Numer e‑materiału: 2.4.2.3

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowozytny - język niemiecki

Temat zajęć: Mein Haus ist groß / Mój dom jest duży

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania pomieszczeń i czynności wykonywanych w danych pomieszczeniach.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni czynności, które wykonuje się w poszczególnych pomieszczeniach;

  • nazwie czynności, które wykonuje rodzina w różnych pomieszczeniach;

  • opisze swój wymarzony dom lub mieszkanie.

Cele motywacyjne:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;

  • automotywacja i zachęcenie do działania.

Metody i formy pracy:

  • podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji zajęć:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji w części Wprowadzenie na temat preferencji mieszkaniowych Niemców i pyta: Wo wohnst du? In einer Wohnung oder in einem Haus? Uczniowie odpowiadają według podanego na tablicy wzoru.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Welche Zimmer gibt es bei dir zu Hause? Uczniowie wymieniają, a nauczyciel zapisuje poszczególne pokoje na tablicy.

  • Uczniowie czytają ogłoszenie, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Na podstawie tekstu uczniowie w parach uzupełniają luki i łączą obrazek z podpisem (Übung 1‑2 w części Przeczytaj).

  • Następnie uczniowie pomagają cioci w pisaniu ogłoszenia. Odczytują je na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

  • Uczniowie grają w grę. Następnie w parach rozwiązują ćwiczenia w części Gra edukacyjna - łączą w pary nazwy pomieszczeń w domu w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami (Übung 1), ćwiczą rodzajniki, zaznaczając na niebiesko rzeczowniki rodzaju męskiego, na czerwono rodzaju żeńskiego oraz na zielono rodzaju nijakiego (Übung 2) oraz uzupełniają tekst brakującymi wyrazami (Übung 3). Niejasności omawiane są na forum.

  • Uczniowie w małych grupkach 3‑4-osobowych rysują wspólnie dom/mieszkanie marzeń, w którym oznaczają nazwy pokoi. Na forum klasy prezentują przygotowany plakat. 

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w parach. Korzystając ze wzorów z Aufgabe 8 z części Sprawdź się, tworzą podobne dialogi. Prezentują je na forum klasy.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują Aufgabe 7.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

  • przed lekcją: można zachęcić uczniów, aby zapoznali się z grą edukacyjną. Umożliwi to np. uczniom słabszym językowo korzystniejszy udział w rywalizacji;

  • w trakcie lekcji: wprowadzenie elementu rywalizacji będzie dodatkowym bodźcem motywującym. Dodatkowo uczniowie mogą zadawać sobie nawzajem pytania o dom/mieszkanie marzeń.

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują fiszki do tematu. 

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec