Dla nauczyciela
Autor: Zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Podstawowe struktury danych
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz rodzaje podstawowych struktur danych.
Scharakteryzujesz możliwości i przykładowe zastosowania podstawowych struktur danych.
Poznasz terminologię związaną z podstawowymi strukturami danych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Podstawowe struktury danych”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz cele zajęć. Prosi uczniów o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
jak nazywamy obiekt, który przechowuje wiele zmiennych o tym samym typie?
czym różnią się dwa rodzaje list – jednokierunkowa oraz dwukierunkowa?
czy stos jest strukturą typu LIFO czy FIFO?
wymień podstawowe elementy grafu.
Chętni uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie zapoznają się z treścią prezentacji, a następnie wykonują polecenie 2. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑5. Po wykonaniu każdego z nich następuje omówienie rozwiązania przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Jakiej struktury użyjesz, by przygotować katalog produktów oferowanych w kawiarni? Uzasadnij swój wybór i przygotuj przykładową strukturę.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.