Dla nauczyciela
Autor: Damian Stelmach
Przedmiot: Informatyka
Temat: Adres IP
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, czym jest adresowanie IP w sieci komputerowej.
Poznasz dwa obowiązujące obecnie standardy adresów IP.
Zrozumiesz potrzebę stosowania adresów IP w sieciach komputerowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Adres IP”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”. Uczniowie wspólnie oglądają film wyjaśniający różnice między adresami IPv4 a IPv6.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– co to jest adres logiczny?
– jaką nazwę nosi pojedynczy element adresu IPv4, składający się z 8 bitów?
– co oznacza pojęcie hekstet?
– co oznacza skrót NAT?
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują własne propozycje infografiki do tematu lekcji.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium w sekcji „Infografika” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.