Numer e‑materiału: 1.1.5.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Ich gehe in den Park / Idę do parku
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania miejsc spędzania wolnego czasu oraz informowania o planach na sobotę lub niedzielę

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
5) mój dzień, moje zabawy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka.

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa miejsca, w których spędza się czas wolny;

  • pyta drugą osobę, co robi w sobotę lub niedzielę;

  • odpowiada na pytanie, co robi w sobotę lub niedzielę.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • ma możliwość ekspresji twórczej;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podejście komunikacyjne,

  • podająca,

  • praktyczna,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • gra edukacyjna (domino),

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

  • zabawa „pajęczynka”,

  • spacer po klasie,

– formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe (park, kino, zoo, basen),

  • kłębek włóczki,

  • kredki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Gra domino może zostać wykorzystana na lekcji do utrwalenia słownictwa, po lekcji może być zalecona uczniom do jego powtórzenia.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel pyta uczniów, jakie mają plany na najbliższą sobotę i niedzielę albo co lubią robić w te dni. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje towarzyszącą jej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta, czy uczniowie wiedzą, co oznacza słowo weekend. Następnie przyczepia do tablicy szkolnej karty obrazkowe przedstawiające park, basen, zoo i kino. Prosi uczniów, aby poradzili ludzikowi, gdzie według nich najprzyjemniej spędzi czas, co Ampel może robić w tych miejscach. Uczniowie podają swoje propozycje.

plenum

20 min

tablica interaktywna, karty obrazkowe przedstawiające park, basen, zoo i kino

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, jakie osoby widzą na obrazku. Nauczyciel organizuje głosowanie: gdzie według uczniów Tim spędzi najbliższy weekend, a dokąd wybiorą się Lina, Klara i Ben. Uczniowie głosują poprzez podniesienie ręki. Nauczyciel pyta np., ile osób uważa, że Tim wybierze się do parku, do zoo, do kina lub na basen. Jeśli najwięcej osób zagłosowało na park, nauczyciel zapisuje imię Tim przy karcie obrazkowej przedstawiającej park. W kolejnej turze głosowania (dotyczącej np. pytania, gdzie spędzi czas Lina) uczniowie mają do wyboru trzy możliwości, potem dwie i jedną.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Wyjaśnia znaczenie nowych wyrazów. Uczniowie sprawdzają, czy ich przypuszczenia dotyczące tego, gdzie bohaterowie dialogu spędzą weekend, były trafne. Jeśli nie, nauczyciel z uczniami korygują wyniki głosowania, przypisując odpowiednie imiona do kart obrazkowych przyczepionych do tablicy. Nauczyciel odczytuje z ilustracji (przedstawiającej rozmowę czworga bohaterów) wyrazy w języku niemieckim: Schwimmhalle, Zoo, Park, Kino. Prosi uczniów o ich powtórzenie, a następnie zapisuje je na tablicy szkolnej obok imion bohaterów. W ten sposób powstaje ciąg: karta obrazkowa – imię bohatera (Lina, Tim, Klara lub Ben) – wyraz w języku niemieckim opisujący miejsce przedstawione na karcie obrazkowej.

Nauczyciel odczytuje na głos pytanie, które zadał Tim: Was machst du am Samstag? Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia, o co zapytał Tim, i powtarzają pytanie za nauczycielem. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: Was machst du am Sonntag? Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co ono oznacza, a następnie powtarzają je na głos za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje wspólną zabawę: rzuca do wybranego ucznia kłębek włóczki, zatrzymując koniec nici, i pyta: Was machst du am Samstag? Uczeń ma do wyboru jedną z czterech odpowiedzi: Zoo, Kino, Schwimmhalle, Park. Po udzieleniu odpowiedzi rzuca kłębek do kolegi lub koleżanki, pytając: Was machst du am Samstag? Zabawa kończy się wraz z ostatnim uczniem. Nauczyciel proponuje powtórzenie zabawy, ale tym razem uczniowie odpowiadają na pytanie: Was machst du am Sonntag? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

kłębek włóczki

Uczniowie nadal siedzą w kole. Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające bohaterów komiksu i ich wypowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają zdania za lektorem. Następnie nauczyciel proponuje nową zabawę z kłębkiem włóczki. Rzuca kłębek do pierwszego ucznia, pytając: Was machst du am Samstag? lub Was machst du am Sonntag? Uczeń powinien odpowiedzieć pełnym zdaniem, np. Ich gehe in den Park. Po udzieleniu odpowiedzi uczeń odrzuca kłębek do nauczyciela. Nauczyciel rzuca kłębek do kolejnego ucznia, zadając jedno z dwóch wymienionych pytań. Zabawa kończy się wraz z ostatnim uczniem.

tablica interaktywna, kłębek włóczki

Nauczyciel prezentuje uczniom grę wyrazowo‑obrazkową. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i odpowiadają: Ja lub Nein (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). W zależności od liczby dostępnych urządzeń w grę mogą zagrać wszyscy uczniowie lub ochotnicy. Nauczyciel może też podzielić klasę na grupy. Przedstawiciel grupy podchodzi do tablicy interaktywnej i zdobywa punkty dla swojego zespołu.

praca indywidualna lub w grupach

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje zdjęcia lub ilustracje przedstawiające popcorn, rzeczy na basen, drzewa lub zwierzę. Uczniowie zgłaszają swoje skojarzenia związane z miejscem, do którego mogą się wybrać bohaterowie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń rozpoczął zdanie od: Ich gehe

plenum

Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyobrazili sobie, że jest ładna pogoda. Dokąd wtedy można pójść: do parku, do zoo czy do kina? (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Uczniowie rysują swoje propozycje, a następnie przedstawiają je na forum. Nauczyciel pyta uczniów, dokąd pójdą, gdyby była ładna pogoda. Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim: Ich gehe in den Zoo lub Ich gehe in den Park. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wypowiedzi.

praca indywidualna

kredki

Faza podsumowująca

Nauczyciel odtwarza nagranie do ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie na podstawie odgłosów odgadują, dokąd wybierają się bohaterowie.

10 min

Nauczyciel wręcza uczniom po jednej karcie obrazkowej przedstawiającej aktywności weekendowe. Uczniowie spacerują po klasie. Uczeń A zadaje uczniowi B pytanie o plany na sobotę lub niedzielę. Uczeń A udziela odpowiedzi zgodnie z kartą obrazkową trzymaną w rękach. Następnie role się odwracają i uczeń B zadaje pytanie uczniowi A, który odpowiada zgodnie ze swoją kartą obrazkową. Uczniowie wymieniają się kartami i idą do kolejnego kolegi/kolejnej koleżanki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

karty obrazkowe przedstawiające kino, zoo, park lub basen

Nauczyciel rozdaje uczniom pocięte na kawałki ilustracje obrazujące aktywności (zoo, basen). Uczniowie w parach próbują jak najszybciej ułożyć puzzle i podają nazwę aktywności, jaką przedstawia ułożony obrazek.

puzzle

Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie miejsca, do którego wybiorą się w sobotę lub w niedzielę. Następnie uczniowie prezentują rysunki na forum klasy i opowiadają o swoich planach. Nauczyciel żegna się z uczniami, życząc im udanego najbliższego weekendu.

praca indywidualna

kredki

Faza wprowadzająca

Nauczyciel pyta uczniów, jakie mają plany na najbliższą sobotę i niedzielę albo co lubią robić w te dni. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje towarzyszącą jej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta, czy uczniowie wiedzą, co oznacza słowo weekend. Następnie przyczepia do tablicy szkolnej karty obrazkowe przedstawiające park, basen, zoo i kino. Prosi uczniów, aby poradzili ludzikowi, gdzie według nich najprzyjemniej spędzi czas, co Ampel może robić w tych miejscach. Uczniowie podają swoje propozycje.

plenum

20 min

tablica interaktywna, karty obrazkowe przedstawiające park, basen, zoo i kino

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, jakie osoby widzą na obrazku. Nauczyciel organizuje głosowanie: gdzie według uczniów Tim spędzi najbliższy weekend, a dokąd wybiorą się Lina, Klara i Ben. Uczniowie głosują poprzez podniesienie ręki. Nauczyciel pyta np., ile osób uważa, że Tim wybierze się do parku, do zoo, do kina lub na basen. Jeśli najwięcej osób zagłosowało na park, nauczyciel zapisuje imię Tim przy karcie obrazkowej przedstawiającej park. W kolejnej turze głosowania (dotyczącej np. pytania, gdzie spędzi czas Lina) uczniowie mają do wyboru trzy możliwości, potem dwie i jedną.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Wyjaśnia znaczenie nowych wyrazów. Uczniowie sprawdzają, czy ich przypuszczenia dotyczące tego, gdzie bohaterowie dialogu spędzą weekend, były trafne. Jeśli nie, nauczyciel z uczniami korygują wyniki głosowania, przypisując odpowiednie imiona do kart obrazkowych przyczepionych do tablicy. Nauczyciel odczytuje z ilustracji (przedstawiającej rozmowę czworga bohaterów) wyrazy w języku niemieckim: Schwimmhalle, Zoo, Park, Kino. Prosi uczniów o ich powtórzenie, a następnie zapisuje je na tablicy szkolnej obok imion bohaterów. W ten sposób powstaje ciąg: karta obrazkowa – imię bohatera (Lina, Tim, Klara lub Ben) – wyraz w języku niemieckim opisujący miejsce przedstawione na karcie obrazkowej.

Nauczyciel odczytuje na głos pytanie, które zadał Tim: Was machst du am Samstag? Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia, o co zapytał Tim, i powtarzają pytanie za nauczycielem. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: Was machst du am Sonntag? Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co ono oznacza, a następnie powtarzają je na głos za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje wspólną zabawę: rzuca do wybranego ucznia kłębek włóczki, zatrzymując koniec nici, i pyta: Was machst du am Samstag? Uczeń ma do wyboru jedną z czterech odpowiedzi: Zoo, Kino, Schwimmhalle, Park. Po udzieleniu odpowiedzi rzuca kłębek do kolegi lub koleżanki, pytając: Was machst du am Samstag? Zabawa kończy się wraz z ostatnim uczniem. Nauczyciel proponuje powtórzenie zabawy, ale tym razem uczniowie odpowiadają na pytanie: Was machst du am Sonntag? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

kłębek włóczki

Uczniowie nadal siedzą w kole. Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające bohaterów komiksu i ich wypowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają zdania za lektorem. Następnie nauczyciel proponuje nową zabawę z kłębkiem włóczki. Rzuca kłębek do pierwszego ucznia, pytając: Was machst du am Samstag? lub Was machst du am Sonntag? Uczeń powinien odpowiedzieć pełnym zdaniem, np. Ich gehe in den Park. Po udzieleniu odpowiedzi uczeń odrzuca kłębek do nauczyciela. Nauczyciel rzuca kłębek do kolejnego ucznia, zadając jedno z dwóch wymienionych pytań. Zabawa kończy się wraz z ostatnim uczniem.

tablica interaktywna, kłębek włóczki

Nauczyciel prezentuje uczniom grę wyrazowo‑obrazkową. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i odpowiadają: Ja lub Nein (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). W zależności od liczby dostępnych urządzeń w grę mogą zagrać wszyscy uczniowie lub ochotnicy. Nauczyciel może też podzielić klasę na grupy. Przedstawiciel grupy podchodzi do tablicy interaktywnej i zdobywa punkty dla swojego zespołu.

praca indywidualna lub w grupach

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje zdjęcia lub ilustracje przedstawiające popcorn, rzeczy na basen, drzewa lub zwierzę. Uczniowie zgłaszają swoje skojarzenia związane z miejscem, do którego mogą się wybrać bohaterowie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń rozpoczął zdanie od: Ich gehe

plenum

Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyobrazili sobie, że jest ładna pogoda. Dokąd wtedy można pójść: do parku, do zoo czy do kina? (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Uczniowie rysują swoje propozycje, a następnie przedstawiają je na forum. Nauczyciel pyta uczniów, dokąd pójdą, gdyby była ładna pogoda. Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim: Ich gehe in den Zoo lub Ich gehe in den Park. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wypowiedzi.

praca indywidualna

kredki

Faza podsumowująca

Nauczyciel odtwarza nagranie do ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie na podstawie odgłosów odgadują, dokąd wybierają się bohaterowie.

10 min

Nauczyciel wręcza uczniom po jednej karcie obrazkowej przedstawiającej aktywności weekendowe. Uczniowie spacerują po klasie. Uczeń A zadaje uczniowi B pytanie o plany na sobotę lub niedzielę. Uczeń A udziela odpowiedzi zgodnie z kartą obrazkową trzymaną w rękach. Następnie role się odwracają i uczeń B zadaje pytanie uczniowi A, który odpowiada zgodnie ze swoją kartą obrazkową. Uczniowie wymieniają się kartami i idą do kolejnego kolegi/kolejnej koleżanki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

karty obrazkowe przedstawiające kino, zoo, park lub basen

Nauczyciel rozdaje uczniom pocięte na kawałki ilustracje obrazujące aktywności (zoo, basen). Uczniowie w parach próbują jak najszybciej ułożyć puzzle i podają nazwę aktywności, jaką przedstawia ułożony obrazek.

puzzle

Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie miejsca, do którego wybiorą się w sobotę lub w niedzielę. Następnie uczniowie prezentują rysunki na forum klasy i opowiadają o swoich planach. Nauczyciel żegna się z uczniami, życząc im udanego najbliższego weekendu.

praca indywidualna

kredki

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec