Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.6.3
Imię i nazwisko autora: Beata Rusek
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Es lebe Pizza! / Niech żyje pizza!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Poszerzenie słownictwa dotyczącego pizzy (rodzaje, sposób przygotowania itp.) oraz doskonalenie umiejętności komunikowania się na ten temat
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poda sposoby na przygotowanie zdrowej pizzy;
wymieni składniki potrzebne do przygotowania pizzy;
opisze kolejność kroków w przygotowaniu pizzy.
Cele motywacyjne:
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „uczenie się niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (film).
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla lub przypina na tablicy zdjęcie i prosi o podanie skojarzeń. Następnie zadaje pojedynczym uczniom pytania wprowadzające do tematu: Isst du gern Pizza? Gehst du oft in eine Pizzeria? Machst du manchmal eine Pizza zu Hause? Was brauchen wir für eine Pizza? Kann Pizza gesund sein?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z informacjami z tekstu oraz grafiki i szukają w parach odpowiedzi na pytania z Übung 3 z części Przeczytaj.
Nauczyciel prosi o odczytanie odpowiedzi i zapisanie ich do zeszytów. Uczniowie wykonują Übung 1 i 2 z części Przeczytaj.
Uczniowie oglądają film pierwszy raz. Ich zadaniem jest podczas oglądania zapisać jak najwięcej artykułów spożywczych, które pojawiają się w filmie. Uczniowie zapisują wszystkie słowa na tablicy.
Następnie rozwiązują Übung 2 i 3 w części Film. Wykorzystując słownictwo z Übung 3, uczniowie w parach przygotowują tekst w czasie Perfekt: Ich habe Mehl, Hefe, Salz, Zucker, Wasser in einer Schüssel vermischt und zu einem glatten Teig verarbeitet. Dann habe ich den Teig gehen lassen …
c) Faza podsumowująca:
Podsumowując lekcję, nauczyciel pyta uczniów, jaka jest ich ulubiona pizza, jakie składniki/dodatki kładą na swoją pizzę. Alternatywnie nauczyciel mógłby przyczepić na tablicy dużo małych obrazków z różnymi składnikami, uczniowie mogliby wybrać ulubione składniki i je nazwać. Zadanie to mogłoby przyjąć formę Kettenübung: uczeń 1 wybiera obrazki z tablicy i mówi: Ich lege auf meine Pizza Zwiebeln, Spinat, Paprika und Salami, uczeń 2: Ich lege auf meine Pizza auch Salami und Paprika, aber Zwiebeln und Spinat mag ich nicht. Ich nehme lieber Champignons.
Praca domowa
Uczniowie piszą komentarz na temat przygotowanej przez nich pizzy (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
przed lekcją: wykorzystując technikę odwróconej lekcji, nauczyciel może poprosić uczniów o obejrzenie filmu bez dźwięku i wypisanie wszystkich artykułów spożywczych, które zauważą;
w trakcie lekcji: nauczyciel może zaproponować uczniom, aby przygotowali szczegółowy opis robienia pizzy;
po lekcji: utrwalenie słownictwa dotyczącego przygotowywania pizzy.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0