Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zastosowania ferromagnetyków |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended learning |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał oraz e‑materiały: „Ferromagnetyki” i „Właściwości ferromagnetyków” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów tym, jak często w życiu codziennym, nieświadomie, korzystają z materiałów ferromagnetycznych. Oprócz podanych w części „Czy to nie ciekawe?” e‑materiału można wspomnieć o transformatorze i magnetronie. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dokonuje podziału ferromagnetyków na miękkie, twarde i półtwarde i wiąże ten podział z różnicami wartości pola koercji. Pokazuje przykłady konkretnych magnetyków wraz z danymi liczbowymi ich charakterystyk. Mówi o tym, w jaki sposób namagnesowany ferromagnetyk może samoistnie ulec rozmagnesowaniu. Wspólnie z uczniami formułowany jest wniosek, że jeśli chcemy mieć trwale namagnesowany materiał to musi mieć dużą wartość koercji. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 2., 3. i 4. z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Jako pracę domową można zadać zadania: 1., 5., 6., 7., i 8. z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Zabawa związana z grafiką interaktywną może być zadana uczniom jako praca domowa. Będzie dobrym podsumowaniem lekcji. |