Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.4.6
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wie kann man berufliche Kontakte knüpfen?/Jak można nawiązywać kontakty zawodowe?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność udzielania wskazówek dotyczących nawiązywania znajomości.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
podaje wskazówki, jak nawiązywać kontakty w nowej pracy;
proponuje przejście na „ty”, przyjmie lub odrzuci propozycję;
charakteryzuje typy współpracowników.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: opis, wyjaśnianie;
ewaluacji: walizka i kosz;
aktywizująca: stacje uczenia się;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
walizka i kosz,
stacje tematyczne przygotowane według materiału w scenariuszu,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat sposobów nawiązywania nowych kontaktów.
b) Faza realizacyjna
Realizując temat Wie kann man berufliche Kontakte knüpfen?, nauczyciel może wykorzystać metodę stacje uczenia się. Nauczyciel dzieli klasę na 3‑osobowe grupy, przygotowuje stacje, rozdzielając na stołach zadania do poszczególnych stacji. Schemat podziału:
Stacja pierwsza: sekcja Przeczytaj: tekst, Übungen 1 i 2.
Uczniowie czytają tekst, przyporządkowują tytuł do fragmentu, dopasowują również zwroty z tekstu w Aufgabe 2.Stacja druga: z części Przeczytaj Übung 3 i z sekcji Sprawdź się Aufgaben 1 i 5.
Zadaniem uczniów jest wpisanie informacji do tabeli, zaznaczenie prawidłowego wyrazu oraz znalezienie podpisów.Stacja trzecia: Ilustracja interaktywna: Aufgaben 1 i 2.
Zadaniem uczniów jest nazwać typy współpracowników zgodnie z obrazkami oraz połączyć odpowiednio nazwy.Stacja czwarta: Ilustracja interaktywna: Aufgabe 3 .
Uczniowie przyporządkowują odpowiednie cechy charakteru do każdego typu pracownika.Stacja piąta: sekcja Sprawdź się Aufgaben 2, 3 i 4.
Uczniowie słuchają wypowiedzi i decydują, czy te osoby przyjmują czy odrzucają propozycję, łączą zdania, tworzą zdania ze spójnikiem sodass.Stacja szósta: Sprawdź się Aufgabe 6.
Uczniowie łączą wyrazy, które do siebie pasują, tworząc zwroty.Stacja siódma: Aufgabe 7 z sekcji Sprawdź się.
Uczniowie tłumaczą wyrazy w nawiasach i uzupełniają luki w tekście.Stacja ósma: Sprawdź się Aufgabe 8.
Uczniowie, patrząc na obrazki, reagują językowo, zapisują odpowiedzi na kartce.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach tworzą krótkie dialogi, w których reagują w sytuacjach komunikacyjnych, proponując przejście na „ty”.
W ramach ewaluacji zajęć nauczyciel może wykorzystać metodę walizka i kosz. Uczniowie otrzymują rysunki walizki oraz kosza i zapisują na walizce elementy, które podobały im się na lekcji, natomiast na koszu elementy, które ich zdaniem są zbędne.
Propozycja pracy w warunkach stacjonarnych:
Odgrywanie ról: wcielanie się w dany typ pracownika i werbalne prezentowanie typowych dla nich komunikatów na forum, tak by pozostali uczniowie odgadli, o jaki typ chodzi; spontaniczne reagowanie językowe: proponowanie przejścia na „ty” – przyjmowanie i odrzucanie propozycji.
Praca domowa
W ramach pracy domowej uczeń opracowuje pięciopunktowy poradnik - ma za zadanie wybrać pięć jego zdaniem najistotniejszych zasad zachowania się podczas nawiązywania znajomości. W zadaniu należy krótko je opisać, podać przykłady proponowanego reagowania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją: zaciekawienie tematem, zainicjowanie burzy mózgów. Uczniowie przygotowują galerię zdjęć różnych typów pracowników oraz zapisują pod danym zdjęciem/obrazkiem zwroty opisujące dany typ pracownika.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), baza leksykalna ułatwiająca wykonywanie ćwiczeń. Uczniowie odgrywają role: wcielają się w dany typ pracownika i werbalnie prezentują typowe dla nich komunikaty na forum, tak by pozostali uczniowie odgadli, o jaki typ chodzi.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, forma wizualna „notatki” z lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0