Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.5.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Ich gehe in den Park / Idę do parku
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania miejsc spędzania wolnego czasu oraz informowania o planach na sobotę lub niedzielę
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel pyta uczniów, jakie mają plany na najbliższą sobotę i niedzielę albo co lubią robić w te dni. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje towarzyszącą jej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta, czy uczniowie wiedzą, co oznacza słowo weekend. Następnie przyczepia do tablicy szkolnej karty obrazkowe przedstawiające park, basen, zoo i kino. Prosi uczniów, aby poradzili ludzikowi, gdzie według nich najprzyjemniej spędzi czas, co Ampel może robić w tych miejscach. Uczniowie podają swoje propozycje. | plenum | 20 min | tablica interaktywna, karty obrazkowe przedstawiające park, basen, zoo i kino |
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, jakie osoby widzą na obrazku. Nauczyciel organizuje głosowanie: gdzie według uczniów Tim spędzi najbliższy weekend, a dokąd wybiorą się Lina, Klara i Ben. Uczniowie głosują poprzez podniesienie ręki. Nauczyciel pyta np., ile osób uważa, że Tim wybierze się do parku, do zoo, do kina lub na basen. Jeśli najwięcej osób zagłosowało na park, nauczyciel zapisuje imię Tim przy karcie obrazkowej przedstawiającej park. W kolejnej turze głosowania (dotyczącej np. pytania, gdzie spędzi czas Lina) uczniowie mają do wyboru trzy możliwości, potem dwie i jedną. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Wyjaśnia znaczenie nowych wyrazów. Uczniowie sprawdzają, czy ich przypuszczenia dotyczące tego, gdzie bohaterowie dialogu spędzą weekend, były trafne. Jeśli nie, nauczyciel z uczniami korygują wyniki głosowania, przypisując odpowiednie imiona do kart obrazkowych przyczepionych do tablicy. Nauczyciel odczytuje z ilustracji (przedstawiającej rozmowę czworga bohaterów) wyrazy w języku niemieckim: Schwimmhalle, Zoo, Park, Kino. Prosi uczniów o ich powtórzenie, a następnie zapisuje je na tablicy szkolnej obok imion bohaterów. W ten sposób powstaje ciąg: karta obrazkowa – imię bohatera (Lina, Tim, Klara lub Ben) – wyraz w języku niemieckim opisujący miejsce przedstawione na karcie obrazkowej. | |||
Nauczyciel odczytuje na głos pytanie, które zadał Tim: Was machst du am Samstag? Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia, o co zapytał Tim, i powtarzają pytanie za nauczycielem. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: Was machst du am Sonntag? Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co ono oznacza, a następnie powtarzają je na głos za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | plenum | ||
Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje wspólną zabawę: rzuca do wybranego ucznia kłębek włóczki, zatrzymując koniec nici, i pyta: Was machst du am Samstag? Uczeń ma do wyboru jedną z czterech odpowiedzi: Zoo, Kino, Schwimmhalle, Park. Po udzieleniu odpowiedzi rzuca kłębek do kolegi lub koleżanki, pytając: Was machst du am Samstag? Zabawa kończy się wraz z ostatnim uczniem. Nauczyciel proponuje powtórzenie zabawy, ale tym razem uczniowie odpowiadają na pytanie: Was machst du am Sonntag? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | kłębek włóczki | ||
Uczniowie nadal siedzą w kole. Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające bohaterów komiksu i ich wypowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają zdania za lektorem. Następnie nauczyciel proponuje nową zabawę z kłębkiem włóczki. Rzuca kłębek do pierwszego ucznia, pytając: Was machst du am Samstag? lub Was machst du am Sonntag? Uczeń powinien odpowiedzieć pełnym zdaniem, np. Ich gehe in den Park. Po udzieleniu odpowiedzi uczeń odrzuca kłębek do nauczyciela. Nauczyciel rzuca kłębek do kolejnego ucznia, zadając jedno z dwóch wymienionych pytań. Zabawa kończy się wraz z ostatnim uczniem. | tablica interaktywna, kłębek włóczki | ||
Nauczyciel prezentuje uczniom grę wyrazowo‑obrazkową. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i odpowiadają: Ja lub Nein (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | tablica interaktywna | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). W zależności od liczby dostępnych urządzeń w grę mogą zagrać wszyscy uczniowie lub ochotnicy. Nauczyciel może też podzielić klasę na grupy. Przedstawiciel grupy podchodzi do tablicy interaktywnej i zdobywa punkty dla swojego zespołu. | praca indywidualna lub w grupach | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel prezentuje zdjęcia lub ilustracje przedstawiające popcorn, rzeczy na basen, drzewa lub zwierzę. Uczniowie zgłaszają swoje skojarzenia związane z miejscem, do którego mogą się wybrać bohaterowie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń rozpoczął zdanie od: Ich gehe … | plenum | ||
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyobrazili sobie, że jest ładna pogoda. Dokąd wtedy można pójść: do parku, do zoo czy do kina? (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Uczniowie rysują swoje propozycje, a następnie przedstawiają je na forum. Nauczyciel pyta uczniów, dokąd pójdą, gdyby była ładna pogoda. Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim: Ich gehe in den Zoo lub Ich gehe in den Park. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wypowiedzi. | praca indywidualna | kredki | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie do ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie na podstawie odgłosów odgadują, dokąd wybierają się bohaterowie. | 10 min | ||
Nauczyciel wręcza uczniom po jednej karcie obrazkowej przedstawiającej aktywności weekendowe. Uczniowie spacerują po klasie. Uczeń A zadaje uczniowi B pytanie o plany na sobotę lub niedzielę. Uczeń A udziela odpowiedzi zgodnie z kartą obrazkową trzymaną w rękach. Następnie role się odwracają i uczeń B zadaje pytanie uczniowi A, który odpowiada zgodnie ze swoją kartą obrazkową. Uczniowie wymieniają się kartami i idą do kolejnego kolegi/kolejnej koleżanki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca w parach | karty obrazkowe przedstawiające kino, zoo, park lub basen | |
Nauczyciel rozdaje uczniom pocięte na kawałki ilustracje obrazujące aktywności (zoo, basen). Uczniowie w parach próbują jak najszybciej ułożyć puzzle i podają nazwę aktywności, jaką przedstawia ułożony obrazek. | puzzle | ||
Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie miejsca, do którego wybiorą się w sobotę lub w niedzielę. Następnie uczniowie prezentują rysunki na forum klasy i opowiadają o swoich planach. Nauczyciel żegna się z uczniami, życząc im udanego najbliższego weekendu. | praca indywidualna | kredki | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów, jakie mają plany na najbliższą sobotę i niedzielę albo co lubią robić w te dni. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje towarzyszącą jej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta, czy uczniowie wiedzą, co oznacza słowo weekend. Następnie przyczepia do tablicy szkolnej karty obrazkowe przedstawiające park, basen, zoo i kino. Prosi uczniów, aby poradzili ludzikowi, gdzie według nich najprzyjemniej spędzi czas, co Ampel może robić w tych miejscach. Uczniowie podają swoje propozycje.
plenum
20 min
tablica interaktywna, karty obrazkowe przedstawiające park, basen, zoo i kino
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, jakie osoby widzą na obrazku. Nauczyciel organizuje głosowanie: gdzie według uczniów Tim spędzi najbliższy weekend, a dokąd wybiorą się Lina, Klara i Ben. Uczniowie głosują poprzez podniesienie ręki. Nauczyciel pyta np., ile osób uważa, że Tim wybierze się do parku, do zoo, do kina lub na basen. Jeśli najwięcej osób zagłosowało na park, nauczyciel zapisuje imię Tim przy karcie obrazkowej przedstawiającej park. W kolejnej turze głosowania (dotyczącej np. pytania, gdzie spędzi czas Lina) uczniowie mają do wyboru trzy możliwości, potem dwie i jedną.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Wyjaśnia znaczenie nowych wyrazów. Uczniowie sprawdzają, czy ich przypuszczenia dotyczące tego, gdzie bohaterowie dialogu spędzą weekend, były trafne. Jeśli nie, nauczyciel z uczniami korygują wyniki głosowania, przypisując odpowiednie imiona do kart obrazkowych przyczepionych do tablicy. Nauczyciel odczytuje z ilustracji (przedstawiającej rozmowę czworga bohaterów) wyrazy w języku niemieckim: Schwimmhalle, Zoo, Park, Kino. Prosi uczniów o ich powtórzenie, a następnie zapisuje je na tablicy szkolnej obok imion bohaterów. W ten sposób powstaje ciąg: karta obrazkowa – imię bohatera (Lina, Tim, Klara lub Ben) – wyraz w języku niemieckim opisujący miejsce przedstawione na karcie obrazkowej.
Nauczyciel odczytuje na głos pytanie, które zadał Tim: Was machst du am Samstag? Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia, o co zapytał Tim, i powtarzają pytanie za nauczycielem. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: Was machst du am Sonntag? Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co ono oznacza, a następnie powtarzają je na głos za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
plenum
Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje wspólną zabawę: rzuca do wybranego ucznia kłębek włóczki, zatrzymując koniec nici, i pyta: Was machst du am Samstag? Uczeń ma do wyboru jedną z czterech odpowiedzi: Zoo, Kino, Schwimmhalle, Park. Po udzieleniu odpowiedzi rzuca kłębek do kolegi lub koleżanki, pytając: Was machst du am Samstag? Zabawa kończy się wraz z ostatnim uczniem. Nauczyciel proponuje powtórzenie zabawy, ale tym razem uczniowie odpowiadają na pytanie: Was machst du am Sonntag? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
kłębek włóczki
Uczniowie nadal siedzą w kole. Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające bohaterów komiksu i ich wypowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają zdania za lektorem. Następnie nauczyciel proponuje nową zabawę z kłębkiem włóczki. Rzuca kłębek do pierwszego ucznia, pytając: Was machst du am Samstag? lub Was machst du am Sonntag? Uczeń powinien odpowiedzieć pełnym zdaniem, np. Ich gehe in den Park. Po udzieleniu odpowiedzi uczeń odrzuca kłębek do nauczyciela. Nauczyciel rzuca kłębek do kolejnego ucznia, zadając jedno z dwóch wymienionych pytań. Zabawa kończy się wraz z ostatnim uczniem.
tablica interaktywna, kłębek włóczki
Nauczyciel prezentuje uczniom grę wyrazowo‑obrazkową. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i odpowiadają: Ja lub Nein (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
tablica interaktywna
Faza realizacyjna
Uczniowie grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). W zależności od liczby dostępnych urządzeń w grę mogą zagrać wszyscy uczniowie lub ochotnicy. Nauczyciel może też podzielić klasę na grupy. Przedstawiciel grupy podchodzi do tablicy interaktywnej i zdobywa punkty dla swojego zespołu.
praca indywidualna lub w grupach
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje zdjęcia lub ilustracje przedstawiające popcorn, rzeczy na basen, drzewa lub zwierzę. Uczniowie zgłaszają swoje skojarzenia związane z miejscem, do którego mogą się wybrać bohaterowie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń rozpoczął zdanie od: Ich gehe …
plenum
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyobrazili sobie, że jest ładna pogoda. Dokąd wtedy można pójść: do parku, do zoo czy do kina? (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Uczniowie rysują swoje propozycje, a następnie przedstawiają je na forum. Nauczyciel pyta uczniów, dokąd pójdą, gdyby była ładna pogoda. Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim: Ich gehe in den Zoo lub Ich gehe in den Park. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wypowiedzi.
praca indywidualna
kredki
Faza podsumowująca
Nauczyciel odtwarza nagranie do ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie na podstawie odgłosów odgadują, dokąd wybierają się bohaterowie.
10 min
Nauczyciel wręcza uczniom po jednej karcie obrazkowej przedstawiającej aktywności weekendowe. Uczniowie spacerują po klasie. Uczeń A zadaje uczniowi B pytanie o plany na sobotę lub niedzielę. Uczeń A udziela odpowiedzi zgodnie z kartą obrazkową trzymaną w rękach. Następnie role się odwracają i uczeń B zadaje pytanie uczniowi A, który odpowiada zgodnie ze swoją kartą obrazkową. Uczniowie wymieniają się kartami i idą do kolejnego kolegi/kolejnej koleżanki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca w parach
karty obrazkowe przedstawiające kino, zoo, park lub basen
Nauczyciel rozdaje uczniom pocięte na kawałki ilustracje obrazujące aktywności (zoo, basen). Uczniowie w parach próbują jak najszybciej ułożyć puzzle i podają nazwę aktywności, jaką przedstawia ułożony obrazek.
puzzle
Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie miejsca, do którego wybiorą się w sobotę lub w niedzielę. Następnie uczniowie prezentują rysunki na forum klasy i opowiadają o swoich planach. Nauczyciel żegna się z uczniami, życząc im udanego najbliższego weekendu.
praca indywidualna
kredki
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0