Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Ultrafiolet - zastosowania

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Termodynamika. Uczeń:
2) opisuje dualizm korpuskularno‑falowy światła; stosuje pojęcie fotonu oraz jego energii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. określa, czym jest ultrafiolet;

  2. opisuje związek między długością fali i częstotliwością;

  3. wyjaśnia, czym jest jonizacja i jakie zastosowania ultrafioletu są z nią związane;

  4. omawia, na czym polega fluorescencja i jakie zastosowania;

  5. opowiada o zastosowaniach wykorzystujących działanie fotochemiczne promieniowania UV.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Ultrafiolet - charakterystyka”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją uczniowie wyszukują w Internecie zastosowania promieniowania UV
Na początku lekcji uczniowie przypominają, czym jest ultrafiolet i jakie ma podstawowe właściwości.

Faza realizacyjna:

Uczniowie przedstawiają przygotowane zastosowania ultrafioletu. Po każdej propozycji następuje dyskusja, jakie zjawiska wykorzystane są w danym zastosowaniu, na przykład zjawisko jonizacji w sterylizatorach lub fluorescencja w testerach banknotów. Nauczyciel wyjaśnia zjawiska, których nie potrafią wyjaśnić uczniowie i w miarę potrzeby uzupełnia informacje o zastosowaniach promieniowania UV. Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i odpowiadają na pytanie z nią związane.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 8 z zestawu ćwiczeń, po czym dyskutują rozwiązanie na forum klasy.

Praca domowa:

Zadania z zestawu ćwiczeń, 1 - 3 obowiązkowo, do wyboru z pozostałych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału.
Zadania z zestawu ćwiczeń można potraktować jako zadania domowe lub niektóre z nich rozwiązać na lekcji.