Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Klasyczna filozofia niemiecka: wprowadzenie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz czołowe postaci klasycznej filozofii niemieckiej.
Ocenisz znaczenie idealizmu niemieckiego dla myśli europejskiej XIX w. i współczesności.
Przeanalizujesz, w jaki sposób przedstawiciele idealizmu niemieckiego rozwijali myśl krytyczną Kanta.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje czołowe postaci klasycznej filozofii niemieckiej;
ocenia znaczenie idealizmu niemieckiego dla myśli europejskiej XIX w. i współczesności;
rozważa, w jaki sposób przedstawiciele idealizmu niemieckiego rozwijali myśl krytyczną Kanta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji i na tej podstawie dobiera uczniów w pary. Prosi o przygotowanie pytań związanych z wyświetlonym tematem zajęć i udostępnionym przed zajęciami e‑materiałem. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Omówienie pytań przygotowanych przez uczniów, dyskusja wstępna.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i, dyskutując, wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.
Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i każdej z nich przydziela zadanie:
- grupa 1: Zapoznajcie z audiobookiem nr 1 i odpowiedzcie na pytanie z polecenia nr 1: Dlaczego Kant uważał, że źródła poznania metafizycznego nie mogą być źródłami empirycznymi?
- grupa 2: Zapoznajcie z audiobookiem nr 2 i odpowiedzcie na pytanie z polecenia nr 2: Jak pod wpływem myśli Kanta miało się zmienić podejście do rozumu i postrzegania rzeczy?
Po upływie czasu wyznaczonego przez nauczyciela drużyny prezentują odpowiedzi na forum klasy.Praca z multimedium nr 2. Uczniowie wspólnie z nauczycielem oglądają wywiad z prof. Janem Hartmanem. Następnie wypowiadają się na temat Jaki wpływ miała klasyczna filozofia niemiecka na myśl europejską?
Faza podsumowująca:
W celu podsumowania zajęć nauczyciel inicjuje dyskusje na temat Czy niemiecki idealizm można uznać za najbardziej ambitny projekt europejskiej filozofii?
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, a następnie wszyscy wspólnie omawiają: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.
Praca domowa:
Stwórz krzyżówkę podsumowującą zajęcia i zawierającą minimum dziesięć haseł.
Materiały pomocnicze:
Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005.
Dehnel P., Antynomie rozumu: z dziejów filozofii niemieckiej XVIII i XIX wieku, Wrocław 1998.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.