Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.1.1
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Hallo! Guten Tag! / Cześć! Dzień dobry!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność witania i żegnania się z różnymi osobami o różnych porach dnia.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia kraje, w których mówi się w języku niemieckim;
dopasowuje formy powitania i pożegnania do odpowiednich krajów;
demonstruje, jak można przywitać się i pożegnać z różnymi osobami.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
wykorzystanie zajęć z języka obcego nowożytnego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;
zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji.
Strategie uczenia się:
używanie skojarzeń wzrokowych;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, np. angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim.
Metody i formy pracy:
podająca – techniki: pogadanka, opis, odczyt, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym;
eksponująca – metoda projektów, film;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji zajęć:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, jak witają się i żegnają ludzie w Polsce. Stara się w ten sposób uwrażliwić uczniów na różne konteksty powitań i pożegnań. Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy wyrażenia: Grüß Gott, Moin, Grüezi, Hoi, Servus, Hallo, Guten Tag i pyta uczniów, z czym im się te zwroty kojarzą i czy znają niektóre z nich.
Następnie nauczyciel proponuje wykonanie Übungen 1, 2 i 3 w części Przeczytaj.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla „mapę pojęć” i mówi uczniom, że przeprowadzi głosowanie: które powitania/pożegnania pasują do którego kraju niemieckojęzycznego - Niemiec, Austrii, Szwajcarii i Liechtensteinu. Rozdaje im cztery kolorowe karteczki. Każda karteczka reprezentuje inny kraj (np. żółta to Niemcy, czerwona – Austria itd.). Zadaniem uczniów jest zapisanie na karteczce w danym kolorze powitań, które ich zdaniem pasują do kraju reprezentowanego przez ten kolor. Następnie uczniowie wrzucają kartki do czterech „urn wyborczych” (pudełek). Nauczyciel wyznacza uczniów, którzy liczą „głosy”. W przypadku nauki zdalnej głosowanie może odbyć się np. na czacie.
Następnie nauczyciel zaznacza na mapie pojęć właściwe rozwiązania i pyta, którzy uczniowie tak właśnie typowali. Te osoby będą mogły czuć się zwycięzcami głosowania.
c) Faza podsumowująca:
Po utrwaleniu wyrażeń oznaczających powitania z różnych krajów niemieckojęzycznych (z wykorzystaniem ćwiczeń w części Sprawdź się) uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel wprowadza metodę dramy i proponuje, aby każda para zaprezentowała miniscenkę dotyczącą powitania. Pozostali uczniowie mają za zadanie odgadnąć: z jakiego regionu to powitanie pochodzi, jakiej pory dnia dotyczy oraz kto i w jakiej sytuacji je wypowiada.
Praca domowa:
W ramach powtórzenia uczniowie wykonują Aufgaben 6 i 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: zweryfikowanie swojej wiedzy na temat geografii państw niemieckiego obszaru językowego;
w trakcie lekcji: weryfikowanie hipotez uczniów dotyczących różnych powitań i pożegnań, wprowadzenie nowych zwrotów, wykorzystanie zwrotów z mapy pojęć do odegrania scenek;
po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia i powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0