Numer e‑materiału: 2.8.6.3

Imię i nazwisko autora: Beata Rusek

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Es lebe Pizza! / Niech żyje pizza!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Poszerzenie słownictwa dotyczącego pizzy (rodzaje, sposób przygotowania itp.) oraz doskonalenie umiejętności komunikowania się na ten temat

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poda sposoby na przygotowanie zdrowej pizzy;

  • wymieni składniki potrzebne do przygotowania pizzy;

  • opisze kolejność kroków w przygotowaniu pizzy.

Cele motywacyjne:

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego);

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „uczenie się niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);

  • współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (film).

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wyświetla lub przypina na tablicy zdjęcie i prosi o podanie skojarzeń. Następnie zadaje pojedynczym uczniom pytania wprowadzające do tematu: Isst du gern Pizza? Gehst du oft in eine Pizzeria? Machst du manchmal eine Pizza zu Hause? Was brauchen wir für eine Pizza? Kann Pizza gesund sein?

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z informacjami z tekstu oraz grafiki i szukają w parach odpowiedzi na pytania z Übung 3 z części Przeczytaj.

  • Nauczyciel prosi o odczytanie odpowiedzi i zapisanie ich do zeszytów. Uczniowie wykonują Übung 1 i 2 z części Przeczytaj.

  • Uczniowie oglądają film pierwszy raz. Ich zadaniem jest podczas oglądania zapisać jak najwięcej artykułów spożywczych, które pojawiają się w filmie. Uczniowie zapisują wszystkie słowa na tablicy.

  • Następnie rozwiązują Übung 2 i 3 w części Film. Wykorzystując słownictwo z Übung 3, uczniowie w parach przygotowują tekst w czasie Perfekt: Ich habe Mehl, Hefe, Salz, Zucker, Wasser in einer Schüssel vermischt und zu einem glatten Teig verarbeitet. Dann habe ich den Teig gehen lassen …

c) Faza podsumowująca:

  • Podsumowując lekcję, nauczyciel pyta uczniów, jaka jest ich ulubiona pizza, jakie składniki/dodatki kładą na swoją pizzę. Alternatywnie nauczyciel mógłby przyczepić na tablicy dużo małych obrazków z różnymi składnikami, uczniowie mogliby wybrać ulubione składniki i je nazwać. Zadanie to mogłoby przyjąć formę Kettenübung: uczeń 1 wybiera obrazki z tablicy i mówi: Ich lege auf meine Pizza Zwiebeln, Spinat, Paprika und Salami, uczeń 2: Ich lege auf meine Pizza auch Salami und Paprika, aber Zwiebeln und Spinat mag ich nicht. Ich nehme lieber Champignons.

Praca domowa

Uczniowie piszą komentarz na temat przygotowanej przez nich pizzy (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

  • przed lekcją: wykorzystując technikę odwróconej lekcji, nauczyciel może poprosić uczniów o obejrzenie filmu bez dźwięku i wypisanie wszystkich artykułów spożywczych, które zauważą;

  • w trakcie lekcji: nauczyciel może zaproponować uczniom, aby przygotowali szczegółowy opis robienia pizzy;

  • po lekcji: utrwalenie słownictwa dotyczącego przygotowywania pizzy.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec