Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynniki różnicujące długość życia kobiet i mężczyzn w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
2) analizuje strukturę demograficzną ludności Polski na podstawie danych liczbowych oraz piramidy wieku i płci;
3) analizuje, na podstawie źródeł informacji geograficznej, zmiany liczby ludności, przyrostu naturalnego i rzeczywistego ludności Polski oraz prognozuje skutki współczesnych przemian demograficznych w Polsce dla rozwoju społeczno‑gospodarczego kraju.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje statystyki dotyczące średniej długość życia kobiet i mężczyzn w Polsce;
wskazuje czynniki różnicujące długość życia osób obu płci w naszym kraju;
proponuje rozwiązania, które mogłyby zmniejszyć dysproporcję w średniej długości życia osób obu płci.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa myśli, metody operatywne (praca z grafiką interaktywną, analiza wykresów i tekstu e‑materiału)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/ monitor dotykowy/ tablety, e‑materiał, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
Jagielski A., Geografia ludności, PWN, Warszawa 1978.
Roczniki statystyczne GUS.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – pogadanka: Ile lat może przeżyć człowiek? Czy mamy na to wpływ, czy możemy wydłużyć ten czas?
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie analizują grafikę Długość życia Polek i Polaków w latach 1990–2019 wraz z różnicą długości życia (część „Przeczytaj”).
Uczniowie określają dynamikę zmian długości życia Polek i Polaków oraz tendencje zmian w różnicy długości życia kobiet i mężczyzn.
Dyskusja kierowana: Co wpływa na długość życia Polek i Polaków?
Nauczyciel wprowadza do dyskusji grafikę Statystyczny czas występowania ważnych wydarzeń z życia Polki i Polaka (część „Przeczytaj”).
Uczniowie na forum klasy analizują podaną grafikę, wyciągają wnioski dotyczące długości życia kobiet i mężczyzn.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.
Uczniowie w grupach zapoznają się z grafiką interaktywną zawartą w e‑materiale.
Uczniowie analizują wykresy zawarte w grafice, dyskutują, wyciągają wnioski.
Uczniowie na otrzymanych arkuszach papieru (wykorzystując schemat zawarty w e‑materiale) opracowują mapę myśli, uzupełniając ją o konkretne czynniki wpływające na różną długość trwania życia kobiet i mężczyzn (wykorzystują informacje uzyskane podczas analizy grafiki), przygotowują do nich uzasadnienie.
Uczniowie prezentują rezultaty pracy w kolejności ustalonej przez nauczyciela. Jeżeli uczniowie z innych grup chcą uzupełnić argumentację do omawianego czynnika – możliwa krótka dyskusja uzupełniająca.
Nauczyciel może uzupełniać wypowiedzi uczniów, jeżeli jest taka konieczność.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom kilka pytań kontrolnych, dotyczących czynników różnicujących długość życia kobiet i mężczyzn w Polsce.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie w dyskusję na forum i w pracę w grupach.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Wykorzystując mapy Polski zawarte w części „Przeczytaj” e‑materiału, podaj województwa, w których mężczyźni i kobiety żyją najdłużej. Czy są to te same województwa? Przedstaw czynniki, które wpływają na taką długość życia kobiet i mężczyzn w podanych województwach.
Zaproponuj kilka zmian w codziennym życiu swojej rodziny, które mogą zaowocować wydłużeniem czasu trwania życia jej członków (ze zróżnicowaniem na kobiety i mężczyzn).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę interaktywną i mapę myśli można wykorzystać na lekcjach dotyczących przemian demograficznych na świecie (zakres podstawowy: VIII. 2). Multimedia mogą znaleźć zastosowanie również na zajęciach poświęconych porównaniu poziomu życia ludności w wybranych regionach Polski (zakres rozszerzony: XV. 2).