Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zastosowania ferromagnetyków

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
IX. Magnetyzm. Uczeń:
7) opisuje jakościowo podstawowe właściwości oraz zastosowania ferromagnetyków.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. przypomni sobie, na czym polega fenomen ferromagnetyzmu;

  2. przypomni sobie, jakie podstawowe właściwości ma ferromagnetyk;

  3. dowie się, czym różnią się ferromagnetyki miękkie i twarde i gdzie są stosowane;

  4. dowie się, jakie substancje należą do grupy ferromagnetyków miękkich a jakie do twardych.

Strategie nauczania

blended learning

Metody nauczania

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

niniejszy e‑materiał oraz e‑materiały: „Ferromagnetyki” i „Właściwości ferromagnetyków”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zaciekawia uczniów tym, jak często w życiu codziennym, nieświadomie, korzystają z materiałów ferromagnetycznych. Oprócz podanych w części „Czy to nie ciekawe?” e‑materiału można wspomnieć o transformatorze i magnetronie.
Nauczyciel wspólnie z uczniami przypomina wiadomości dotyczące ferromagnetyzmu. Rysuje krzywą namagnesowania i zaznacza charakterystyczne wartości indukcji nasycenia, pozostałość magnetyczną i koercję.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dokonuje podziału ferromagnetyków na miękkie, twarde i półtwarde i wiąże ten podział z różnicami wartości pola koercji. Pokazuje przykłady konkretnych magnetyków wraz z danymi liczbowymi ich charakterystyk. Mówi o tym, w jaki sposób namagnesowany ferromagnetyk może samoistnie ulec rozmagnesowaniu. Wspólnie z uczniami formułowany jest wniosek, że jeśli chcemy mieć trwale namagnesowany materiał to musi mieć dużą wartość koercji.
Grafika interaktywna obecna w tym e‑materiale ma charakter zabawy. Nauczyciel może wspólnie z uczniami rozwiązywać zadania polegające na kwalifikacji danego urządzenia z magnetykiem do odpowiedniej grupy: magnetyków twardych, miękkich bądź półtwardych. Uczniowie mogą zadanie wykonywać samodzielnie, a na końcu jedynie nastąpi wspólne podsumowanie. To zależy od grupy.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 2., 3. i 4. z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Jako pracę domową można zadać zadania: 1., 5., 6., 7., i 8. z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Zabawa związana z grafiką interaktywną może być zadana uczniom jako praca domowa. Będzie dobrym podsumowaniem lekcji.