Dla nauczyciela
Autor: Bartosz Zadrożny
Przedmiot: Informatyka
Temat: Rozwiązywanie problemów informatycznych – strategia „dziel i zwyciężaj”
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz etapy realizacji strategii „dziel i zwyciężaj”.
Przeanalizujesz przykładowe algorytmy, w których zastosowano strategię „dziel i zwyciężaj”.
Wyjaśnisz, w jakich okolicznościach warto zastosować metodę „dziel i zwyciężaj”.
Przeanalizujesz złożoność czasową algorytmu opartego na strategii „dziel i zwyciężaj”.
Przeanalizujesz algorytm jednoczesnego wyszukiwania minimum i maksimum.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Rozwiązywanie problemów informatycznych – strategia dziel i zwyciężaj”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel, sprawdzając przygotowanie uczniów do lekcji, prosi wybrane osoby o wyjaśnienie, z jakich etapów składa się strategia „dziel i zwyciężaj” oraz w jakich algorytmach jest ona używana. Następnie wspólnie z uczniami analizuje przedstawione w sekcji „Przeczytaj” zastosowania tej metody w wyszukiwaniu binarnym oraz w algorytmie sortowania przez scalanie. W kolejnym kroku uczniowie pracując w parach, implementują omówione algorytmy w wybranym przez siebie języku programowania. Nauczyciel sprawdza poprawność rozwiązań.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Symulacja interaktywna”, czyta treść polecenia nr 1 „Przeanalizuj symulację interaktywną, która wizualizuje metodę „dziel i zwyciężaj” na przykładzie wyszukiwania binarnego” i omawia kolejne kroki rozwiązania. Uczniowie uruchamiają symulację i wykonują polecenie 2: „Wymyśl własne dane, które wprowadzisz do symulacji. Zastanów się, ile razy nastąpi podział tablicy dla twojego przykładu”.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenie 3 oraz 4 z sekcji „Symulacja interaktywna”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Symulacja interaktywna”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.