Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorów: Małgorzata Luc, Jacek Szmańda
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ zmian klimatycznych na zasięg pokrywy lodowej na Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV
Podstawa programowa
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
8) wskazuje na mapach obszary współcześnie zlodzone i ocenia wpływ zmian klimatycznych na zasięg pokrywy lodowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozumie pojęcia z zakresu glacjologii związane z deglacjacją,
opisuje zależność pomiędzy zmianami klimatycznymi a procesem deglacjacji i ujemnym bilansem masy lodowców,
analizuje zasięgi występowania pokrywy lodowej na wskazanych dwóch przykładach oraz tempo zachodzących zmian.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody nauczania: kształcenie e‑learningowe, metody operatywne, dyskusja
Formy zajęć: praca indywidualna
Środki dydaktyczne: ćwiczenia interaktywne, grafika, komputer z dostępem do internetu
Materiały pomocnicze
Literatura:
IPCC, Climate Change and Land. An IPCC Special Report on Climate Change, Desertification, Land Degradation, Sustainable Land Management, Food Security, and Greenhouse Gas Fluxes in Terrestrial Ecosystems, WHMO, UNEP, 2020. Dostępny w internecie: IPCC.ch (dostęp 19.04.2021).
Zasoby internetowe:
Ablation, YouTube.com (dostęp 20.04.2021).
Climate Time Machine, Climate.NASA.gov (dostęp 20.04.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć: 1) prosi o zapoznanie się z treścią zawartą w materiale tekstowym; 2) prosi o obejrzenie animacji zawartych na stronie Climate.NASA.gov.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przeprowadza rozmowę kierowaną, omawiając zmiany klimatyczne ze szczególnym zwróceniem uwagi na wpływ globalnego wzrostu temperatury powietrza na zmiany środowiska przyrodniczego.
Nauczyciel wprowadza pojęcia: deglacjacja i bilans masy lodowców; analizuje ich zmiany w ostatnich 170. latach. Nauczyciel omawia grafikę interaktywną, prosi uczniów o wykonanie zadań znajdujących się w tej części e‑materiału. Nauczyciel odwołuje się do wiedzy uczniów pozyskanej ze strony Climate.NASA.gov. Uczniowie przedstawiają krótkie charakterystyki dwóch czasz lodowych zaprezentowanych w materiale do lekcji. Szczególną uwagę zwracają na warunki klimatyczne, jakie panują w ich otoczeniu. Wskazują na wielkość, czas i miejsca występowania deglacjacji. W rozmowie używają pojęć zawartych w słowniku w części „Przeczytaj”. Zmiany, jakie zaszły na tych lodowcach, korelują ze zmianami temperatury powietrza, która w tym czasie nastąpiły.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”, następnie wybrani uczniowie bądź ochotnicy przedstawiają rezultaty pracy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje treści przekazane podczas lekcji i prosi o wskazanie warunków klimatycznych, które są niezbędne do utrzymywania się dodatniego bilansu masy lodowców.
Podsumowując, prosi o powtórzenie najważniejszych pojęć, które pojawiły się w temacie lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji i przypomina cele zajęć.
Praca domowa
Sporządzenie syntetycznej notatki z treści omawianych podczas zajęć, odpowiedzi na pytania zawarte w materiale multimedialnym.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas lekcji poświęconej występowaniu lodowców i zanikaniu pokrywy lodowej (zakres podstawowy: IV. 5, IV. 6). Grafikę interaktywną uczeń może wykorzystać do samodzielnego pogłębiania wiedzy.