Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Anna Kaczorowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie zależności wartości siły tarcia od siły nacisku |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Nauczanie wyprzedzające, odwrócona klasa. |
Metody nauczania: | Metoda aktywizująca - uczniowie w grupach wykonują doświadczenia. |
Formy zajęć: | Praca w grupach oraz podsumowanie - całą klasą. |
Środki dydaktyczne: | Siłomierze, klocki o jednakowej masie i kształcie. |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie na lekcji poprzedzającej mieli zadane przeanalizować treść niniejszego e‑materiału, przez co zapoznali się z metodą badania siły tarcia. Wstępna faza lekcji polega na sprawdzeniu, czy wykonali zadanie. Nauczyciel zadaje pytania: W jaki sposób korzystając z siłomierza wyznaczysz wartość siły tarcia i siły nacisku? Które z zasad dynamiki opisują ruch klocka po płaszczyźnie? | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w dyskusji z nauczycielem decydują, w jaki sposób wykonać doświadczenie: wybierają klocki oraz siłomierze o zakresach odpowiednich do ciężaru klocków. Opisują przebieg doświadczenia w zeszytach, notują w zeszytach wyniki pomiarów. Korzystając z wybranych poleceń zawartych w wirtualnym laboratorium i korzystając z pomiarów wykonanych w klasie, uczniowie oceniają wyniki w świetle dokładności siłomierza użytego w eksperymencie. Posługując się arkuszem kalkulacyjnym, wykonują też wykres zależności siły tarcia od siły nacisku. | |
Faza podsumowująca: | |
Każdy z zespołów przestawia wyniki swojego eksperymentu. Nauczyciel ocenia pracę grup wykonujących eksperymenty i poszczególnych uczniów. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie na podstawie wykresów zrobionych na lekcji mają za zadanie wyznaczyć współczynnik tarcia. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Jeśli nauczyciel nie dysponuje pracownią, to wirtualne laboratorium może zastępić realnie wykonywane doświadczenie. Może być ono wykorzystane dla podsumowania lekcji lub jako praca domowa zadana przed lekcją. |