Dla nauczyciela
Autor: zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Algorytmy zachłanne
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym charakteryzują się algorytmy zachłanne.
Przeanalizujesz zagadnienie algorytmiczne, jakim jest problem wydawania reszty.
Zastosujesz podejście zachłanne przy rozwiązaniu problemów.
Wskażesz ograniczenia metody zachłannej oraz wyjaśnisz, dlaczego algorytmy zachłanne nie zawsze znajdują najlepsze rozwiązanie dla danego problemu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują krótką prezentację na temat algorytmów zachłannych, ich przykładów, wykorzystania etc.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Algorytmy zachłanne”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Następuje przedstawienie uczniowskiej prezentacji na temat algorytmów zachłannych – inne osoby mogą zadawać pytania, nauczyciel w razie potrzeby dopowiada niezbędne kwestie.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Na forum klasy uczniowie analizują przedstawione w niej treści. Chętna lub wybrana osoba zapisuje na tablicy w postaci mapy myśli najważniejsze informacje.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Aplet”. Uczniowie w parach zapoznają się z jej treścią, wykonują polecenie nr 1. Następnie w tych samych parach wykonują polecenie nr 2.
Pary łączą się w czwórki i porównują swoje odpowiedzi do polecenia nr 2. Następnie czwórki łączą się w ósemki i robią to samo itd. Na końcu wybrana lub chętna osoba uzupełnia mapę myśli na tablicy.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1–7 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenia nr 3–4 z sekcji „Aplet”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.