Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Domysły, widzenia, odkrycia. Akcje poetyckie Mirona Białoszewskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje poetykę wierszy Mirona Białoszewskiego,
analizuje język poetycki autora Obrotów rzeczy,
zapoznaje się z kontekstową analizą utworów Białoszewskiego,
interpretuje fragmenty wierszy Mirona Białoszewskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Domysły, widzenia, odkrycia. Akcje poetyckie Mirona Białoszewskiego”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się blokiem tekstowym oraz prezentacją multimedialną zawartymi w e‑materiale.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel pyta: W jaki sposób Miron Białoszewski odnosił się do codzienności, otaczających go przedmiotów? Prosi uczniów, by zapoznali się z audiobookiem i w parach wykonali polecenie 1: Oceń, jakie znaczenie w poezji M. Białoszewskiego zyskał zwykły przedmiot.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie w 4‑osobowych zespołach wykonali polecenia 1 i 2 towarzyszące prezentacji multimedialnej. Po upływie wyznaczonego czasu porównują swoje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
W rozmowie podsumowującej nauczyciel zadaje pytania: Na czym polega oryginalność poezji Mirona Białoszewskiego? Czym jest poezja lingwistyczna? Czy wiersze Mirona Białoszewskiego są łatwe czy trudne do zrozumienia? Uczniowie odpowiadają swobodnie, odnosząc się do tekstów poznanych w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Na podstawie notatek z lekcji dokonaj analizy formalnej wybranego wiersza Mirona Białoszewskiego.
Materiały pomocnicze:
Anna Sobolewska, Maksymalnie udana egzystencja. Szkice o życiu i twórczości Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997,
Miron Białoszewski, Finezje literackie, 2/5, O zabawach językowych u Białoszewskiego, Ninateka,
Tomasz Kunz, „Ja: pole do przepisu”. Miron Białoszewski, czyli literatura jako forma istnienia, Teksty Drugie 2006/5
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.