Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.5.3
Imię i nazwisko autora lekcji: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Wann kommt der ICE an? / Kiedy przyjedzie ICE?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności podawania godzin słownie w wersji oficjalnej.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśni, o której godzinie przyjeżdża i odjeżdża pociąg;
skonstruuje pytanie o godziny przyjazdu i odjazdu pociągu;
przeanalizuje rozkład jazdy pociągów.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego;
porównywanie struktur z językiem ojczystym;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;
automotywacja i zachęcenie do działania.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne - Wechselspiel;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i przeczytali informację w części Wprowadzenie na temat pociągów. Następnie pyta: Wer von euch ist mit einem ICE gefahren?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają rozkład jazdy i dialog, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Pracując w parach, wykonują Übung 1 z części Przeczytaj. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na treść Tipp zur Grammatik i wyjaśnia tzw. „oficjalny” sposób podawania czasu. Następnie uczniowie wykonują Übung 2 i 3 i porównują w parach swoje rozwiązania.
Uczniowie w parach otrzymują pocięty na kawałki tekst dialogu z części Plik audio. Zapoznają się z treścią tekstu i próbują ułożyć go we właściwej kolejności. Nauczyciel odtwarza dialog, a uczniowie porównują swoje propozycje. Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka pytań dotyczących treści dialogu, np. Wo sind Fabian und sein Vater? Wohin reisen Fabian und sein Vater? Um wie viel Uhr kommt der Zug an? itd. - uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela. Podczas kolejnego wysłuchania tekstu uczniowie zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu (Übung 1) oraz wybierają właściwe słowo (Übung 2). W parach tworzą zdania, wykorzystując zwroty z Übung 3 w części Plik audio.
Każdy uczeń losuje jedną z karteczek, z cyfrą od 1 do 5. Uczniowie doskonalą znajomość określeń czasu, wykonując polecenia do Aufgabe 1‑5 z części Sprawdź zgodnie z wylosowanym numerem zadania. Rozwiązania zadań prezentowane są na forum klasy.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel przygotowuje karty pracy z luką informacyjną (Wechselspiel). Uczeń A ma rozkład jazdy tylko z częścią informacji, na przykład odnośnie stacji początkowych i docelowych poszczególnych pociągów, uczeń B ma informacje na temat odjazdu i przyjazdu innych pociągów. Uczniowie pracują w parach i zadają sobie nawzajem pytania na temat odjazdów i przyjazdów pociągów. A: Um wie viel Uhr fährt der Zug nach ... ab? B: Um 10.30 Uhr. itd. Celem jest uzupełnienie brakujących informacji w karcie pracy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 i 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie przygotowują listę pytań dotyczących różnych sytuacji na dworcu kolejowym, np. Wann kommt der Zug an? Wie lange dauert die Reise mit dem Zug? itd.
w trakcie lekcji: uczniowie przygotowują komiks dotyczący sytuacji zaprezentowanej w pliku audio; oprócz elementów obrazkowych uczniowie zamieszczają w komiksie krótkie informacje przedstawione w tekście;
po lekcji: uczniowie uzupełniają własne słowniczki obrazkowe o nowe słownictwo/zwroty poznane na lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0