Autor: Miłosz Biedrzycki

Przedmiot: Język polski

Temat: Horacjański świat idei i wartości. Dziedzictwo Rzymian a kultura europejska

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
6) rozpoznaje rodzaje stylizacji (archaizacja, dialektyzacja, kolokwializacja, stylizacja środowiskowa, biblijna, mitologiczna itp.) oraz określa ich funkcje w tekście;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
3. korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej;
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
5) Horacy – wybrane utwory;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • scharakteryzuje myśl filozoficzną Horacego;

  • wskaże w utworach elementy stoicyzmu i epikureizmu;

  • rozpozna zastosowane w utworze środki artystyczne i wyjaśni ich funkcje;

  • dokona analizy i interpretacji wybranych dzieł Horacego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielną kwerendę dotyczącą podstawowych założeń filozofii epikurejskiej i stoickiej oraz o zastanowienie się nad dwoma zagadnieniami: która z tych dwóch postaw bardziej odpowiada osobistym intuicjom uczniów dotyczącym właściwego sposobu życia oraz jakie można by znaleźć słabe punkty dla obu z tych światopoglądów z perspektywy człowieka współczesnego.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami na temat, ogólnie, ciągłości kultur i cywilizacji, a w szczególności – obecności dziedzictwa starożytności we współczesnej kulturze polskiej i europejskiej. Zachęca uczniów do podawania znanych im przykładów treści wypracowanych przez starożytnych Greków i Rzymian, które wciąż odgrywają istotną rolę w życiu ludzi XXI w. (prawo rzymskie, filozofia grecka, kanony estetyki itp.).

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wspólnie z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.

  3. Uczniowie zapoznają się z filmem w sekcji „Film”. Dobierają się w pary i wykonują polecenia 1–4 i porównują odpowiedzi z sąsiednią parą. Następnie reprezentanci wybranych par przedstawiają odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Każda z nich przygotowuje czytanie dramatyczne jednego z utworów Horacego w przekładzie Adama Ważyka z sekcji „Film”: Wybudowałem pomnikDo Taliarcha. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie czytania w taki sposób, żeby każdy z utworów był odczytany przez więcej niż jedną osobę. Sposób podziału wierszy między odczytujących (według strof, według okresów retorycznych, inny) – według uznania uczniów.

  2. Czytanie dramatyczne wierszy z sekcji „Film”: Wybudowałem pomnikDo Taliarcha. Po odczytaniu wierszy nauczyciel i uczniowie komentują. Nauczyciel przedstawia uczniom informacje o formie tych utworów w oryginale (Wybudowałem pomnik – asklepiadej mniejszy, Do Taliarcha – strofa alcejska) i zwraca uwagę na rozwiązania przekładowe wybrane przez tłumacza, Adama Ważyka – odpowiednio: trzynastozgłoskowiec i strofa złożona z trzech dziesięciozgłoskowców i ośmiozgłoskowca typu 5+3.

  3. Nauczyciel inicjuje dyskusję o przykładach utworów z późniejszych epok, powtarzających przesłanie dwóch omawianych wierszy Horacego – odpowiednio: moje dzieło przetrwa dłużej niż moje życie oraz ciesz się dzisiejszym dniem, nie martw się o przyszłość. Zachęca uczniów do przypominania znanych im utworów: Kochanowskiego (Pieśń XXIV z Ksiąg wtórych), Mickiewicza (Exegi munimentum aere perennis… vel Wizyta p. Franciszka Grzymały) i innych. Może uczniom znane są współczesne przykłady tekstów hiphopowych lub innych z kultury popularnej o tym przesłaniu?

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (3–4), uczniowie w zespołąch wykonują ćwiczenia z sekcji „Film”. Podział pracy w obrębie grup – do uznania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w kilkuosobowych grupach wykonują polecenia z sekcji „Audiobook”. Chętna osoba przedstawia odpowiedzi.

  2. Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują elementy filozoficzne i formalne obecne w omawianych pieśniach Horacego. Nauczyciel poddaje pod dyskusję aktualność (lub nie) tych treści we współczesnej kulturze i stara się poszerzyć zakres podsumowania na ogólniejsze zagadnienie ciągłości w kulturze europejskiej.

  3. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i przeprowadza krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Dokonaj krótkiej oceny (aprobującej lub krytycznej – według uznania) filozofii stoickiej i epikurejskiej w oparciu o znane ci teksty kultury i własne przemyślenia. Czy któreś elementy każdej z tych postaw (a jeśli tak, to które?) warto by włączyć w konstruktywną i użyteczną filozofię życia we współczesnym świecie?

Materiały pomocnicze:

  • Wiesław Limont, Psychologiczne podstawy myślenia metaforycznego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.

  • Bożena Chrząstowska, Autor - dzieło - poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.

  • Jerzy Krókowski: Wstęp, w: Horacy. Wybór poezji, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1975.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.