozwiązaniem (Übung 1–3 z sekcji Przeczytaj).
Uczniowie analizują tytuł ilustracji interaktywnej, a następnie zapisują skojarzenie słowne jako odpowiedź na pytanie: Wie lange arbeiten die Europäer? Wo arbeitet man in Europa am längsten?
Następnie uczniowie w parach zapoznają się z ilustracją interaktywną, przyporządkowują nazwy państw do kategorii (tygodniowy czas pracy, nadgodziny, najdłuższy czas pracy, najkrótszy czas pracy) zaznaczają, czy zdania są zgodne z informacjami w multimedium, uzupełniają tekst o nadgodzinach podanymi wyrazami (Übung 1–3 z sekcji Ilustracja interaktywna).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda grupa otrzymuje do dyskusji pytanie: Sollte man 4‑Tage Woche einführen? Uczniowie mają za zadanie zebranie argumentów popierających daną tezę oraz zaprezentowanie ich na forum. Po prezentacji nauczyciel prowadzi z klasą rozmowę podsumowującą na temat czasu pracy. Odwołuje się przy tym do danych podanych przez uczniów na początku lekcji oraz zapisanych na tablicy.
Praca domowa
Uczeń ma za zadanie przygotowanie wystąpienia w stylu TED Talks na temat: 4‑Tage‑Woche – eine Chance für übermüdete Mitarbeiter.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: uczeń powtarza zwroty przydatne podczas analizowania statystyki;
w trakcie lekcji: uczniowie opisują wybrany wykres, używając danych procentowych oraz słownictwa związanego z tematem czasu pracy;
po lekcji: uczniowie wykorzystują nowo poznane słownictwo podczas przygotowywania wystąpienia w stylu TED Talks (praca domowa).
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0