Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.4.4
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Haben Sie heute einen Termin? / Czy ma pani dzisiaj spotkanie?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat zawodów, związanych z nimi czynności i obowiązków oraz miejsca pracy.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni czynności wykonywane w zawodzie architekta;
określi pory wykonywania wybranych czynności;
wyjaśni, na czym polega praca architekta.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczestniczy w grze/zabawie językowej;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;
rozumienie informacji - czytanie lub słuchanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody/techniki nauczania:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie wiadomości e‑mail;
aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów, kalambury;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji? Następnie prosi o opis obrazka, zadając pytanie sugerujące: Was ist auf dem Foto?
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat możliwych ilości godzin pracy. Pyta uczniów, czy wiedzą, co oznacza pracować na cały etat, pół etatu lub w systemie nadgodzin, a także prosi uczniów o wyjaśnienie tych pojęć własnymi słowami.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta uczniów o przypuszczenia dotyczące zawodu pokazanego na fotografii do tekstu czytanego. Pyta również, kto chciałby zostać architektem.
Uczniowie czytają parami tekst: „Haben Architekten viele Termine?”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Podział na pary odbywa się dzięki wcześniejszemu rozpoznaniu, kto z grupy chciałby lub nie zostać architektem. Uczniowie w tych grupach ustawiają się od największej do najmniejszej osoby i w ten sposób tworzą pary. Nauczyciel zwraca uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń parami zawartych w słowniczku wyrazów.
Uczniowie wykonują parami polecenia do tekstu, aby sprawdzić jego rozumienie oraz utrwalić nowe słownictwo związane z wykonywaniem zawodu architekta, np. uczniowie rozpoznają myśl przewodnią fragmentu tekstu, znajdują określone informacje w tekście (Übungen 1‑3).
Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć. Następnie wybrani uczniowie za pomocą pantomimy pokazują wybrany zawód, reszta klasy próbuje odgadnąć, o jaki zawód chodzi.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑4 osobowe. Prosi ich o stworzenie w każdej grupie 8 zdań do mapy pojęć. Uczniowie tworzą zdania z wykorzystaniem słownictwa podanego w multimedium. Zdania prezentowane są na forum. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia do mapy pojęć (Übung 1‑3) celem utrwalenia słownictwa. Polecenia te mają również na celu rozwijanie sprawności mówienia oraz usystematyzowanie i utrwalenie przysłówków czasu.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat zawodu architekta, wymieniają czynności wykonywane w tym zawodzie i podają czas ich wykonywania.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co chcielibyście jeszcze powtórzyć?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa sprawiającego największą trudność.
Praca domowa:
Jaki zawód zostałby przez ciebie wybrany w Aufgabe 8? Dowiedz się o nim więcej w Internecie i przygotuj wypowiedź ustną, w której zaprezentujesz wybrany zawód w klasie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: Nauczyciel sugeruje powtórzenie nazw zawodów poznanych do tej pory.
w trakcie lekcji: Uczniowie sporządzają w grupach plan pracy jednego z podanych zawodów z naciskiem na typowe czynności oraz czas ich wykonywania (lekarz, charakteryzator, geolog, nauczyciel), który w ostatniej fazie lekcji prezentują na forum. Podział na grupy odbywa się poprzez wybranie jednego z wymienionych wcześniej zawodów.
po lekcji: Nauczyciel proponuje przygotowanie jednej lub dwóch kartek z kalendarza z omówionymi określeniami czasu (przysłówki i przyimki).
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0