Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Szyk wyrazów w zdaniu polskim
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
redaguje opis fotografii z uwzględniem informacji na temat szyku wyrazów w języku polskim;
formułuje pytania związane z przeczytanym tekstem;
charakteryzuje dwa obszary zdania, o których mówi językoznawca w filmie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie na lekcję zdjęć, na których coś się dzieje (tak, aby nadawały się do opisu). Zadaniem uczniów podczas lekcji będzie zredagowanie opisu fotografii z uwzględnieniem informacji poznanych podczas lekcji dotyczących szyku wyrazów w zdaniu polskim.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, podaje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Każda osoba robi to indywidualnie. Następnie chętne osoby przygotowują pytania na bazie przeczytanego materiału i zadają je koleżankom i kolegom w klasie. Młodzież odpowiada na te pytania, tym samym utrwala wiedzę nabytą w tej części lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przygotowują fotografię przyniesioną z domu i opisują, co się na niej znajduje bądź dzieje. Używają różnych określeń. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zwracali szczególną uwagę na szyk wyrazów. Może przypomnieć uczniom najważniejsze informacje odnośnie zasad, np. zapisywanie imienia przed nazwiskiem, stawianie przymiotnika przed rzeczownikiem, stosowanie długich i krótkich zaimków w odpowiednich miejscach zdania itp. Chętne osoby odczytują swoje opisy.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja TED”. Zapoznają się z dołączonym multimedium i w parach wykonują polecenie 1. Po zakończeniu pracy chętna osoba z pary prezentuje odpowiedź, a nauczyciel weryfikuje jej poprawność.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1–6 w sekcji „Sprawdź się”. Pierwszy uczeń, który skończy swoją pracę, podnosi rękę i od tej pory pozostali uczniowie mają minutę na udzielenie wszystkich odpowiedzi. Po upływie ustalonego czasu następuje sprawdzenie odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 7–8. Nauczyciel kontroluje wskazywane przez uczniów odpowiedzi. Następnie uczniowie na forum klasy dyskutują, porównując swoje rozwiązania.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o podsumowanie informacji z lekcji: czego uczniowie dowiedzieli się na temat szyku wyrazów w zdaniu polskim, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe, czy należy coś dopowiedzieć, przypomnieć.
Praca domowa:
Wymyśl taką parę poprawnych gramatycznie zdań, aby zdania te składały się z tych samych słów, ale ułożonych w różnej kolejności. W obu zdaniach spróbuj wydzielić część zawierającą informację starą oraz część zawierającą informację nową. (polecenie 2 z multimedium)
Materiały pomocnicze:
Renata Grzegorczykowa, Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996.
Gramatyka współczesnego języka polskiego, red. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.