Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Konstrukcje fraktalne w języku Java
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Skonstruujesz przykładowe konstrukcje fraktalne, takie jak smok Heighwaya oraz paproć Barnsleya.
Przeanalizujesz sposób generowania liczb pseudolosowych potrzebnych do generowania fraktali.
Wykorzystasz bibliotekę graficzną do narysowania fraktali.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Konstrukcje fraktalne w języku Java”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” w kontekście programowania.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy uczniów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują przykład z sekcji „Przeczytaj” i powtarzają zaprezentowane rozwiązanie na swoim komputerze.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Symulacja interaktywna”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z symulacją, w której zaimplementowano algorytm rysujący paproć Barnsleya. Wspólnie zastanawiają się w jaki sposób może powstawać ta konstrukcja fraktalna.
Ćwiczenia umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 1 z sekcji „Sprawdź się”. Ich zadaniem jest napisanie programu, który przeprowadzi generację smoka Heighwaya, jednak zamiast wypisywać go na ekran, wyznaczy maksymalną oraz minimalną wartość, jaką osiągną współrzędne x oraz y. Następnie obliczają szerokość oraz wysokość tej konstrukcji w układzie współrzędnych. Wyniki wypisują z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, oddzielając je znakiem nowej linii.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń z programowania w języku Java.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Biblioteka graficzna w języku Java: Swing, nowsza wersja biblioteki AWT (Abstract Window Toolkit).
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.