Numer e‑materiału: 2.6.4.4

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Haben Sie heute einen Termin? / Czy ma pani dzisiaj spotkanie?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat zawodów, związanych z nimi czynności i obowiązków oraz miejsca pracy.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni czynności wykonywane w zawodzie architekta;

  • określi pory wykonywania wybranych czynności;

  • wyjaśni, na czym polega praca architekta.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczestniczy w grze/zabawie językowej;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;

  • rozumienie informacji - czytanie lub słuchanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;

  • praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie wiadomości e‑mail;

  • aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów, kalambury;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji? Następnie prosi o opis obrazka, zadając pytanie sugerujące: Was ist auf dem Foto?

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat możliwych ilości godzin pracy. Pyta uczniów, czy wiedzą, co oznacza pracować na cały etat, pół etatu lub w systemie nadgodzin, a także prosi uczniów o wyjaśnienie tych pojęć własnymi słowami.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel pyta uczniów o przypuszczenia dotyczące zawodu pokazanego na fotografii do tekstu czytanego. Pyta również, kto chciałby zostać architektem.

  • Uczniowie czytają parami tekst: „Haben Architekten viele Termine?”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Podział na pary odbywa się dzięki wcześniejszemu rozpoznaniu, kto z grupy chciałby lub nie zostać architektem. Uczniowie w tych grupach ustawiają się od największej do najmniejszej osoby i w ten sposób tworzą pary. Nauczyciel zwraca uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń parami zawartych w słowniczku wyrazów.

  • Uczniowie wykonują parami polecenia do tekstu, aby sprawdzić jego rozumienie oraz utrwalić nowe słownictwo związane z wykonywaniem zawodu architekta, np. uczniowie rozpoznają myśl przewodnią fragmentu tekstu, znajdują określone informacje w tekście (Übungen 1‑3).

  • Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć. Następnie wybrani uczniowie za pomocą pantomimy pokazują wybrany zawód, reszta klasy próbuje odgadnąć, o jaki zawód chodzi.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑4 osobowe. Prosi ich o stworzenie w każdej grupie 8 zdań do mapy pojęć. Uczniowie tworzą zdania z wykorzystaniem słownictwa podanego w multimedium. Zdania prezentowane są na forum. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

  • Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia do mapy pojęć (Übung 1‑3) celem utrwalenia słownictwa. Polecenia te mają również na celu rozwijanie sprawności mówienia oraz usystematyzowanie i utrwalenie przysłówków czasu.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wypowiadają się na temat zawodu architekta, wymieniają czynności wykonywane w tym zawodzie i podają czas ich wykonywania.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co chcielibyście jeszcze powtórzyć?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa sprawiającego największą trudność.

Praca domowa:

Jaki zawód zostałby przez ciebie wybrany w Aufgabe 8? Dowiedz się o nim więcej w Internecie i przygotuj wypowiedź ustną, w której zaprezentujesz wybrany zawód w klasie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: Nauczyciel sugeruje powtórzenie nazw zawodów poznanych do tej pory.

  • w trakcie lekcji: Uczniowie sporządzają w grupach plan pracy jednego z podanych zawodów z naciskiem na typowe czynności oraz czas ich wykonywania (lekarz, charakteryzator, geolog, nauczyciel), który w ostatniej fazie lekcji prezentują na forum. Podział na grupy odbywa się poprzez wybranie jednego z wymienionych wcześniej zawodów.

  • po lekcji: Nauczyciel proponuje przygotowanie jednej lub dwóch kartek z kalendarza z omówionymi określeniami czasu (przysłówki i przyimki).

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec