Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Przemysław Michalski

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Własności ruchu jednostajnie zmiennego prostoliniowego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
II. Mechanika. Uczeń:
4) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości i przyspieszenia oraz drogi od czasu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. definiuje przyspieszenie;

  2. określa, jakie cechy musi mieć wektor przyspieszenia, by ruch był jednostajnie zmienny prostoliniowy;

  3. rozróżnia i nazywa różne rodzaje ruchów przyspieszonych;

  4. wyjaśnia, jakie warunki muszą być spełnione, by ciało poruszało się ruchem jednostajnie zmiennym prostoliniowym;

  5. wyznacza wartość przyspieszenia ciała na podstawie informacji o zmianach prędkości.

Strategie nauczania:

blended learning

Metody nauczania:

pogadanka

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Na lekcji poprzedzającej nauczyciel zleca uczniom samodzielne przeanalizowanie zagadnień i multimediów dołączonych do e‑materiału.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel sprawdza wiedzę, którą uczniowie powinni nabyć, samodzielnie analizując e‑materiał – zadaje proste pytania o definicję przyspieszenia, warunki, jakie muszą być spełnione, by ruch był jednostajnie zmienny prostoliniowy, o różnice między przyspieszeniem i opóźnieniem, itd.
Opierając się na zdobytej samodzielnie wiedzy uczniów, nauczyciel wprowadza zagadnienia prędkości i położenia/drogi w ruchu jednostajnie zmiennym. Nauczyciel wprowadza odpowiednie wzory, wyjaśnia je, rysuje wykresy zależności prędkości, położenia/drogi od czasu dla ruchów jednostajnie zmiennych prostoliniowych.
Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie przykładów ruchów jednostajnie przyspieszonych.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 3, 4, 5, 6, 8 z zestawu ćwiczeń.
Czas na wyjaśnienie wątpliwości i pytania od uczniów.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne opracowanie e‑materiału dotyczącego prędkości i położenia w ruchu jednostajnie zmiennym oraz rozwiązanie dołączonych tam zadań przy użyciu wiadomości zdobytych podczas lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film można wykorzystać do prezentacji przykładów ruchu jednostajnie zmiennego na innych lekcjach dotyczących tego ruchu. Multimedium będzie dodatkowo przydatne przy lekcjach dotyczących spadku swobodnego.