Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.14.2
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mobiles Arbeiten – eine neue soziale Herausforderung/Praca mobilna – nowe wyzwanie społeczne
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat pracy mobilnej oraz jej wpływu na społeczeństwo.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje, jaki wpływ ma praca zdalna na społeczeństwo;
opowiada o zaletach i wadach pracy zdalnej;
wymienia niezbędne wyposażenie zdalnego biura.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
strategie kognitywne
czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet,
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. wiedza ogólna itp.);
strategie kompensacyjne
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślamy się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy reklama w telewizji, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre słowa z języka niemieckiego);
strategie metakognitywne
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi).
Metody i formy nauczania:
podająca: opis, praca z tekstem;
praktyczna: dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst utworzony na potrzeby niniejszego e‑materiału,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza niemieckie pojęcia pracy mobilnej, pracy zdalnej oraz pracy niezależnej od miejsca zamieszkania. Zapisuje je na tablicy.
Stosując metodę burzy mózgów, nauczyciel zachęca uczniów do wspólnego stworzenia listy plusów i minusów takiego konceptu pracy. Uczniowie zgłaszają pomysły, bazując na dotychczasowej wiedzy. Nauczyciel podpowiada uczniom, że mają być to krótkie hasła lub równoważniki zdań, które następnie zapisuje na tablicy lub – w przypadku pracy zdalnej – na ekranie komputera, który udostępnia uczniom.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel poleca uczniom, aby czytając tekst „Ein Büro in der Karibik – die Vor- und Nachteile der Fernarbeit”, znaleźli w nim zdania, zwroty, wyrazy, które mówią zarówno o pozytywnych, jak i negatywnych stronach pracy mobilnej.
Uczniowie porównują pozytywne i negatywne strony pracy mobilnej z tym, co sami stworzyli podczas burzy mózgów. Jeśli pojawiły się nowe punkty, dopisują je do listy na tablicy.
Następnie nauczyciel zachęca uczniów do odsłuchania tekstów znajdujących się w prezentacji multimedialnej. Uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści prezentacji. Rozwiązują kolejno Übung 1‑3 w części Prezentacja multimedialna.
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Każda z grup wybiera jeden zawód opisany w prezentacji multimedialnej oraz opisuje go bez podawania nazwy. Następnie lider grupy prezentuje wybrany zawód klasie, a klasa ma za zadanie odgadnąć, jaki to rodzaj pracy/zawód, np. In meinem Beruf wichtig ist, dass man …/Ich muss jeden Tag … Zu meinen Aufgaben zählt …
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wraca z uczniami do stworzonej na początku lekcji listy. Pyta uczniów:
Czy po wykonaniu ćwiczeń do Multimedium i części Sprawdź się, należałoby uzupełnić naszą listę dodatkowymi punktami?
Co było dla was największym zaskoczeniem podczas lekcji?
Co chcielibyście jeszcze powtórzyć lub utrwalić?
Praca domowa:
Uczeń wyobraża sobie, że wszyscy ludzie pracują niezależnie od miejsca zamieszkania. Jego zadanie to opisanie w kilku zdaniach takiej rzeczywistości oraz wpływu tego rodzaju pracy na społeczeństwo. Uczeń może korzystać z pytań pomocniczych:
Czy wszyscy są szczęśliwi, pracując mobilnie?
Jakie widzisz wyzwania? Jakie ułatwienia?
Czy są zawody, których wykonywanie mobilne jest niemożliwe?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
przed lekcją: uczeń może obejrzeć jedynie zdjęcia do prezentacji i zanotować pomysły, czego prezentacja może dotyczyć, jaki jest jej temat;
w trakcie lekcji: uczeń poznaje nazwy i charakterystykę zawodów pracy mobilnej. Notuje najważniejsze punkty oraz nowe słownictwo;
po lekcji: uczeń zastanawia, czy wszystkie zawody mobilne zostały zaprezentowane w multimedium, oraz powtarza nowo poznane słownictwo. Zadaniem uczniów jest opisać jeden lub dwa dodatkowe zawody, które pasowałyby do listy.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0