Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Dowód ontologiczny Anzelma z Canterbury

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
2. Św. Tomasz z Akwinu. Uczeń:
3) porównuje dwie argumentacje za istnieniem Boga – argumentację św. Tomasza („pięć dróg”) z argumentacją św. Anzelma z Canterbury z Proslogionu (rozdz. 2 Bóg naprawdę jest);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zapoznasz się z założeniami dowodu Anzelma.

  • Zrekonstruujesz opartą o wiarę argumentację Anzelma, że Bóg istnieje.

  • Porównasz dowód Anzelma z innym rodzajem dowodów na istnienie Boga.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;

  • identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;

  • rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • praca z multimedium;

  • praca z tekstem;

  • ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Dowód ontologiczny Anzelma z Canterbury”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel zadaje uczniom pytania i prosi ich o udzielenie odpowiedzi opartych na osobistych przekonaniach:
    – Czy umysł ludzki jest w stanie skonstruować dowód na istnienie Boga?
    – Jak się ma poznawcza moc rozumu do wiary i treści, które są w akcie wiary przesądzone?

    Podczas dyskusji należy zwrócić uwagę na zasadę poszanowania przekonań i światopoglądu współrozmówców. Po zakończonej rozmowie wybrany lub chętny uczeń przedstawia swoje wnioski.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem źródłowym. Nauczyciel lub chętny uczeń odczytuje na głos teksty źródłowe z sekcji „Przeczytaj”.

  2. Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią multimedium i wykonują polecenia do niego: rekonstruują dowód Anzelma na podstawie podanych treści oraz określają główne założenie myśli Anzelma, odwołując się do pojęć rzeczywistości i istnienia. Odczytanie odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi uczniów do rozwiązanego w domu ćw. nr 1, a następnie wyświetla na tablicy po kolei ćwiczenia od 2 do 6. Uczniowie w zespołach dwuosobowych wspólnie rozwiązują zadania. Omówienie odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują ćwiczenia nr 7 i 8 w e‑materiale. Omówienie odpowiedzi na forum klasy.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 9 z sekcji „Sprawdź się”: Przeciwko dowodowi Anzelma niekiedy wyprowadza się argument mówiący, że skoro istnienie Boga zostało założone przed rozpoczęciem dowodu, to dowód nie ma sensu. Napisz w imieniu Anzelma kilkuzdaniową obronę przed tym argumentem.

Materiały pomocnicze:

  • Josep I. Saranyana, Jose Luis Illanes, Historia teologii, Kraków 1997, s. 45‑47.

  • Leszek Kołakowski, Jeśli Boga nie ma..., Kraków 1988, s. 97‑99.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do podsumowania lekcji.