Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Ultrafiolet - zastosowania |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Ultrafiolet - charakterystyka” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Przed lekcją uczniowie wyszukują w Internecie zastosowania promieniowania UV | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie przedstawiają przygotowane zastosowania ultrafioletu. Po każdej propozycji następuje dyskusja, jakie zjawiska wykorzystane są w danym zastosowaniu, na przykład zjawisko jonizacji w sterylizatorach lub fluorescencja w testerach banknotów. Nauczyciel wyjaśnia zjawiska, których nie potrafią wyjaśnić uczniowie i w miarę potrzeby uzupełnia informacje o zastosowaniach promieniowania UV. Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i odpowiadają na pytanie z nią związane. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 8 z zestawu ćwiczeń, po czym dyskutują rozwiązanie na forum klasy. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, 1 - 3 obowiązkowo, do wyboru z pozostałych. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |