Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.2.3
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowozytny - język niemiecki
Temat zajęć: Mein Haus ist groß / Mój dom jest duży
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania pomieszczeń i czynności wykonywanych w danych pomieszczeniach.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni czynności, które wykonuje się w poszczególnych pomieszczeniach;
nazwie czynności, które wykonuje rodzina w różnych pomieszczeniach;
opisze swój wymarzony dom lub mieszkanie.
Cele motywacyjne:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;
automotywacja i zachęcenie do działania.
Metody i formy pracy:
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w grupach,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji zajęć:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji w części Wprowadzenie na temat preferencji mieszkaniowych Niemców i pyta: Wo wohnst du? In einer Wohnung oder in einem Haus? Uczniowie odpowiadają według podanego na tablicy wzoru.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Welche Zimmer gibt es bei dir zu Hause? Uczniowie wymieniają, a nauczyciel zapisuje poszczególne pokoje na tablicy.
Uczniowie czytają ogłoszenie, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Na podstawie tekstu uczniowie w parach uzupełniają luki i łączą obrazek z podpisem (Übung 1‑2 w części Przeczytaj).
Następnie uczniowie pomagają cioci w pisaniu ogłoszenia. Odczytują je na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Uczniowie grają w grę. Następnie w parach rozwiązują ćwiczenia w części Gra edukacyjna - łączą w pary nazwy pomieszczeń w domu w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami (Übung 1), ćwiczą rodzajniki, zaznaczając na niebiesko rzeczowniki rodzaju męskiego, na czerwono rodzaju żeńskiego oraz na zielono rodzaju nijakiego (Übung 2) oraz uzupełniają tekst brakującymi wyrazami (Übung 3). Niejasności omawiane są na forum.
Uczniowie w małych grupkach 3‑4-osobowych rysują wspólnie dom/mieszkanie marzeń, w którym oznaczają nazwy pokoi. Na forum klasy prezentują przygotowany plakat.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach. Korzystając ze wzorów z Aufgabe 8 z części Sprawdź się, tworzą podobne dialogi. Prezentują je na forum klasy.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują Aufgabe 7.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: można zachęcić uczniów, aby zapoznali się z grą edukacyjną. Umożliwi to np. uczniom słabszym językowo korzystniejszy udział w rywalizacji;
w trakcie lekcji: wprowadzenie elementu rywalizacji będzie dodatkowym bodźcem motywującym. Dodatkowo uczniowie mogą zadawać sobie nawzajem pytania o dom/mieszkanie marzeń.
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują fiszki do tematu.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0